הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בקרוב על המדפים: תותים גם בקיץ


תות שדה הוא גידול של חורף, אוהב טמפרטורות נמוכות ומעט שמש. בשבועות האחרונים, נקטפים בישראל עשרות מגשים של תותים טריים מדי יום כחלק מניסוי רחב ברמת הגולן, שמטרתו לגדל מגוון פירות וירקות דווקא בקיץ. יוזמה משותפת למו''פ צפון ולקיבוץ מרום גולן בקרוב בשווקי ישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-07-2015



גבי קוניאל מנהל המטעים במרום גולן, צילום: תקשורות - יעל שביט

תות שדה הינו פרי חורף המטופל ומשווק בישראל בחודשים נובמבר עד מאי. יוזמה חדשה של מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון וענף החקלאות בקיבוץ מרום גולן, תאפשר גידול תות שדה ברמת הגולן בחודשים יוני עד אוקטובר, ולשווקו גם בקיץ ובסתיו. מטרת חוקרי מו"פ צפון בגולן ובגליל הינה לפתח ולאקלם זנים חדשים בכל תחומי החקלאות ולהעניק באמצעותם לחקלאים אפשרויות גידול חדשות, שיביאו תשואה וחדשנות לשוק המקומי ולייצוא.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

גידול תות השדה מצריך שני תנאים - הראשון כמות מועטה של שעות אור יום והשני טמפרטורות שאינן גבוהות, לכן  הוא גדל בעיקר בחודשי החורף. "בצפון רמת הגולן אקלים ייחודי של קיץ קריר באופן יחסי, בתנאים אלו ניתן לגדל מיני ירקות וגידולים חקלאיים מחוץ לעונתם המקובלת בישראל ובאיכויות טובות'' אומר מנכ"ל מו"פ צפון אלקנה בן ישר. ''לאחר מספר שנים של ניסויים מצומצמים ומוצלחים לגידול תות שדה ברמת הגולן, הגענו לשלב בו אנו מפתחים את הענף בצפון הגולן במטרה להגיע להיקף מסחרי. כעת נבחנים שני זנים חדשים של תותי שדה המיועדים לגידול בצפון רמת הגולן אשר אינם רגישים לאור יום, דבר שהיווה בעיה בגידול זה בקיץ בזנים המוכרים. הניסיונות הראשונים בגידול הפיקו תותים איכותיים מתוקים וטעימים והוכיחו, כי קיים פוטנציאל גדול לענף גידול זה. לאור ההצלחה נשתלה חלקת פיילוט של תותים על שטח שני דונם במרום גולן, שמחולקת לשני סוגי קרקע - אדמה טבעית ומצע טוף מנותק מהאדמה, שמניבה תות שדה איכותי. הכוונה היא שבתוך סדר גודל של שנתיים, ישתלו חלקות מסחריות של תותים בצפון רמת הגולן בחודשי הקיץ" אומר בן ישר.

גבי קוניאל, מרכז חקלאות מרום גולן אומר, כי האקלים הייחודי ברמת הגולן מאפשר יצירתיות רבה וגידול של תוצרת חקלאית מיוחדת שלא ניתן לגדל בשום מקום אחר בארץ, דבר זה מעניק לחקלאי הגולן אפשרות ליתרון בשוק במוצרים מסוימים וכן מסייע בגיוס כח אדם צעיר ואיכותי, המחפש חדשנות וקידמה, לענף החקלאות בפריפריה הצפונית הרחוקה. "החקלאות הישראלית הינה שם דבר בעולם כולו, אך השטח מראה, כי יש מחסור בדור המשך שירש את מקומם של החקלאים הוותיקים. החבר'ה הצעירים מחפשים אתגר חדש שהוא מעבר לחקלאות המסורתית. הגידולים החדשים, ממשקי הגידול המתקדמים, תוכניות ההדברה הביולוגית הידידותיות לסביבה ומחקר בלתי פוסק הינם תמריץ למשיכת כח אדם איכותי שיהווה את הדור הבא של החקלאות בפריפריה הצפונית ובישראל בכלל".

תות השדה בגולן בעונת הקיץ הינו רק גידול קיץ אחד מיני רבים אשר נמצאים כעת בבדיקת היתכנות לשיווק לשוק המקומי. "בנוסף לתוצאות המצוינות בגידול התותים, אנו רואים גם הצלחה רבה בגידולי חורף אופייניים נוספים אותם אנו מנסים לגדל דווקא בעונת הקיץ ברמת הגולן, ביניהם: אפונת חורף, חסה הולנדית, תרד, קייל, חסה ערבית, טבק רפואי, כרוב ניצנים ועוד. התוצאות טובות מאוד ואנו מקווים כי בתוך שנה-שנתיים כל עם ישראל יוכל ליהנות מתוצרת חורף חקלאית איכותית, בריאה וטעימה גם בחודשי הקיץ" מוסיף קוניאל.