הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר חדש: לדבורים היכולת הגבוהה ביותר לאיתור סמים


עם השינויים החוקתיים לשימוש בקנאביס בעולם, נוצר הצורך לסיוע מדויק יותר באיתור סמים. התראתו של כלב הגישוש על מציאתם אינה מספקת, מאחר ואינו יכול להבחין בין מריחואנה המותרת לשימוש בחוק לבין קוקאין למשל. מחקר חדש מראה כי דווקא לדבורים יכולת האיתור הגבוהה ביותר מבין בעלי החיים והחרקים שנבדקו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-07-2015



צילום: מועצת הדבש

האם דבורי הדבש יחליפו את כלבי הגישוש ? מחקר חדש ומקיף שנערך בגרמניה שבחן אפשרויות סיוע חדשות לאיתור סמים, גילה כי דבורת הדבש הינה בעלת הפוטנציאל הגבוה ביותר למטרה זו מכלל החרקים שנבדקו במסגרתו. המחקר התפרסם בירחון המקצועי PLoS One,

עם השינויים החוקתיים לשימוש בקנאביס במספר מדינות בארה"ב, נוצר הצורך לסיוע נוסף באיתור סמים, באופן מדויק יותר. בין השינויים בחוק: אישור לשימוש בקנאביס בפנאי ולא רק למטרות רפואה, התראתו של כלב הגישוש על מציאת סמים אינה מספקת, מאחר ואינו יכול להבחין, בין מריחואנה המותרת בחוק לקוקאין וכי לביצוע חיפוש נדרש צו בית משפט או חשד סביר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שלושה חוקרים ממעבדת המחקר במשטרת מדינת הסן, השוכנת בלב גרמניה, בחנו מספר בעלי חיים שיוכלו להתמודד עם השינויים ולסייע באיתור סמים בצורה יעילה יותר מהכלבים. החוקרים בחנו את תגובות המחושים של מספר חרקים ואת יכולותיהם באיתור סמים, בין היתר נבדקו גם סוגי פרפרים כולל פרפרי עש, מקקים ודבורי הדבש. כחלק מהמחקר לימדו החוקרים את בעלי החיים השונים לאתר ריחות בעייתיים עבורם, כך שבזמן החשיפה לריחות של סמים, בעלי החיים אומנו 'לברוח' מאזור הפצת הריח וכך אותרו האזורים בהם נמצאו סמים.

החוקרים קבעו, כי הדבורה הציגה את יכולת האיתור הגבוהה ביותר מבין החרקים שנבדקו וזאת באמצעות המחושים "התגובות של מחושי דבורת הדבש, הפועלים כאנטנות לסמים: הרואין, קוקאין וחשיש, הצביעו על יכולתה לאתרם. דבורת הדבש הראתה פוטנציאל גבוה לאיתור ספציפי של סמים, בנוסף, את כוח הפלטפורמה לאיתור ניתן למקסם על ידי שימוש במספר דבורים במקביל" כתבו החוקרים במסקנותיהם.

מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור: ''ממצאי המחקר מסבירים את התועלות הרבות של הדבורים שיכולת האיתור שלהן ידועה מאיתור הצוף. בשנים האחרונות אנו עדים למחקרים רבים המתבצעים ברחבי העולם בענף הדבורים על מנת למצוא פתרון לתופעת היעלמות הדבורים המדאיגה וכן להעשרת הידע על עולם הדבורה המרתק. משמח מאוד לגלות, כי לדבורה יכולות נוספות ופוטנציאל לתרום בתחומים רבים, מעבר לאלו המוכרים לכולנו, מתחום הדבש והאבקה".

"הנתונים מצביעים על כך שאפילו כמויות זעירות של סמים מספיקות כדי לעורר את תגובת המחושים של דבורת הדבש" קבעו החוקרים. בנוסף, על מנת לאתר סמים בתוך חבילה מסוימת, יידרש על פי המחקר להיעזר ב- 40 דבורים, לקבלת תוצאה טובה ומדויקת עוד יותר, נדרש שימוש ב- 67 דבורים.