הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים ליועץ המשפטי: להוציא לאלתר את החקלאות מחוק ההסדרים


חוק ההסדרים שצפוי לעלות לדיון בממשלה כולל הצעות מצד האוצר לרבות - ביטול המכסות בענפי הצאן ורפורמות שאינן מוסכמות בענפי הביצים, הפטם והדגים. בהתאחדות מאיימים לפנות לבג''צ בדרישה לעיכוב ההליכים. ''קיימת סכנה ממשית למאות משקים חקלאיים. מנסים בהינף גרזן לפגוע בחקלאים שזו פרנסתם היחידה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-07-2015



חקלאות בערבה, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

התאחדות חקלאי ישראל , ארגוני ההתיישבות והמגדלים פנו ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה ויינשטיין, בדרישה להוציא לאלתר את נושא החקלאות מחוק ההסדרים . הפנייה נעשתה על ידי ראשי הארגונים –מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן ומזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר.

חוק ההסדרים צפוי לעלות לדיון בממשלה בעוד מספר ימים, והוא כולל הצעות מצד האוצר במספר תחומים לרבות: ביטול המכסות בענפי הצאן, ביצוע רפורמות שאינן מוסכמות בענפי הביצים, הפטם והדגים וביטול מועצת הצמחים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בהתאחדות חקלאי ישראל רואים במהלך ''מחטף בעל השלכות מרחיקות לכת על כל מבנה החקלאות הישראלית''. בפנייה ליועץ המשפטי מציינים בהתאחדות כי לפני כ-12 שנה התייחס בג''ץ לנושא והחליט כי "השימוש במנגנון החקיקה של חוק ההסדרים מעורר בעייתיות רבה מבחינת ההליך הדמוקרטי התקין, מקשה על קיומו של דיון מעמיק וממצה ועלול לפגום בתוצר של הליך החקיקה". בג"צ פסק כי "מן הראוי שהשימוש במנגנון זה, אם בכלל יהיה, מושכל ומוגבל".  (בג"צ ארגון מגדלי העופות נ' ממשלת ישראל בשנת 2003)

התאחדות חקלאי ישראל מאיימת כי אם לא יוסרו הנושאים לאלתר, היא תפנה לבג"צ בדרישה לעיכוב ההליכים.

כמו כן, בכוונת ההתאחדות לפנות ליו"ר הכנסת בטענה לביזיון הכנסת בהסתמך על החלטת בג"צ. שכן בג"צ החליט באותו פס"ד ש"מנגנון החקיקה של חוק ההסדרים אינו יכול לעמוד אל מול חשיבותו של עקרון הפרדת הרשויות ועקרונות המשטר הדמוקרטי הייצוגי פרלמנטרי"

לטענת החקלאים: "מדובר במחטף חמור של המדינה אשר נדחה פעם אחר פעם בעבר על ידי הכנסת ויביא לפגיעה קשה באלפי משפחות של חקלאים, רובם מהפריפריה. על המדינה להבין כי התועלת לצרכן תהיה שולית, אם בכלל, משום שהרפורמות המוצעות יעלו מחירים ולא יורידו אותם".

ראשי התאחדות חקלאי ישראל מדגישים: "על המדינה להשכיל ולהבין כי כל משק חקלאי שנסגר לא יפתח מחדש. במקום לבוא עמנו בהידברות כפי שהציעו ארגוני החקלאים ומשרד החקלאות, מנסים בהינף גרזן לפגוע בחקלאים שזו פרנסתם היחידה".