הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התנגדות גורפת לתכנית העברת המכללות הצבאיות ליער ירושלים


בדיון בוועדת הפנים נחשף כי כבר ב-2012 הופקדה תכנית להעברת המכללות להר הצופים, אשר נפסלה ע''י צה''ל. היו''ר חה''כ דוד אמסלם: ''אם יש תכנית להעברת המכללות ליער ירושלים, יש לעצור אותה לאלתר ולעשות תהליך עמוק יותר של שיתוף הציבור'' צה''ל: לא אנחנו יזמנו את החלופה אלא העירייה. מהנדס העיר: הר הצופים הוסר מסדר היום ואני לא יודע מה הסיבות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-07-2015



יער ירושלים - מאגר בית זית, צילום: חדוה שנדרוביץ - מתוך אתר פיקיוויקי

וועדת הפנים והגנת הסביבה התכנסה היום (ב') בכנסת לדון בחיזוק הריבונות והביטחון בירושלים באמצעות העברת מכללות צה"ל לעיר ובחינת החלופות שהוצעו למערכת הביטחון. היו"ר ח"כ אמסלם ציטט את החלטת הממשלה מ-2005 להעברת המכללות לירושלים ודרש לדעת מה עלה בגורלה.

סא"ל אבי טננבאום, רע"ן צה"ל לנגב, אגף התכנון אמר כי במכללות לומדים כ-800 חניכים, וכי אזור הר הצופים לא יכול היה לתת מענה תשתיתי למכללות. היו"ר ח"כ אמסלם הגיב לדבריו: "11 דונם לא מספיקים ל-800 חניכים? יש משמעות לאומית להעברת המכללות, לחיזוק העיר באזורים הרגישים בהיבטים לאומיים וביטחוניים. ההחלטה היא לחזק את ירושלים ולא את בית זית (יער ירושלים). למה פסלתם את הר הצופים? תמוה בעיניי שיש החלטת ממשלה שלא מקיימים אותה 10 שנים. זו כוכבית אדומה".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

סא"ל טננבאום השיב כי "הר הצופים נפסלה פונקציונלית בגלל תוואי השטח. ''11 דונם הוא עשירית מהשטח בו אנחנו נמצאים כיום. יש גם היבט של עלות הקמה והצורך שלנו הוא 40 דונם". הוא הזכיר כי מאז 2005 התקבלו עוד 2 החלטות ממשלה, אחת שהזכירה את העברת המכללות כשיימצא מקור תקציבי, שטרם נמצא. בהחלטה נוספת סוכם על פינוי כלל מחנות הצבא אך האוצר ורמ"י לא תעדפו את המעבר, לכן השיקול של לעבור למקום זול יותר הפך משמעותי. הקרקע צריכה לשאת את העלויות של חצי מיליארד שקלים.

ח"כ דני עטר (המחנה הציוני): "אני מופתע ממערכת השיקולים שהוכנסה. הייתם צריכים לקפוץ על ההחלטה כמוצאי שלל רב".

חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו): "הבניה הולכת לכיוון ציפוף ואני שואלת אם הצבא הוא חלק מהמדינה? אני שמה על כף אחת 800,000 תושבי ירושלים עם ריאה ירוקה אל מול דרישה לא ריאלית ל-40 דונם, הצבא חייב להצטמצם בדרישות".


בן עופרים, נציג התושבים: למעלה מ-3 חודשים אנחנו מבקשים מראש העיר שקיפות ושת"פ ולא נענים. מאז נטיעתו של היער הצטמצם שטחו ב-75%. היער הוא חלק מה-DNA של העיר. אבקש שהוועדה תשים ברקס למהלך. על דבריו הגיב סא"ל טננבאום: "לא אנחנו יזמנו את חלופת ציפורי ביער ירושלים אלא העירייה. היא טרם נבדקה". עו"ד יוסי חביליו מייצג מטה המאבק: "שטח ציפורי מיועד לנופש ופנאי. יש פה תב"ע שראתה את מרכז ציפורי כחלק מהיער. נגיש אלפי התנגדויות לשינוי. ההליכה לציפורי לא תקרה".

נציגת קק"ל ענבל זרחין: "הקמת המכללות ביער פשוט לא מתאימה. השטח הזה סומן לייעוד יער, כל שימוש צריך להיות בתיאום איתנו ואנחנו מתנגדים".

מתכננת בחברה להגנת הטבע, דנה מרגליות, חשפה כי "החברה הייתה שותפה בדיוני הוועדה המחוזית באישור להפקדה של תכנית המכללות בהר הצופים כבר ביולי 2012. אנחנו רואים את העירייה פועלת לאורך השנים לצמצום השטח של היער. פגיעה בנקודה הזו קריטית".

דבריה עוררו סערה; והיו"ר ח"כ אמסלם פנה לסא"ל טננבאום: "מרגע שהגשת תכנית לוועדה המחוזית, זה אומר שסיימת את כל הבדיקות. אם 11 דונם היום לא מספיקים, מה קרה מאז? ברור שהעירייה לא תיזום תכנית שלא מקובלת עליכם, האם הטעית את הוועדה? או שלא הבנתם על מה חתמתם או שהתחרטתם או שאתה מספר סיפור לא קשור. סא"ל טננבאום: "ככל הנראה זו הייתה טעות בהבנה"

שלמה אשכול מהנדס העיר: מי שמשך את התכנית היא הרשות לפיתוח ירושלים. כמהנדס לא ראיתי קו אחד של התכנית לציפורי, לכן הדיון מוקדם מדי. הדבר היחיד שיש היא פרוגרמה של שטחים שאומרת שנדרש היקף מסוים למטרה הזו. אני עצמי בחנתי כ- 12 מקומות ב-8 השנים בתפקידי. ראש המכללות דאז האלוף גרשון כהן היה חתום על התכנית שהופקדה. הר הצופים הוסרה מסדר היום ואני לא יודע מה הסיבות. הייתה הנחיה לא לקדמה. גבעת התחמושת הייתה קטנה מדי. על הר הצופים נבחנו שני פרויקטים – שייכנסו למבנה קיים באוניברסיטה, זה הכי טוב מהכול אבל הצבא אמר שזה לא מתאים לו. הוכנה חלופה וכשהתב"ע הגיעה לאישור להפקדה לא נמצא אף אחד שיכול היה להגיד שהיא לא טובה. לשאלת היו"ר אמסלם "האם יצאו מיליוני שקלים או מאות אלפים להכנתה", השיב "יצא כסף". הוא הוסיף כי "חלופת ציפורי ראויה להיבחן".

מנכ"ל עיריית מעלה אדומים, אלי הר-ניר: "ב-2014, אלוף פיקוד מרכז העביר לרשותנו 200 דונם חדשים מתחת להר הצופים. זו פעם ראשונה אחרי דוח טליה ששון שמישהו העז לקחת שטח ב-1E במקום הפוליטי הזה. הקרקע זמינה למכללות והיא הכי מתאימה".

היו"ר, ח"כ אמסלם סיכם את הדיון: "אין מחלוקת על חשיבות העברת המכללות לירושלים אך אני לא מכיר אף עיר שוויתרה על שכיית חמדה כזו". הוא אמר כי יפנה לרה"מ לתקף את ההחלטה להעברת המכללות לירושלים כסמל שלטוני, בדגש על מזרח העיר. הוא הודיע כי הוועדה תגיע לסייר ביער ירושלים ופנה למנהל התכנון במשרד הפנים: "אם יש תכנית להעברת המכללות ליער, יש לעצור אותה לאלתר ולעשות תהליך עמוק יותר של שיתוף ציבור. כשהיה צריך להחליט על צבע הרכבת הקלה בירושלים, עצרו הכל והשקיעו שעות בדיונים". עוד אמר כי יפנה לשר הביטחון "להורות לצבא לרדת מהחלופה של יער ירושלים. הוא הדגיש כי יקדם הצעת חוק בשם הוועדה, "להגבלת סמכויות העיריות בארץ להעביר מתקנים כאלו או אחרים, כי מעבר להסכמת השר או פקיד במשרד הפנים, נצטרך כוועדה לאשר. מעל שטח מסוים הנושא צריך להגיע לחשיפה ציבורית".