הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחקר חדש: חומרי הדברה ביולוגיים שיביאו למהפיכה בעולם החקלאות


האיחוד האירופאי ישקיע 7 מיליון יורו במחקר לפיתוח חומרי הדברה ביולוגיים חדשניים, אשר יפגעו בחרקים מזיקים ולא בסביבתם. בקבוצה חברות 7 מדינות, ביניהן ישראל. ד''ר ויני אלטשטיין ממכון וולקני: ''תוך שנים בודדות נוכל להעמיד משפחה חדשה של חומרי הדברה שיעשו מהפיכה בעולם החקלאות''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-07-2015



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בחודש שעבר יצאה לדרך קבוצת מחקר חדשה ממדינות שונות בעולם, ביניהן ישראל, אשר תפתח חומרים המשבשים את המנגנונים העצביים-הורמונאליים של חרקים. הידע שיצטבר יהיה רלוונטי לקבוצות חרקים רבות הנפוצות בארץ כמו: עשים, ארבה, כנימות, זבובים וחיפושיות. בקבוצת המחקר הממומנת על ידי האיחוד האירופאי בסכום של 7 מיליון יורו למשך 4 שנים, משתתפות המדינות -  סקוטלנד, בלגיה, ישראל, שוודיה, גרמניה, דרום אפריקה ואנגליה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

רוב חומרי ההדברה הקיימים כיום פוגעים בכל סוגי החרקים, לא רק במזיקים וביונקים, מה שעלול לפגוע בסביבה ובאיזון האקולוגי. בניגוד אליהם, חומרי ההדברה שיפותחו במסגרת המחקר יכולים לפגוע באפון ממוקד במנגנון העצבי-הורמונאלי של חרקים מזיקים. בכך יצמצמו נזקים סביבתיים ואקולוגיים.

חומרי ההדברה החדשים מבוססים על חומרים מסוג פפטידים שמפקחים על כל פעילויות החרק: התפתחות, רביה, אכילה, תעופה, הפעלת שרירים, הגנה מפני אויבים וכד'. המידע הגנטי הרב שהצטבר בשנים האחרונות על גנום החרקים מאפשר לזהות הורמונים פפטידיים יחודיים לחרקים מזיקים. שיבוש מנגון הפעולה של פפטידים אלה פוגע בתפקוד ויכול לגרום להפחתה משמעותית ולתמותה של אוכלוסיות חרקים אלה.

ד"ר ויני אלטשטיין, ממכון וולקני: "להערכתי, תוך שנים בודדות נוכל להעמיד משפחה חדשה של חומרי הדברה, יעילים, סלקטיביים לחרקים מזיקים, ידידותיים לסביבה וזולים שיעשו מהפיכה בעולם החקלאות. מדינת ישראל מובילה במחקר בתחום זה. במשך 27 שנים אספנו ידע על הפעולות העצביות ההורמונאליות המיוחדות אך ורק לחרקים מזיקים בחקלאות, ואנו יכולים לייצר כיום חומרים שישבשו את הפעילות התקינה של החרקים הללו. קבוצת המחקר הישראלית ממכון וולקני תתמקד, במסגרת הפרויקט, בפיתוח החומרים עצמם. אנחנו קבוצת המחקר החשובה ביותר, שכן, אנו נתכנן ונכין את החומרים לשאר הקבוצות שיבדקו את יעילותם על חרקים מזיקים שונים על בסיס הידע שצברנו בתחום זה."

הדברת חרקים בחקלאות היא נושא המעסיק את העולם כולו. על פי הערכות 40% מן היבולים בעולם, בממוצע, מושמדים על ידי חרקים ומחלות. היקף המכירות השנתי של חומרי הדברה עומד על 65 ביליון דולר.