הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שר החקלאות מציג רפורמה להוזלת מחירי המזון


במסיבת עיתונאים שקיים היום שר החקלאות אורי אריאל, הוצגה שורה של רפורמות צפויות להוזלת מחירי הביצים, הדגים, חלב צאן ועלויות הייצור החקלאיות. השר אריאל: ''גאה להוביל רפורמות ששומרות על החקלאות מצד אחד ודואגות לכלל הצרכנים מצד שני''. התאחדות חקלאי ישראל: ''כל רפורמה בענפי החקלאות תיעשה אך ורק בהידברות אתנו ולא מעל ראשי החקלאים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-07-2015



מסיבת העיתונאים שכינס שר החקלאות היום, צילום: גדעון מרקוביץ

שבוע לאחר הורדת מחיר החלב וחתימת שר החקלאות אורי אריאל על צו הורדת מוצרי החלב בפיקוח, הודיע היום (א') שר החקלאות אורי אריאל במסיבת עיתונאים על שורה של רפורמות צפויות בענפי מזון נוספים ביניהם הביצים, הדגים חלב הצאן וכן הפחתת עלויות ייצור החקלאי שישפיעו על מחירי הפירות והירקות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי הרפורמות שהוצגו יוזלו באופן הדרגתי בחמש השנים הקרובות מחירי הביצים ב כ15%, ייפתח שוק הדגים לתחרות מה שיוביל להוזלה של עשרות אחוזים, יצומצמו המכסות בתחום חלב הצאן וייפתח השוק למגדלים חדשים מה שיאפשר הוזלת מוצרי חלב באופן משמעותי וכן יופחתו עלויות הייצור בחקלאות ביניהם: הקלות ברגולציה על עובדים זרים, ביטול מס מעסיקים בגין העסקת עובדים זרים בחקלאות וכן קידום תזכיר חוק לפיקוח על המרווח הקמעונאי.

השר אורי אריאל: "החקלאות היא ערך לאומי ואנו כמדינת ישראל חייבת לשמר אותו. הציבור דורש בצדק רפורמות שיקלו עליו את יוקר המחיה ואנחנו באים להציג היום רפורמות כאלו, אחרי ששנים רבות לא הוצגו לציבור. הצרכנים יקנו אבל ישלמו פחות. הורדת מחירי החלב שבוע שעבר הייתה הצעד הראשון והרפורמות היום הן ההמשך. אני כשר החקלאות גם השר של הצרכנים וגם של החקלאים ואני גאה להביא רפורמות ששומרות על החקלאות מצד אחד ודואגות לכלל הצרכנים מצד שני. כמו שפעלתי בתחום חוק צער בעלי חיים בתקיפות ובאיזון אני פועל גם פה ברגע הראשון האפשרי לשינוי – נביא את הרפורמות הללו לאישור בתקציב ובחוק ההסדרים תוך הידברות עם החקלאים וראשי ארגוני הצרכנים. היום מתחיל השינוי"

פירוט הרפורמות שהוצגו:

1) לקנות ולשלם פחות על ביצים -הוזלה של 15%
• הפחתת מחיר הביצה באופן הדרגתי בכל שלבי שרשרת הערך (מגדל – משווק – קמעונאי)
• שדרוג הלולים ללולים מודרניים בטווח של 5 שנים בסיוע ממשלתי בהשקעות.
• צער בעלי חיים -שיפור דרמטי בתנאי החיים ובשיפור בריאותן ורווחתם של המטילות.
• הפחתה משמעותית בסיכוני מחלות העוברות מעוף לאדם כגון: שפעת העופות.
• תכנית סיוע למגדלים שיבקשו לפרוש בחמש השנים הקרובות.
• הכנת תכנית מקורות תעסוקה חלופיים כגון: תיירות חקלאית ותיירות פנים.
החיסכון למשק עד תום התוכנית: כמיליארד ₪
החיסכון השנתי למשק החל מהשנה השישית :כ 300 מיליון ₪ לשנה
עלות התכנית :
2015 – 0 מיליון ₪
2016 – 80 מיליון ₪
2017-2020 – 190 מיליון ₪ לשנה

2) לקנות ולשלם פחות על דגים
ההוזלה תתאפשר במסגרת רפורמה שמקדם המשרד לשדרוג ענף המדגה, שיפור האכיפה, קידום סטטוטורי, הסדרה סביבתית ותמיכה לחקלאות ענף הדייג
• הפחתה הדרגתית בשיעורי המכס על דגים המיובאים.
• פתיחת השוק לייבוא דגים מצוננים וקפואים לרבות פילה.
• מעבר לתמיכה ישירה למגדלי הדגים בישראל.
• הגברת התחרותיות בשוק הדגים והורדת המחיר לצרכן בשיעור של עשרות אחוזים
• שיקום משאב הדגה הישראלי.
• גריטת ספינות מכמורת וצמצום צי הספינות.
• רפורמה ירוקה במשקי המדגה בתמיכה ממשלתית דו שנתי לשנים 2016- 2017 ל- 30 מיליון ₪ לשנה.
• קידום הליכים ומיזמים לחקלאות ימית 10 מיליון ₪.
עלות התכנית הכוללת: 80 מיליון ₪ לשנה.

3) לקנות ולשלם פחות על חלב צאן
• צמצום הדרגתי של מכסות הייצור.
• גידול במספר היצרנים המספקים חלב צאן ליצרניות מוצרי החלב. (משק פתוח)
• מתן תמיכה כתמריץ להרחבת פעילות הייצור, ומתן תמיכה לפורשים מהענף.
• מתן תמיכה להובלת חלב מהפריפריה (כ- 2 מיליון ₪ בשנה)
• מניעת ריכוזיות בענף ע"י קביעת גודל מקסימאלי ליצרן בודד.
• במידה והוזלת מחירי החלב הגולמי לא תתגלגל אל הצרכן יוביל המשרד למהלך של פיקוח מחירים על מוצרי חלב הצאן.
עלות התכנית הכוללת: 20 מיליון ₪ X 5 שנים

4) שיקום מעמד החקלאי – הפחתת עלויות ייצור
• הקלת הרגולציה והבירוקרטיה בתחום עובדים זרים בחקלאות.
• ביטול מס מעסיקים בגין העסקת עובדים זרים בחקלאות.
• החזרת נקודות הזיכוי בגובה 2.25 שהורדו בתחילת השנה לעובדים זרים בחקלאות.
• התאמת עלות הקיזוז המוכרת עבור הוצאות מחייה לעובדים הזרים.
• המשך תמיכה בהעסקת עובדים ישראלים בחקלאות
השפעה ישירה על מחיר הפירות והירקות
העדר הכנסה בגין ביטול מס מעסיקים: 150 מיליון ₪.

5) צמצום פערי תיווך במחירי פירות וירקות
הגשת תזכיר חוק בשבוע הקרוב שהוכן בקדנציה הקודמת ע"י השר אריאל וזבולון כלפה, שמטרתו לצמצם את פערי המחירים בירקות ופירות. בין המחיר שהחקלאי מוכר לבין המחיר שהצרכן משלם.
עיקרי החוק:
• החלת פיקוח על המרווח הקמעונאי.
• הקמעונאים יחייבו לדווח רווחיות
בגין חריגות ינקטו סנקציות של צווי שרים (חקלאות ואוצר) שיורו על הפחתת הפערים
התוצאה – הפחתת מחירי הפירות והירקות לצרכן.
הפחתה של מיליארד וחצי ₪ כל שנה בהוצאה על רכישת פירות וירקות לכלל משקי הבית

התאחדות חקלאי ישראל: ''כל רפורמה תיעשה אך ורק בהידברות אתנו''

מהתאחדות חקלאי ישראל, ארגון הגג של כלל התנועות החקלאיות וארגוני המגדלים נמסר היום בתגובה: ''בכוונת משרד האוצר לערוך מספר מהלכים חד צדדיים אשר יחסלו ענפים חקלאיים שלמים לרבות: ביטול התכנון בענף הצאן, ביטול תוך שנתיים של התכנון בביצים, פתיחה מידית של מכסות הדגים והוצאת הפטם ממועצת הלול. התאחדות חקלאי ישראל רואה בחומרה את ההתנהלות החד צדדית של משרד האוצר בנושא וטוענת כי פעולה חד צדדית זו משמעה חיסול ענפים חקלאיים שלמים – ענף הצאן, הביצים, דגים ופטם, שמקורם ועיקר מקור גידולם הוא בעיקר בפריפריות. ''

התאחדות חקלאי ישראל פונה לממשלה ואומרת כי כל רפורמה שהמדינה תרצה לבצע תהיה אך ורק תוך כדי הידברות עם התאחדות חקלאי ישראל כארגון היציג של החקלאים ולא מעל לראשי החקלאים. צר לי כי ישנם פקידים המנותקים ממהות קיומנו בארץ ישראל. אנו קוראים לממשלה לגבש מדיניות חקלאית מקיפה יחד איתנו. הפשרות של משרד החקלאות אינן מקובלות עלינו".

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: " כל רפורמה בענפי החקלאות תיעשה אך ורק בהידברות איתנו ולא מעל ראשי החקלאים. החקלאות נמצאת במצוקה. משרד האוצר רוצה להמשיך ולפגוע הן באזרח על ידי רפורמות ומהלכים חד צדדיים שלא יורידו לו שקל ויפגעו באופן ישיר בפרנסת החקלאים, בעיקר מהפריפריה, תוך מחיקה של ענפים חקלאיים שלמים".

בנוגע לתכנון מדגיש צור: "אנו מתנגדים לביטול התכנון. ביטול התכנון לא הוכיח את עצמו בעבר והמחיר הסופי לצרכן רק עלה. המדינה עשתה, באופן חד צדדי, רפורמה לעגלים ומה יצא מזה לצרכן – כלום. המחירים לצרכן לא ירדו והמגדלים שוב הפסידו. התאחדות חקלאי ישראל מדגישה כי ביטול התכנון ופתיחה ליבוא משמעו שלא רק החקלאי יפסיד אלא בעיקר הצרכן: "המדינה רוצה שהצרכן ירכוש סחורה חקלאית סוג ז' מחו"ל ובמחירים גבוהים– מלפפון מירדן, עגבנייה מעזה, ביצים מטורקיה ודגים מסין, סחורה שגודלה בחו"ל בסטנדרטים לא איכותיים".

על סגירת משקים חקלאיים אומר צור: "החקלאי הוא החוליה החלשה בשרשרת הערך. המשקים החקלאיים שיסגרו זה צעד בלתי הפיך. משק שנסגר לא ייפתח מחדש. אנו קוראים לממשלה לגבש מדיניות חקלאית מקיפה יחד איתנו. החקלאות הישראלית היא לא רק כלכלה. יש ערכים נוספים כמו שמירה על הקרקע, גבולות וביטחון המזון. צר לי כי ישנם פקידים במנותקים ממהות קיומנו בארץ ישראל".

לגבי החלטת משרד החקלאות על ביטול המס לעובדים הזרים מדגיש צור: "אנו מברכים על המאבק של משרד החקלאות להוריד את מס המעסיקים, להחזיר את נקודות הזיכוי ולעדכן את ההורדות בגין המגורים. כמו כן, אנו מברכים את משרד החקלאות שתומך בקידום החוק להגבלת פערי התיווך. אנו בטוחים שעל ידי מהלכים אלו, חקלאים רבים יוכלו להתפרנס ונוכל לספק תוצרת חקלאית טרייה ואיכותית במחירים אטרקטיביים לצרכן הישראלי ולעולם כולו".

מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי עופות: "ביטול התכנון בענף ההטלה יביא לחיסולם של כ- 3000 משקים במדינת ישראל. משקים אלו, רובם ככולם נמצאים בגבול הצפון וזוהי פרנסתם היחידה. אנו לא נאפשר את חיסול ענף ההטלה בישראל שיפגע באוכלוסייה חלשה ומבוגרת ללא תעסוקה חלופית. במידה וילכו איתנו באופן חד צדדי, לא תהיה לנו ברירה אלא לצאת למאבק בלתי מתפשר על פרנסתנו".

בנוגע לפטם הוסיף אלקבץ: "למניעת קיום הסדר מגדלים בענף הפטם תהיה משמעות הפוכה לשאיפה להוזלת מחיר בשר העוף. אי קיום ההסדר בענף יוביל לתנודתיות קיצונית במחיר הפטם דבר אשר יפגע בקיומם של חלק גדול של המגדלים ובסופו של יום מחיר הפטם יאמיר למחירים גבוהים מאי פעם".

יוסי יעיש, מזכיר ארגון מגדלי הדגים: "מדובר בחיסול ממשי של ענף המדגה. כ- 2000 מועסקים בענף הדגים בפריפריה נמצאים בסכנה קיומית ממשית ללא כל אפשרות לתעסוקה חליפית. כאשר ההשפעה על בית אב לחודש תהיה בהוזלה של כ- 5 ₪ לחודש, אם בכלל".

מנכל"ית ארגוני הצאן, אילנית דאדוש קלפון: "הרפורמה המוצעת היא מחזור של הצעה שירדה מסדר היום בשנה שעברה. לאחר שכולם הבינו שאין בה שום בשורה לצרכן אלא חיסול של עשרות משפחות בפריפריה על גבול לבנון. אנחנו מתנגדים לכל מהלך שיעביר בפועל את התכנון מהמדינה למונופול".