הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצעת חוק: פיקוח על רווחי שיווק בתוצרת חקלאית


הצעת החוק מבקשת לחייב את המשווק לרווח מרבי קבוע ושקיפות על רווחי התוצרת החקלאית. יוזם ההצעה חה''כ שמולי: ''הכוח הרב שצברו רשתות השיווק מנוצל למשא ומתן דורסני מול החקלאי הבודד. שקיפות בענף, שמירה על רמת רווחיות יציבה וחלוקה הוגנת של מרווחי השיווק הם מהלכים הכרחיים להמשך קיומו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  21-06-2015



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הניח לאחרונה על שולחן הכנסת הצעת חוק שתחייב שקיפות ופיקוח על מרווחי השיווק של תוצרת חקלאית. המטרה היא להוזיל את מחיר הפירות והירקות לצרכנים ולעודד חלוקה הוגנת של מרווח השיווק בין החקלאים והמשווקים.

האחוזים הקבועים משתנים ביחס של מחיר התוצרת החקלאית, כך למשל - כשמחירי התוצרת נמוכים, אחוזי הרווח יהיו גבוהים יותר וכשמחירי התוצרת החקלאית גבוהים, אחוזי הרווח יהיו נמוכים יותר. החוק צפוי להוביל להורדה של עשרות אחוזים ביוקר המחייה בישראל ולעודד צריכה מוגברת של ירקות ופירות המהווים בסיס של תזונה בריאה, על פי "סל הצריכה הבריאותי" של משרד הבריאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הצעת החוק מבקשת לשים סוף למצב הקיים כיום בענף, במסגרתו קיימת חלוקה לא הוגנת של מרווח השיווק בין היצרנים ורשתות השיווק. על כן, על פי ההצעה, שר החקלאות ושר האוצר יקבעו רווח מקסימלי לכל סוג של הפירות והירקות, והמשווק יחויב לסמן ולפרסם את המחיר נטו שהחקלאי מכר את התוצרת החקלאית שלו, הרווח ומחירו הסופי של המוצר, בנקודת המכירה. כמו כן, תהיה לצרכן אפשרות לתבוע פיצויים ממשווק המפר את ההוראות ללא הוכחת נזק. זאת על מנת לאפשר לציבור לעקוב אחר המחיר ולדווח במקרים של הפרת הדין.

לדוגמה, תמורת ק"ג בננות הנמכר למשווק על ידי החקלאי בכ- 1.50 שקלים, שילם הצרכן כ- 6.5-7 שקלים, פער של כ-350%. ק"ג דלעת הנמכר על ידי החקלאי למשווק בכ- 1.5 שקלים, נמכר לצרכן בכ-10 שקלים, פער של כ-560%.

בהצעה צוין כי התוצרת החקלאית מתאפיינת בחיי מדף קצרים ומושפעת מתנאי אקלים משתנים ודרישות שוק תקופתיות, מצב המאפשר למשווקים השונים לבצע ויסות של ההיצע והביקוש תוך השפעה ישירה על מחיר הקניה מהחקלאי ועל המחיר לצרכן. התנהלות זו מורידה את המחיר שמקבל החקלאי ומעלה את המחיר לצרכן הסופי.


חה''כ איציק שמולי, צילום: דניאל בר און

ח"כ איציק שמולי: "הכוח הרב שצברו רשתות השיווק מנוצל למשא ומתן דורסני מול החקלאי הבודד. שקיפות בענף הפירות והירקות, שמירה על רמת רווחיות יציבה וחלוקה הוגנת של מרווחי השיווק הם מהלכים הכרחיים להמשך קיומו של ענף הפירות והירקות. בנוסף, פירות וירקות הינם מוצרי יסוד ועל כן זהו צעד הכרחי במלחמה ביוקר המחייה".

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר: "אני מברך את ח"כ איציק שמולי שנרתם לחוקק חוק המגן על הצרכנים והחקלאים גם יחד, מתוך דאגה אמתית להמשך קיומה של החקלאות, תוך שימור פרנסת החקלאי מחד והדאגה לצרכן מאידך. צעד זה מתווסף למהלך של ביטול הפטור מההגבלים העסקיים שביצענו אל מול ועדת הכלכלה בכנסת הקודמת אשר מגביל את תיאום המחירים בין הרשתות''.

עוד הוסיף צור: ''הגענו לנקודת שפל במסחר החקלאי שבו החקלאים מוכרים בזול והצרכנים קונים ביוקר, נקודת שפל בה המחוקק חייב להתערב בכדי לתקן את העיוות שנוצר בשוק הפירות והירקות. זו ההזדמנות גם לומר תודה לברוורמן שכיהן כיו"ר ועדת הכלכלה ויחד איתנו פעל לשינוי הפטור".