הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יום עיון - האם החקלאות נחוצה לישראל ?


האתוס החקלאי ועתידה של החקלאות ייבחנו ממגוון היבטים ביום עיון במוזיאון פתח-תקוה לאמנות, במסגרת תערוכה ראשונה מסוגה, המבקשת לחקור את השינויים באתוס החקלאות הישראלי-ציוני, כפי שהם נראים מנקודת מבט של שנות האלפיים. יום העיון יתקיים בהשתתפות חוקרים, חקלאים ואמנים. הכניסה חופשית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-05-2015




האתוס החקלאי והשאלה האם החקלאות נחוצה לישראל, יעמדו במרכזו של יום עיון בינתחומי שיתקיים במוזיאון פתח-תקוה ב-18 במאי, בהשתתפות חוקרים מתחומים שונים, חקלאים ואמנים. יום העיון, שייערך במסגרת "התערוכה החקלאית"- שמוצגת בימים אלה במוזיאון, ואורגן במטרה לייצר שיח ביקורתי חוצה דיסציפלינות, יעלה לדיון סוגיות הנוגעות ליחסי הגומלין בין חקלאות, חברה ואמנות במרחב הישראלי, מנקודת מבט כלכלית, חברתית, פוליטית, סביבתית ומדעית.

"התערוכה החקלאית"- היא תערוכה ראשונה מסוגה, שמבקשת לחקור את השינויים הפוליטיים, הכלכליים והחברתיים שחלו באתוס החקלאות הישראלי-ציוני, כפי שהם נראים מנקודת מבט של שנות האלפיים. בצל המשבר המתמשך בענף החקלאות, התערוכה מציעה התבוננות מרובדת באתוס החקלאי, בין האישי והביוגראפי- לקולקטיבי, ומשרטטת תמונת מציאות מורכבת וטעונה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

את יום העיון יפתחו דרורית גור אריה, מנהלת ואוצרת ראשית של מוזיאון פתח תקוה שתשוחח על הקשר בין חקלאות, פוליטיקה וחברה וטלי תמיר, אוצרת "התערוכה החקלאית", שתדון במפגש בין חקלאות ואמנות בתרבות הישראלית.

שני מושבי הכנס יציעו שיח ביקורתי מנקודות מבט שונות, וישלבו בין חוקרים מתחומים שונים, חקלאים ואמנים שמציגים בתערוכה החקלאית.

היבטים אקטואליים הנוגעים למצב החקלאות ולמעמד החקלאים בישראל 2015 יוצגו על ידי מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן, כרמית משיח, מייסדת ארגון חקלאות חברתית ישירה ("מחאת הפלפלים") בערבה, פרופ' איל קמחי מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, שיעלה לדיון שאלות הנוגעות לסוגיית התמיכה הציבורית בחקלאות והאגרונום יאיר אשל שידון בעתיד החקלאות בישראל.

סוגיות חברתיות- פוליטיות ייסקרו על ידי ד"ר ארז צפדיה ממכללת ספיר שיבחן את החקלאות בישראל בין לאומיות וקפיטליזם, לצדו יציג האמן זוהר גוטסמן את עבודתו "דישון יתר" שמוצגת בתערוכה. דרור אטקס מארגון 'כרם נבות' ידון בחקלאות הישראלית בגדה המערבית. בהקשר זה, תציג האמנית דנה יואלי את יצירתה "מקרא".

היבטים מדעיים יועלו על ידי פרופ' אבי לוי ממכון ויצמן שידון בחשיבותה הגנטית של אם החיטה לתזונה האנושית. לצידו יספר האמן תומר ספיר על תהליך יצירת המיצב "אם החיטה" שנוצר בשיתוף עם מכון ויצמן ומוצג בתערוכה. פרופ' אמריטוס יוסף מזרחי מאוניברסיטת בן גוריון יציג גידולים חדשים לחידוש פני החקלאות הישראלית והאמן אביטל גבע מייסד החממה האקולוגית בקיבוץ עין שמר, ישוחח על חיי הדברים וחינוך חקלאי.

היבטים סביבתיים – אדריכליים יידונו בין היתר, על ידי אדריכלית הנוף והאמנית אפרת הילדסהיים שתשוחח על תופעת חקלאות הגרילה ועל ביו פוליטיקה ופרופ' טלי אלון מוזס מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון תשוחח על נופי חקלאות – בין ייצור, יצירה וחיי יומיום, לצדן, האמן גל וינשטיין יספר על יצירתו "עמק יזרעאל בחושך".

האם החקלאות נחוצה לישראל? האתוס החקלאי: גוף־אדמה־טריטוריה
יום שני, 18 במאי, בשעה 15:00. הכניסה חופשית
אודיטוריום מוזיאון פתח תקוה לאמנות, ארלוזורוב 30, פ"ת
מספר המקומות מוגבל.
  לתוכנית מלאה של יום העיון והרשמה באתר המוזיאון  לחצו כאן