הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תמיכה בחדשנות בהטמעת שיקולי המגוון הביולוגי בחברות


במסגרת המיזם המשותף של המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע, יוענקו עד ארבע חבילות סיוע של שעות ייעוץ לחברות ולעסקים, לרבות חברות ממשלתיות, להטמעת שיקולי המגוון הביולוגי בפעילות החברה. ניתן להגיש את הבקשות עד לתאריך 23 ביוני 2015

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-05-2015




המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע מזמינים מנהלים בחברות ממשלתיות או בחברות עסקיות, להגיש בקשה לסיוע כספי לשם הטמעת שיקולי המגוון הביולוגי. עד ארבע חברות יקבלו סיוע בשווי של עד 100,000 ₪ בשעות יעוץ לביצוע פרויקט להתאמת פעילות החברה לסטנדרטים סביבתיים גבוהים. הקול הקורא מתמקד בתחומי התשתיות, הבניה, החקלאות, המים, כריה וחציבה – חברות ממשלתיות וחברות פרטיות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ניהול הממשק בין הפעילות העסקית ובין המערכות האקולוגיות נחשב כחלק בלתי נפרד מניהול הקיימות והאחריות התאגידית בארגונים. על רקע זה, בולט הצורך לפתח כלים ייעודיים ומעשיים להטמעת שיקולים אקולוגיים בפעילות חברות פרטיות, לרבות ממשלתיות, כחלק מניהול הקיימות. כבר היום, חברות רבות בישראל מצויות בתהליכי הטמעה של שיקולי המגוון הביולוגי בקבלת החלטות - דוגמאות באתר החברה להגנת הטבע.

עיקרי המיזם

במסגרת המיזם המשותף, יוענקו עד ארבע חבילות סיוע של שעות ייעוץ לחברות ולעסקים, לרבות חברות ממשלתיות, להטמעת שיקולי המגוון הביולוגי בפעילות החברה.
הזוכים יקבלו "סל" של שעות יעוץ של מומחים מקצועיים חיצוניים בהיקף שווי של עד 100,000 ₪ לתכנון וביצוע הפרויקט בכל חברה וחברה שתיבחר. היועצים יבחרו על ידי המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע, בהתאם לצרכי החברה והפרויקט הספציפי. בנוסף לכך, התהליך ילווה ע"י אנשי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע.

מטרת הפרויקט

הטמעת שיקולי המגוון הביולוגי בתכנון, ניהול וביצוע בחברות עסקיות לרבות חברות ממשלתיות. 
כל חברה פרטית (לרבות חברה ממשלתית, שותפות ואגודה שיתופית), שרשומה ומקיימת את הפעילות נשוא בקשת הסיוע בישראל, רשאית להגיש בקשה להשתתפות בהליך.

תוצרי הפרויקט

דו"ח בנושא הטמעת שיקולי המגוון הביולוגי בפעילות החברה, שיוכן על ידי החברות הזוכות בסיוע היועצים המקצועיים שיינתנו במסגרת חבילת הסיוע. על הדו"ח להציג כלים יישומיים ובסיס להטמעת נהלים ליישום של ניהול המגוון הביולוגי בחברה , כדוגמת אחד או יותר מהכלים הבאים:
עדכון נהלים להטמעת שיקולים אקולוגיים בתכנון וביצוע פרויקטים
יצירת מדדים לניהול סטנדרטים אקולוגיים בשרשרת האספקה
הטמעת שיקולי מגוון ביולוגי במערכות הניהול, המדידה, ההכשרה והדיווחים של החברה
תכניות עבודה מפורטות לניהול השפעות שוליים של פרויקטים על המגוון הביולוגי.

  את הקול הקורא והתקנון להגשת הבקשות ניתן למצוא באתר המשרד להגנת הסביבה
הגשת הבקשות עד לתאריך 23 ביוני 2015.

מגוון ביולוגי זה גם העסק שלכם

החודש מציינים ברחבי העולם את יום המגוון הביולוגי של האו"ם, במסגרת אמנת המגוון הביולוגי, עליה גם ישראל חתומה. השנה, מוקדש האירוע לנושא של מגוון ביולוגי ופיתוח בר קיימא, במסגרת ההבנה, המתבטאת גם בהמלצות ה-OECD ובמדדי דיווח כמו ה - GRI, כי לשמירה על המגוון הביולוגי בכלל המגזרים, ובפרט במגזר העסקי, יש תרומה מכרעת לרווחת האדם ולקיומו. בעולם, ניהול הממשק בין המערכות האקולוגיות ובין הפעילות העסקית נחשב כחלק בלתי נפרד מניהול הקיימות והאחריות התאגידית בארגונים.

במשרד להגנת הסביבה ובחברה להגנת הטבע מציינים כי על רקע זה, בולט הצורך לפתח כלים ייעודיים ומעשיים להטמעתם של שיקולים אקולוגיים בפעילות חברות פרטיות לרבות ממשלתיות, כחלק מניהול הקיימות. כבר היום, חברות בישראל מצויות בתהליכי הטמעה של שיקולי המגוון הביולוגי בקבלת החלטות - חברות כמו חברת חשמל, מחצבות הנסון ואבן וסיד, שיכון ובינוי ויקבי תבור, הן חלק מהחברות אשר כבר הטמיעו שיקולי מגוון ביולוגי בהליכי קבלת ההחלטות והביצוע בשטח. כך למשל, יקבי תבור פועלת בשנים האחרונות להתאמת הניהול החקלאי של כרמי היין לסביבתם האקולוגית, על מנת למנוע מחלות, לצמצם הדברה ולשפר את שילובם עם סביבתם הטבעית. פעולות אלה צפויות לייצר יין איכותי, תוך חיסכון כספי לכרם ותרומה למגוון הביולוגי המאפיין את האזור. מחצבות הנסון ו"אבן וסיד" פועלות לייצור אגרגטים נקיים מצמחים פולשים, ולשימור הטבע בסביבת המחצבה.

לדברי מנחם זלוצקי, ראש אגף שטחים פתוחים ומגוון ביולוגי במשרד להגנת הסביבה: "מגוון ביולוגי הוא נשמת אפו של הטבע בישראל. לאורך השנים ישראל איבדה הרבה מהמינים שייחדו אותה וכיום מערכות אקולוגיות שלמות נמצאות בסכנה. למגזר הפרטי בכלל ולחברות התשתית בפרט יש תפקיד חשוב בהגנה על המגוון הביולוגי ועל מערכות אקולוגיות טבעיות מתפקדות בישראל למען הדורות הבאים. על כן, במקביל לפעילות האכיפה והפיקוח, המשרד להגנת הסביבה מעוניין להוביל פיילוט חדשני להטמעה של שיקולי מגוון ביולוגי בקבוצה נבחרת של חברות בעלות השפעה משמעותית בתחום זה".

אלון רוטשילד, רכז תחום המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע: "בכל רחבי העולם, ובשנים האחרונות גם בישראל, עולה החשיבות של האחריות התאגידית כלפי החברה והסביבה. לרוב החברות והעסקים בישראל יש השפעה רבה על הסביבה והמערכות האקולוגיות שסביבם, ומטרתנו היא לעזור לחברות אלה להטמיע שיקולים של שמירת טבע ומגוון ביולוגי בקבלת ההחלטות ובהתנהלות שלהם. כיום זה כבר ידוע, ששמירה על הסביבה - היא בראש ובראשונה גם שמירה על האדם והחברה, ולעיתים קרובות התנהלות בדרך של מודעות סביבתית לא רק מועילה יותר לאדם ולסביבה - אלא גם יעילה יותר לחברה או לעסק".