הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מכון היצוא והתאחדות התעשיינים: לסייע ליצואני היורו


בשלושת החודשים האחרונים רשם היצוא החקלאי מישראל ירידה של 28% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שהושפע באופן משמעותי בהיחלשות האירו והמשבר ברוסיה. ירידה חדה של כ-8% נרשמה בכלל יצוא הסחורות מישראל. ''החלשות האירו פוגעת קשות ביצואנים לאירופה המתמודדים מול יצרנים במדינות היורו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  06-04-2015


גידול תפוחי אדמה לייצוא לשוק הרוסי
גידול תפוחי אדמה לייצוא לשוק הרוסי, צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בשלושת החודשים האחרונים, דצמבר 2014 עד פברואר 2015, נרשמה ביצוא הסחורות מישראל לחו''ל ירידה דולרית חדה בשיעור של כ-8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד שהסתכמה בכ-14.3 מיליארד דולר. יצוא הסחורות ללא יהלומים ירד במהלך תקופה זו בשיעור דולרי של 4.5% והסתכם בכ-11.8 מיליארד דולר.  כך נמסר ממכון הייצור הישראלי.

יצוין כי הירידה הדולרית מוסברת בירידה במחירי היצוא הנובעת מהיחלשות חדה של האירו מול הדולר בשיעור של כ-14% וכן מירידה חדה במחירי הסחורות ובעיקר במחיר הנפט. כך למשל ירדו מחירי הייצוא בענף הכימיקלים בשיעור של כ-27% המסבירה את כל הירידה הדולרית בייצוא ענף זה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

היצוא החקלאי רשם ירידה של 28% בהשוואה לתקופה המקבילה שהושפע באופן משמעותי בהיחלשות האירו והמשבר המתמשך ברוסיה. יצוא היהלומים ירד בשיעור של 21% (הסתכם בכ-2.5 מיליארד דולר). יצוא התרופות ירד ב-1.5% להיקף של 1.8 מיליארד דולר ויצוא הרכיבים האלקטרונים נותר ללא שינוי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והסתכם בכ-1.2 מיליארד דולר.

היצוא התעשייתי -בנטרול הענפים הדומיננטיים הכוללים כימיקלים, תרופות ורכיבים אלקטרוניים, רשם גידול דולרי של 6% (הסתכם בכ-6.4 מיליארד דולר), הנובע מזינוק של כ-150% בייצוא כלי הטיס – להערכת מכון היצוא עקב עסקה חד-פעמית שיצאה לפועל בתקופה זו. בנטרול ענף יצוא כלי הטיס נרשמה ירידה של כ-6% בהיקף היצוא הכולל של כל יתר הענפים, המוסברת באופן חלקי על ירידה במחירי הייצוא.

לדברי רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא: "החלשות האירו מול הדולר בחודשים האחרונים פוגעת קשות ביצואנים לאירופה המתמודדים מול יצרנים במדינות היורו. יצואנים רבים הפועלים באירופה מתלוננים על קושי הולך וגובר להמשיך ולמכור בשווקים אלה עקב לחצים גוברים להורדת מחירים. אני בטוח שכל קובעי המדיניות הכלכלית במשק מודעים ומכירים בחשיבותו של היצוא כגורם עיקרי להמשך הצמיחה במשק ויפעלו בהתאם" עוד ציין גבאי כי "פיחות השקל כנגד הדולר מסייע ליצואנים הפועלים בארה"ב וכי היקף היצוא ליעד זה בחודשים דצמבר 2014– פברואר 2015 מצביע על גידול בשיעור של כ- 9%".

עוד עולה מהניתוח, כי יצוא הסחורות ללא יהלומים, ובנטרול הענפים הדומיננטיים, רשם גידול דולרי של 3% (הסתכם בכ-6.8 מיליארד דולר). עם זאת, בנטרול יצוא כלי הטיס נרשמה ירידה של 7.5% בהיקף היצוא הכולל של יתר הענפים.

ירידות נרשמו ביצוא מוצרי גומי ופלסטיק שירד דולרית בכ-3% והסתכם בכ-465 מיליון דולר, יצוא מזון ומשקאות שירד דולרית בכ-15% והסתכם בכ-260 מיליון דולר, יצוא הטקסטיל והלבשה ירד בכ-5% והסתכם בכ-200 מיליון דולר, יצוא תכשיטים ירד בכ-3.5% והסתכם בכ-155 מיליון דולר, יצוא המתכות ירד בכ-18% והסתכם כ-145 מיליון דולר, ביצוא מוצרי עץ, נייר ודפוס ירד בכ-15% והסתכם בכ-90 מיליון דולר. מנגד נרשמו עליות ביצוא מכונות וציוד בשיעור של 3% והסתכם בכ- 1.3 מיליארד דולר וביצוא ציוד חשמלי אשר עלה בשיעור של 6.5% והסתכם בכ- 300 מיליון דולר.