הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חדש מחישתיל: חסה הידרופונית הגדלה על מים


הפיתוח החדשני של משתלות חישתיל, כולל הרכבה של שתילי החסה על כנת השורשים ההידרופוניים. החסה מנותקת מהקרקע וגדלה במערכת סגורה, לכן היא חשופה פחות לזיהומים, דבר שמצמצם את הצורך בחומרי הדברה. בנוסף, השיטה מקצרת כמעט בחצי את תהליך הגידול

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-03-2015



גידול חסה בשטה הידרופונית, צילום: באדיבות משתלות חישתיל

אומנם שיטת הגידול ההידרופונית על המים מיושמת כבר במקומות שונים בעולם, אלא שבמשתלות "חישתיל" לקחו אותה צעד אחד קדימה. הפיתוח החדשני של חישתיל כולל הרכבה של שתילי החסה על כנת השורשים ההידרופוניים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מאחר והשתילים אינם צריכים להתמודד עם המאמץ של החדרת השורשים לקרקע, הצמח יכול להשקיע יותר אנרגיה ומשאבים בעלי המאכל. ביטול התנגדות הקרקע מאפשרת לחסה להשקיע ביצירת עלים קריספיים המכילים יותר מינראלים.

הגידול ההידרופוני מנותק מהקרקע וגדל במערכת סגורה, לכן הוא פחות חשוף לזיהומים. מה שמאפשר לצמצם את הצורך בהדברה. בנוסף לכך, אין אובדן של דשן שלאחר ההשקיה מחלחל למי התהום ומזהם אותם.

יתרון נוסף הוא קצב הגידול המהיר יותר על פני המים, וכך החסה מוכנה לשיווק לאחר 30 יום, זאת לעומת תקופה גידול של כ-50-60 ימים של חסה הגדלה באדמה. השתילים משווקים ללא מערכת השורשים, אותם מסירים לאחר הוצאתה ממצע הקלקר.

ניסויים נוספים נעשים כעת בשתילי עגבניות ומלפפונים. שיטת הגידול ההדירופונית חוסכת לחקלאים עלויות בהכשרת שטחים חקלאיים לקראת עונת הגידול, בריסוס ובדישון. השיטה טובה במקרים מסויימים גם בשנת השמיטה, מאחר והשתילים אינם נוגעים באדמה.

משתלות חישתיל פרוסות במספר מרכזי גידול ברחבי הארץ ובנוסף מנהלת החברה ביחד עם שותפים משתלות בתורכיה, איטליה, דרום אפריקה, צרפת, בוסניה וספרד. חישתיל מובילה בעולם בטכנולוגית הרכבת השתילים ומייצרת בדרך זו מעל 80 מיליון שתילים בשנה.