הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים: נעתור לבג''ץ בענין ניכוי ההוצאות לעובדים זרים


בחודש אוגוסט האחרון, התבשרו החקלאים כי העלויות שלהם באשר להלנה ותנאי מגוריהם של העובדים הזרים יופחתו. לטענתם, עד היום לא נעשה דבר למרות הבטחות הפוליטיקאים. ''לא יתכן שהמדינה תכפה על החקלאים לנכות סכום אנכרוניסטי שאינו מותאם לעלויות המחיה האמיתיות בארץ''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-03-2015



מגורי עובדים, צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

האם ניתן להשיג במדינת ישראל מקום למגורים וכיסוי הוצאות מים, חשמל וביטוח רפואי בפחות מ-300 שקלים לחודש? מסתבר שכן. זהו הסכום המקסימלי אותו מתירה המדינה לחקלאים לנכות משכרו החודשי של כל עובד, תמורת השירותים שמספק ומממן לו החקלאי. בפועל העלות של החקלאי מגיעה לסכומים שבין 700-1000 שקלים והתוצאה היא הכבדת הנטל הכספי על החקלאי בצורה בלתי הוגנת.  יש לציין, כי הסכום המקסימלי המותר לניכוי כיום הוא 180-300 שקלים לחודש, בהתאם לאזור בארץ.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מזה זמן רב מנסים החקלאים לפעול להגדלת הניכוי המותר להם לסכום האמיתי של ההוצאה, אולם למרות ההבטחות של הפוליטיקאים, עד היום דבר לא השתנה. בתקופה האחרונה הוחמרו הדרישות לגבי תנאי העסקת העובדים, והחקלאים נדרשים לשלם עשרות אלפי שקלים לשיפוץ המבנים. חקלאי שלא עומד בקריטריונים נקנס בסכומי עתק.

בחודש אוגוסט האחרון, הודיעה התאחדות חקלאי ישראל, כי עלויות החקלאים באשר להלנה ותנאי מגוריהם של העובדים הזרים יופחתו. בשלוש השנים האחרונות ניהלה ההתאחדות מו"מ אינטנסיבי עם משרד החקלאות בכדי לשנות את התקנות מתוקף "חוק העובדים הזרים" המגדיר את זכותו של המעסיק-החקלאי לנכות את עלויות תנאי המגורים משכרו של העובד הזר.

עיקר השינוי נוגע לעלויות בגין ההלנה של העובד הזר אצל החקלאי - לרבות מגורים, הוצאות חשמל, מים והוצאות כלליות. שכן החקלאי נושא בעלויות חודשיות גבוהות על מנת לעמוד בדרישות החוק למגורים הולמים והסכום אותו גובים מהעובד הזר אינו משקף ומבטא את העלויות הריאליות.

לאחר שנקלעו הצדדים למבוי סתום בקביעת הסכום, נענה מנכ"ל משרד החקלאות דאז רמי כהן לבקשת ההתאחדות, והנחה את משרדו לערוך בדיקה כלכלית אשר עיקרה יועבר למשרד הכלכלה. בהתאם לעבודת משרד החקלאות הוחלט כי ינוכה משכרו של כל עובד זר סך של 775 ₪. הוצאות אלו הינן על הוצאות הנלוות לעבודה (כולל מים, חשמל, גז ועוד) כמו כן, עבור מגורים הולמים - מבנה מגורים הכולל ריהוט, כלי מיטה, ציוד חשמלי ועוד.

שר הכלכלה היוצא נפתלי בנט אישר את השינוי ומשרד הכלכלה היה אמור להעביר את התקנות לוועדת העבודה והרווחה בכנסת ובכך לתקן את העוול שנגרם לחקלאים.

כאמור, עד היום לא השתנה דבר ולחקלאים נמאס. הם החליטו להתארגן למאבק ציבורי ומשפטי באמצעות עו"ד חגית ויינשטוק. לטענתם, לא יתכן שהמדינה תכפה על החקלאים לנכות סכום אנכרוניסטי שאינו מותאם לעלויות המחיה האמיתיות בארץ. כל ישראלי שירצה לעבוד בעבודה שכוללת מגורים יתבקש לשלם לצורך כך אלף שקל לפחות – זה טבעי והוגן כי אלו העלויות האמיתיות.

 החקלאים מגבשים בימים אלו עתירה משותפת לבג"צ של מאות מעסיקי עובדים זרים מכל הארץ, בתביעה לתקן את העיוות.