הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כתב אישום נגד בז''ן בגין זיהום נחל גדורה והקישון


המשרד להגנת הסביבה הגיש כתב אישום נגד בתי זיקוק נפט (בז''ן) בשל זיהום כפול של נחל גדורה הנשפך אל הקישון. עשרות אלפי ליטרים של ביוב זרמו לנחל, בעקבות ניסיון רשלני לטפל בזיהום מדלק שדלף מצינור לא תקין של החברה. בבדיקת מי הנחל נמצאו חיידקי צואה בכמות גדולה פי 24,000 מהערך המירבי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-03-2015


ביוב זורם לנחל גדורה, ספטמבר 2010 צילום: אלון בן מאיר - רשות נחל הקישון
ביוב זורם לנחל גדורה בספטמבר 2010 , צילום: אלון בן מאיר - רשות נחל הקישון

דליפת דלק חמורה ממפעלי בז"ן לאפיק נחל הקישון, הידרדרה להזרמה של עשרות אלפי ליטרים של ביוב לנחל גדורה והקישון: המשרד להגנת הסביבה הגיש לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום נגד חברת בז"ן באשמת זיהום מקורות מים. צינור לא תקין של החברה גרם לדליפת דלק חמורה, לזיהום נחל גדורה, ולזיהום קרקע ומי תהום, באירוע שהתרחש בחודש ספטמבר 2010.

בעקבות אירוע דליפת הדלק, דרש המשרד להגנת הסביבה מחברת בז"ן לטפל במפגע ולשאוב את הדלק המזהם. מכתב האישום עולה, כי קבלנים שנשכרו על ידי החברה לצורך ניקוי ושאיבת הדלק, קדחו בשטח ללא אישור ותאום עם עיריית חיפה, ופגעו בקו ביוב ראשי "מאסף הקריות" באזור צומת וולקן, סמוך לבתי זיקוק. כתוצאה מכך, עשרות אלפי ליטרים של ביוב זרמו במשך שעות ארוכות לנחל גדורה ולקישון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בבדיקה שנערכה למי הנחל לאחר הפגיעה, נמצאו חיידקי צואה בכמות גדולה פי 24,000 מהערך המירבי המותר, וחומר אורגני בערכים פי 30 מהמותר. ערכים גבוהים אלה מהווים סכנה לבאים במגע עם מי הנחל, לבעלי החיים בנחל וכן גורמים למפגעי ריח.  בשל הפגיעה המסיבית בקו הביוב, נדרש תיקון נוסף של הצינור כשבוע לאחר מכן, פעולה שהצריכה הזרמה נוספת של שפכי ביוב לים.

הודעה על אירוע הזיהום הועברה לכל הגרמים הרלוונטיים. עבודות תיקון הצינור נערכו בשעות הלילה כאשר ספיקת השפכים בקווי ההולכה יורדת. במקום התקיימה היערכות למזעור ותיקון הנזקים. עוד בליל האירוע, הגיעו צוותים מטעם תאגיד המים של חיפה "מי כרמל" טיפלו בתקלה, והשפכים חדלו מלזרום לנחל גדורה. רשות נחל הקישון תיעדה וניטרה את האירוע והעבירה את הממצאים לבדיקת הגורמים המוסמכים במשרד להגנת הסביבה.

פגיעה במערכת האקולוגית ותמותת דגים

בנחל הקישון ישנו מגוון רחב של בעלי חיים, ביניהם שוכני מים כגון צפרדע נחלים, שחריר נחלים ומגדלון מגובשש. הקישון משמש ציר ירוק ואקולוגי במרכז מטרופולין חיפה.

מרשות נחל הקישון נמסר בתגובה להגשת כתב האישום: "רשות נחל הקישון הודיעה בעת אירוע הזיהום החמור בהיקפו, כי תפעל למצות את הדין עם האחראים - וכך נעשה. הזיהום בביוב גולמי שהתרחש בנחלי גדורה וקישון, פגע במערכת האקולוגית ואף גרם לתמותת דגים. באותה עת, רשות הנחל פעלה למזעור נזקי האירוע, כפי שמתבצע בכל אירוע זיהום, תיעדה ונטלה דגימות מאזור הפגיעה בצינור הביוב הראשי "מאסף קריות" ובנחל גדורה והעבירה את הממצאים וחוות דעתה לגורמים המוסמכים במשרד להגנת הסביבה. תוצאות הדיגום של הרשות העלו, כי קיים זיהום משמעותי עם חריגות בפרמטרים: קולי כללי, קולי צואתי, סולפידים, אמוניה וצריכת חמצן ביוכימית, האופייניים לביוב גולמי.

תמותת דגים מאירוע זיהום בגדורה, צילום: אלון בן מאיר - רשות נחל הקישון
תמותת דגים מאירוע זיהום בגדורה, צילום: אלון בן מאיר - רשות נחל הקישון

עוד אומרים ברשות נחל הקישון, כי הרשות משקיעה משאבים רבים לשיקום נחל קישון ונחל גדורה והפיכתם לפארק שישרת את תושבי המטרופולין הצפוני וכל זיהום בנחל ושוכניו גורמים לפגיעה ולנזק במאמצים אלו. על כן, יש חשיבות להשקיע בתשתיות ביוב, לסמן את מיקומן ולבצע עבודות תשתית במשנה זהירות ובתיאום עם הרשויות.