הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שאריות של תרופות התגלו במשלוח ביצים מטורקיה


משרד החקלאות עצר משלוח של ביצים שיובאו מטורקיה בשל הימצאות שאריות של תרופות נגד טפילים, ברמה האסורה לשיווק בישראל. היבוא העתידי מהאזור יועבר לבדיקה קפדנית. לקראת פסח מחזק משרד החקלאות את ייצור הביצים המקומי ביבוא מטורקיה, הולנד וספרד

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-03-2015



צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

בבדיקות שגרתיות שמבצע משרד החקלאות ופיתוח הכפר במשלוחי ביצים למאכל מחו''ל, נמצאו במשלוח שהגיע מטורקיה שאריות של תרופות נגד טפילים, ברמה האסורה לשיווק בישראל. ביצים המיובאות לישראל, נבדקות מדגמית באופן שגרתי עם כניסתם לארץ.

לאור הממצאים שהתגלו במשלוח מטורקיה, הוחלט כי כלל משלוחי הביצים שיגיעו מאותו מקור יבדקו להימצאות שאריות תרופות, ולא באופן מדגמי כנהוג. במקרה וימצאו בהן שאריות אסורות כלשהן, הביצים יושמדו או יוחזרו לארץ המקור. משרד החקלאות ופיתוח הכפר הנחה את היבואנים להעביר לידיו את צפי היבוא לטווח הקרוב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדינת ישראל מייצרת את הרוב המכריע של הביצים לתצרוכת מקומית, בהיקף של כ-2 מיליארד ביצים בשנה. בתקופות בהן הביקוש עולה על ההיצע, בעיקר סביב ראש השנה ופסח, מאשר משרד החקלאות ופיתוח הכפר - על סמך המלצת מועצת הלול, ייבוא ביצים מחו''ל.

מדי שנה מיובאות לישראל כ-150 מיליון ביצי מאכל, משלוש מדינות. כחלק מהשקיפות הצרכנית, היבואנים מחויבים על פי חוק בסימון ארץ המקור על כל ביצה וביצה מיובאת, המסומנות כך: הולנד (NLׂׂׂ), ספרד (ES) וטורקיה (TR), זאת בכדי לאפשר לצרכן לבחור את המוצר אותו הוא מעוניין לרכוש מתוך ידע. ביצים עליהן לא מופיעות האותיות הללו, הן ביצים מייצור מקומי.

היתר ליבוא ביצים קובע כי הביצים המיובאות מחויבות לעמוד בכל הקריטריונים הווטרינריים המחמירים הנדרשים מביצים מייצור מקומי. מפקחי משרד החקלאות המקבלים אליהם את הביצים המיובאות בודקים את תעודות הבריאות, ומוודאים כי רופא וטרינר ממשלתי חתם על הצהרת הבריאות של מדינת המוצא. בנוסף, נציגי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות הישראלי מבצעים בדיקות במדינות המוצא, בכל ענפי הייבוא של מוצרים מן החי, במסגרתן נבדק מערך הפיקוח הווטרינרי ומתקני הייצור.

ד"ר נדב גלאון, מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "למרות שמדובר בכמויות מזעריות של תרופות, אין להתיר צריכת ביצים אלו. רמות שאריות תרופות המותרות בשיווק במוצרים מן החי נקבעות יחד עם משרד הבריאות בהתאם למוצר ולתרופה, וננקטים הצעדים המקובלים על מנת לוודא שהמזון המשווק לציבור, אכן עומד ברמות שנקבעו בחוק, כמקובל במדינות מפותחות אחרות".