הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק חדש יסדיר את הפיקוח על המזון המוגש לחיות המשק


לראשונה בישראל, בעוד כשנה צפוי להיכנס לתוקפו חוק חדש שיסדיר את אספקת המזון והתרופות שניתנים לבעלי החיים המיועדים למאכל. על פי הודעת משרד החקלאות, תוספי המזון שמקבלים בעלי-החיים אינם מזיקים, אך הוחלט על הצעד בשל עיקרון 'הזהירות המונעת'

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-03-2015



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בחודש מרץ 2016, צפוי להיכנס לתוקפו החוק לפיקוח על מזון לבעלי-חיים שיזם משרד החקלאות ופיתוח הכפר. החוק נועד להסדיר באופן כולל ועדכני את הפיקוח על יצור ושיווק המזון לחיות המשק, זאת בכדי לאפשר פיקוח ומעקב על על כל השלבים עד לשיווק של המזון לצרכנים, לפי התפיסה המקובלת במדינות המפותחות: "מהמשק לצלחת"– "Farm to Fork".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תוספי המזון המוגשים לבעלי חיים מיועדים בין השאר לזרז את גדילת בעלי-החיים המיועדים לשחיטה ולמאכל, ביניהם ניתן למצוא גם סוגים של אנטיביוטיקה, דבר שגורם לעמידות גדלה של חיידקים לתרופות.

החוק החדש בא להחליף צו ישן, שנחקק בשנת 1971, ולהחליף את ההסדרים החלקיים של פיקוח על מזון לבעלי-חיים הקבועים כיום בצו הפיקוח, לקבוע הסדרים מתאימים לכל צורות הגשת המזון לבעלי-חיים הנהוגות כיום, ולהוות מסגרת חוקית כוללת המשקפת תפיסת פיקוח עדכנית, המבטיחה שהמזון המוגש להם יהיה באיכות גבוהה, בהיבט הבטיחותי ובהיבט התזונתי.

החוק קובע, בין השאר, תנאי הבסיס למתן היתר לייצור, שיווק, יבוא ויצוא של מזון לבעלי-חיים או של חומרי הגלם המשמשים בייצורו, ומסדיר את התנאים לרישום תוספי מזון, אשר נועדו להשפיע על הערכים התזונתיים של בעלי-החיים, בריאותם או רווחתם.

עקרון הזהירות המונעת

במסגרת ההיערכות שמבצע משרד החקלאות ופיתוח הכפר לקראת כניסת החוק לתוקף, ובמטרה לאמוד את היקפי השימוש בפועל בתוספי מזון בתעשיית המזון לבעלי-חיים, החליט משרד החקלאות ופיתוח הכפר לבצע בדיקה של המצב הקיים במדינת ישראל אל מול המדיניות הנהוגה במדינות בהם מותר השימוש ב"תרופות שלא לצורך ריפוי" (תוספי מזון) בארה"ב.

בעקבות הבדיקה, הוחלט במשרד לפעול באופן מידי להתאמת המינונים והתוויות בישראל ל"תרופות שלא לצורך ריפוי" למדיניות הנהוגה בארה"ב. נכון להיום, ישנן כ- 20 "תרופות שלא לצורך ריפוי" אשר ניתן להן היתר לפי הצו. 10 נוספות נמצא בהליך בחינה ובדיקה.

תוספי מזון הינם תכשירים שאינם מזיקים לבעלי החיים או לרווחתם. כמו כן אין להם השפעה שלילית מוכחת על בריאות הצרכן, אך בשל עיקרון "הזהירות המונעת", הוחלט, כנהוג בארה"ב, עם כניסת החוק לתוקף, יועבר רישומם ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר למשרד הבריאות, והם ירשמו במסגרת פנקס רישום התרופות במשרד הבריאות.

במקביל, הוחלט לצמצם את השימוש בהם גם בשל עיקרון "הזהירות המונעת", ועל כן יגביר משרד החקלאות ופיתוח הכפר את הפיקוח במשקים בשטח במטרה לוודא שהשימוש בפועל נעשה בהתאם למינונים הקבועים בתווית החומר, בדומה לפיקוח השוטף שנעשה לגבי מזון המכיל כל תרופה אחרת. זאת במקביל, לסקר השאריות הכימיות שמבצע משרד החקלאות מדי שנה מזה שנים רבות, לאיתור שאריות תרופות ותוספי מזון במוצרים מן החי.