הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יורחבו אפשרויות הפעילות הלא חקלאית במושבי הדרום


לאחר שנים בהם אישור פעילות לא חקלאית במושבי הדרום היתה כרוכה בהליכים פרטניים מורכבים, אישרה המועצה האזורית לתכנון ולבניה מסמך מדיניות בנושא. מנכ''ל 'מבט מושבים': ''אין ספק שכיום אנו פותחים את הדרך לכל חבר מושב ליזום ולפתח עסקים נוספים על מנת לבסס את פרנסתו באזור הדרום''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-03-2015



יחידות אירוח במושב בערבה, צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

לאחר כמעט שני עשורים בהם לא היה קיים מסמך מדיניות כללי לפעילות לא חקלאית (פל"ח) במושבי הדרום, אישרה הולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) של המועצה הארצית לתכנון ובניה, בתיקונים משמעותיים את מסמך המדיניות בסוגיית פעילות לא חקלאית במחוז שהגישה לאישורה הועדה המחוזית דרום.  את הנושא קידמו בשילוב כוחות תנועת המושבים באמצעות 'מבט מושבים' יחד עם ראשי המועצות בדרום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מנכ"ל מבט מושבים  יוגב שריד: "אין ספק שכיום לאחר אישור מסמך המדיניות אנו פותחים את הדרך לכל חבר מושב ליזום ולפתח עסקים נוספים על מנת לבסס את פרנסתו באזור הדרום. כולי תקווה שהמשך הפעילות המשותפת תביא אותנו להישגים רבים שחברי המושבים זקוקים להם בימים אלו".

עיקרי התיקונים שקיבלה הולנת"ע בנושאים השונים


כזכור, בחודש יוני 2014 אימצה הועדה המחוזית דרום מסמך מדיניות מצמצם ביותר שהגביל מאד את האפשרויות לשימושים לא חקלאיים בנחלה, גם ביחס למחוזות המרכז והצפון ותוך דחיית עמדת המועצות האזוריות במחוז ונציגיהן. במהלך מבצע "צוק איתן" בו רוב מושבי מחוז דרום היו תחת התקפת טילים יומיומית תוכנן דיון לאישור מסמך המדיניות המצמצם בולנת"ע.

ראשי המועצות האזוריות במחוז הדרום, בהובלת ראש המועצה האזורית שפיר, אשר אברג'יל, הציגו התנגדותם למסמך, וביקשו להכניס בו שינויים משמעותיים. פורום המועצות האזוריות בדרום יחד עם תנועת המושבים - יוצג ע"י צוות מקצועי שכלל את חברת "מבט מושבים" והמתכנן תומר גוטהלף, אשר ריכזו שורה ארוכה של תיקונים למסמך על מנת לאפשר אפשרויות פרנסה סבירות גם במחוז הדרום, כפי שמותר גם במחוז המרכז.

ההצלחה הגדולה הושגה בזכות שיתוף הפעולה בין ראשי המועצות האזוריות בסוגיה זו, באמצעות צוות מקצועי המכיר את הפעילות במושבים על בורייה.

על מנת להשלים את המהלך צריכה כל מועצה אזורית להגיש תכנית מתאר מקומית לשימושים הלא-חקלאיים לוועדה המחוזית בהתאם למסמך המדיניות המתוקן שאשר ע"י הלנת"ע.

ראוי לציין כי במחוז המרכז, לעומת מחוז הדרום, קיימות תכניות מתאימות להסדרת הפעילויות הלא-חקלאיות בנחלות מזה כ-15 שנה וכן אושר לפני מספר שנים מסמך מדיניות דומה במחוז הצפון.