הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ספירת הציפורים הגדולה יצאה לדרך


החברה להגנת הטבע והמרכז לטיפוח ציפורי הבר, מזמינות את הציבור להשתתף בפרויקט 'ספירת הציפורים הגדולה' שמתקיים בישראל בפעם העשירית. בשנים האחרונות השתתפו בספירה אלפי אנשים, שאספו מידע על כ-30 מיני ציפורים. ביום ששי הקרוב - יום עיון פתוח לציבור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-01-2015



בתחנה לחקר הציפורים בירושלים, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

ספירת ציפורי הבר, בשיתוף הציבור, תתקיים השנה על ידי החברה להגנת הטבע והמרכז לטיפוח ציפורי הבר, בפעם העשירית ברציפות בישראל. הספירה תתחיל ב-18 לינואר ותימשך עד ה-7 לפברואר. בתקופה זו אנשים מתבקשים לצאת באופן חד פעמי, או יותר, ל-20 דקות ולצפות בסביבתם – בגינה, בחצר, בכיכר, ברחוב, על מנת לזהות את מיני הציפורים שבשטח, ולספור אותן. 

בשנים האחרונות השתתפו בספירה אלפי אנשים, שאספו מידע על כ-30 מיני ציפורים. לבד מהמידע המעניין והחשוב שמתקבל מהספירה, מדובר בבילוי מהנה ומומלץ, ממש בפתח הבית, שזמין לכל המשפחה.  את המידע יש להקליד באתר 'טיפוח ציפורי הבר בחצר' - www.yardbirds.org.il

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לדברי דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, לספירת הציפורים ישנה חשיבות רבה בהערכת מצב ציפורי הבר שליד משכנות האדם, מאחר וגם כאן, ישנם שינויים ומגמות באוכלוסיות שחשוב לגלות. לא צריך להיות צפר כדי לזהות את הציפורים.

לדברי שלומית ליפשיץ, מנהלת שותפה של המרכז לטיפוח ציפורי הבר, שמנהלת את הספירה מתחילתה, "הנתונים של השנים האחרונות מלמדים על שינויים באוכלוסיות הציפורים: שכיחות הציפורים הפולשות כמו המאינה והדררה גדלה וגם אזורי התפוצה שלהן התרחבו. לעומת זאת, מספר הירקונים והחוחיות, ציפורי הבר שהיו עד כה שכיחות בקרבת האדם, נמצא בירידה. מה שמעניין אותנו, זה דווקא הציפורים שנחשבות "פשוטות" ונפוצות, כדי לראות את המגמות בתפוצה ובאוכלוסייה שלהן".


בתחנה לחקר הציפורים בירושלים, צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

יום עיון בנושא ניטור ציפורים בשיתוף הציבור

ביום שישי הקרוב, 23.1, יתקיים יום עיון בתחנה לחקר ציפורי ירושלים של החברה להגנת הטבע. מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע והמרכז לטיפוח ציפורי הבר בגינה, מזמינים אתכם להשתתף ביום העיון בנושא ניטור ציפורי בר בחצר, בשיתוף הציבור - 'הספירה הגדולה' ו'סקר בעיר ובכפר'. בתכנית: טיבוע ציפורים, הסבר, סיור, התנסות, הרצאות וסרט.

מטרת יום העיון היא לעודד קהל רחב להשתתף בניטור - לקיים את הספירות ולספק מידע. מוזמנים ליום העיון מבוגרים, בני נוער וילדים, שמעוניינים לדעת יותר על ספירות ציפורי הבר בחצר.

תכנית יום העיון:
07.30 ועד 08.30 - הסתכלות בטיבוע ציפורים והרשמה. אם ירד גשם לא יתקיים טיבוע.
08.30- 09.00 - התכנסות והסבר על הספירות - שלומית ליפשיץ / דורון להב
09.00- 09.45 - תצפית מהמסתור וסיור בשטח התחנה כולל התנסות בספירה - עמיר בלבן
09.45- 10.15 - הפסקה, כולל אפשרות לרכישות במרכז המבקרים
10.15- 10.45 - ספירת חג המולד הגדולה בארה"ב - אלן קסל
10.45- 11.15 - מהימנות ספירה על ידי הציבור - שלומית ליפשיץ
11.15- 11.45 - שיתוף ציבור בסקר העופות הדואים - אלי חביב
11.45- 12.30 - התנדבות למניעת צייד באגן הים התיכון, מהזווית האישית - שי אגמון
12.30- 13.00 - סרט טבע מקורי - עמיר בלבן
לקבלת מידע נוסף: שלומית ליפשיץ: טלפון 054-7689948, דוא"ל: shlomitlif@gmail.com

ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום אך יש להירשם מראש.
לטופס ההרשמה ליום העיון - לחצו כאן
הגעה: התחנה לחקר ציפורי ירושלים נמצאת בכניסה למתחם הכנסת, ליד גן הוורדים ומנחת המסוקים, ברחוב רוטשילד 1.