הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מענקי פיתוח בגובה 5 מליון ₪ הוענקו ל-10 יזמויות ישראליות


במעמד שר החוץ של ישראל ושר החוץ של קנדה הוענקו היום מענקי הפיתוח על ידי המדען הראשי במשרד הכלכלה וסוכנות הסיוע של משרד החוץ (מש''ב), ל-10 יזמויות / חברות ישראליות שפיתחו פתרונות טכנולוגיים שנותנים מענה לאתגרים בתחום הבריאות ובטחון המזון במדינות מתפתחות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-01-2015



טקס מענקי הפיתוח ע''י המדען הראשי ומש''ב, צלם: יוסי זמיר

בעקבות הצטרפות ישראל ליוזמת Grand Challenges העולמית, העוסקת בפיתוח פתרונות טכנולוגיים לאתגרים במדינות מתפתחות - חולקו היום על ידי המדען הראשי וסוכנות הסיוע של משרד החוץ.

במסגרת התכנית הוקצו עד 500,000 ₪, לכל מיזם, כמענק פיתוח לצורך הוכחת היתכנות של רעיון חדשני שיתרום לפתרון בעיות בתחום הבריאות הגלובאלית ובטחון מזון.

המדען הראשי במשרד הכלכלה בשיתוף מש''ב השיקו לפני מספר חודשים את תכנית 'אתגר' Grand challenges Israel, המעודדת פיתוח פתרונות טכנולוגיים או חברתיים חדשניים בתחומי בריאות עולמית וביטחון מזון, בדגש על מדינות מתפתחות. התוכנית מעודדת חדשנות טכנולוגית ישראלית לשווקים חדשים ובמקביל מבטאת את המחויבות הישראלית לסייע למדינות אלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התכנית שפועלת במדינות כגון ארה"ב, קנדה, הודו, ברזיל ואחרות, שמה לה למטרה לעודד פתרונות חדשניים עבור אתגרי בריאות ובטחון מזון גלובאליים , בדגש על מדינות מתפתחות. ממשלת קנדה חלקה עם ישראל את הידע והניסיון שברשותה לשם הקמה והפעלת תכנית חדשנית זו.

המדען הראשי, אבי חסון: "היוזמות הישראליות מביאות לידי ביטוי את היכולות הישראליות בתחום החדשנות הטכנולוגית יחד עם רוח היזמות הישראלית הידועה בעולם. שילוב של עשיית טוב, תרומה לאתגרים הגלובליים לצד חדירה לשווקים חדשים והתנסות במיזמים הפונים לקהלים וצרכים בלתי שגרתיים לתעשייה הישראלית עשויה להביא אותם להזדמנויות עסקיות נרחבות חדשות.  בישראל קהילה גדולה של מפתחים ויזמים המתמקדים בעיקר בשווקים של מערב אירופה וצפון אמריקה. מטרת התוכנית לנתב את היזמים הישראלים לחפש פתרונות גם לשווקים במדינות מתפתחות – שווקים בהם קיים צורך דחוף לפתרונות מחד ופוטנציאל עסקי גדול ובלתי ממומש לתעשיין והיזם הישראלי מאידך".

ראש מש''ב במשרד החוץ, השגריר גיל השכל :"תכנית ייחודית זו משקפת את רצונה של ישראל להמשיך ולסייע למדינות מתפתחות בתחומים הרלבנטיים להן, ומהווה את נקודת ההשקה בין הדיפלומטיה והחדשנות הטכנולוגית הישראלית".

מדינות מתפתחות סובלות מאתגרים מורכבים של תת פיתוח ,היעדר משאבים, טכנולוגיות, כוח אדם מיומן ותשתיות מתקדמות, ולפיכך דרושים פתרונות חדשניים המתאימים לסביבה מורכבת זו. בישראל קיימים ידע ויכולות מחקר ופיתוח תעשייתי בתחומי מדעי החיים בכלל, ובתחום בריאות הציבור על היבטיו השונים בפרט. משרד הכלכלה באמצעות לשכת המדען הראשי מסייע לחיזוק ולהרחבת הבסיס הטכנולוגי של התעשייה בישראל על ידי מגוון תכניות תמיכה.

רשימת הזוכים בתכנית "אתגר" לשנת 2014

Pablo Kaplan פבלו קפלן
כסא נכים בר השגה לילדים
כסאות של תקווה הינה יוזמה ישראלית עם אג'נדה חברתית בינלאומית שפיתחה, תייצר ותפיץ כסא נכים בר השגה, בעל עיצוב חדשני, קל ועמיד עבור ילדים מוגבלים באזורי פתוח בעולם.

יוסף אלן באואר Josheph Alan Bauer
טכנולוגיה המזהה מזהמים במים בזמן קצר ביותר
לשתות (www.lishtot.com ) פיתחה טכנולוגיה המזהה מזהמים במים בפחות מ4 שניות על ידי זיהוי שינויים בתכונות האלקטרוניות של המים. באמצעות אפליקציה אינטרנטית מתקבל מידע ממכשירים הנמצאים במדינות היעד

יוסי אלדר – Yossi Eldar
מד חום דיגיטאלי המודד חום וקצב נשימה
דלקת ריאות הנה הגורם העיקרי לתמותת ילדים בארצות מתפתחות. רוב הילדים החולים אינם מאובחנים בזמן, ולכן נמנע מהם הטיפול שעשוי להציל את חייהם. אנו פיתחנו שיטת מדידה פשוטה של קצב נשימה, ומיישמים אותה באמצעות הסבה של מדחום דיגיטלי למכשיר משולב – רספימומטר - שמודד הן את חום החולה והן את קצב הנשימה שלו.

האוניברסיטה העברית Hebrew University of Jerusalem
פיתוח מזון ייעודי ( פורמולה) מבוסס- חומוס לילדים
1000 הימים הראשנים חשובים להתפתחות תקינה של ילדים ויש לה השפעות לטווח ארוך. תזונה לקויה במהלך השנתיים הראשונות לחייו תקבע את הסיכוי של הילד או המתבגר לאחר מחקר ארוך שנים בתחומי החקלאות, השבחה, מדעי המזון ותזונה, פורמולות על בסיס חומוס, מאוזנות ועשירות מבחינה תזונתית, ובמחיר שווה לכל נפש. הפורמולה עשויה להועיל להתגבר על החסר התזונתי בארצות מתפתחות ועל היעדר האיזון התזונתי בארצות מפותחות .

אריאל בארי Ariel Be'ery
גילוי ומיגור סרטן צוואר הרחם באמצעות טלפון נייד
סרטן צוואר הרחם במדינות המתפתחות היא עדיין מחלה שגובה מחיר יקר בנפש ובהוצאות למרות מערכה אגרסיבית בשנים האחרונות למיגורה. מטרת המיזם היא לצמצם ככל הניתן את הפער הנורא הזה באמצעות אמצעי גילוי מבוסס טלפון נייד לשימוש נותני שירותי הבריאות באשר הם.

חברת אופלון OPLON PURE SCIENCE
מוצר חד פעמי לטיהור מי שתייה
אופלון מפתחת מוצר חד פעמי לטיהור מי שתיה אשר עשוי להציל חיי ילדים בערים במדינות מתפתחות. באמצעות Water Safety Strip .

Biogal ביוגל
בדיקת אבחון מולקולרית מהירה ללפטוספירוסיס
ביוגל פתחה כלי דיאגנוסטי לאבחון מוליקולרי מהיר של מחלת לפטוספירוסיס. לפטוספירוסוס היא בעיה בריאותית עולמית המשפיעה בעיקר על אוכלוסיות חלשות באזורים כפריים ושכונות עוני עירוניות. לפטוספירוזיס היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי חיידקי לפטוספירה פתוגניים המועברים מבעלי חיים לבני אדם או באופן עקיף ממקורות מים מזוהמים.

WESTHAM וסטהם
פיתוח שיטה חדשה למלחמה ביתושים נושאי מלריה
חברת ווסטהאם פיתחה את שיטת ה ATSB (Attractive, Toxic, Sugar Bait) למלחמה ביתושים בכלל וביתושים נושאי מלריה (ומחלות אחרות) בפרט. השיטה מבוססת על צורך של יתושים, זכרים ונקבות, בסוכר כמקור אנרגיה.

ננוביישן Nanovation
מדבקה אשר מאפשרת מדידה של קצב נשימה בצורה אוטונומית לסיקור ראשוני של דלקת ריאות
ננו-ויישן ג.ש. מתמחה במחקר ופיתוח של חיישנים מבוססי ננו-חומרים לשימושים רפואיים ולשימושים כללים. במסגרת המענק הנוכחי, חברת ננו-ויישן ג.ש. מפתחת מדבקה אשר מאפשרת מדידה של קצב נשימה בצורה אוטונומית לסיקור ראשוני של דלקת ריאות בעולם המתפתח. כאשר יותר ממליון ילדים מתים מדי שנה מדלקת ריאות במדינות המתפתחות, יש צורך קריטי במוצר זה לצורך הורדת קצב התמותה.

טירן שיפינג Tiran Shipping
פיתוח ביוטכנולוגיה לחקלאות- מים ליצירת סרטנים זכרים באפריקה
המיזם הוא פיתוח ביוטכנולוגיה ליצירת אוכלוסיות כל-זכריות של סרטן הנהרות האפריקני לחקלאות מים ובריאות הציבור. סרטן הנהרות האפריקני הוא הגדול מסוגו באפריקה וניצוד על ידי המקומיים כפריט מזון מבוקש ויקר ערך. כמו כן קיים שימוש חשוב בסרטנים כמדבירים ביולוגיים של חלזונות מים מתוקים, פונדקאים של טפיל הבילהרציה, מחלה שנפוצה בעיקר באפריקה.

המיזמים הזוכים נבחרו על פי אמות המידה הבאות: השפעה פוטנציאלית על מצב הבריאות במדינות המתפתחות, מידת התרומה של תוצרי המו"פ לפתרון אתגרי בריאות במדינות המתפתחות, אפשרות ליישום תוצרי המו"פ במדינות המתפתחות לצורך שיפור הבריאות, הצלת חיים ו/או הפחתת נכויות, המוצר והטכנולוגיה, גישה שונה ומקורית, היתכנות טכנולוגית, יתרונות לעומת פתרונות קיימים, יכולת להגיע לאבני דרך משמעותיים תוך תקופת הביצוע וקיום תכנית מו"פ ריאלית לתקופת הביצוע, איכות הצוות – ידע וניסיון המבקש בתחום הרלוונטי, יכולות כוח האדם העומדות לרשות המבקש לשם השגת יעדי התכנית המאושרת, גמלון (Scalability) - קיום תכנית ברורה ליישום תוצרי המו"פ לפתרון אתגרי בריאות במדינות המתפתחות בקנה מידה מסחרי, בתוך מסגרת זמן סבירה, לרבות הסיכוי לגייס מימון ו/או שותפים מתאימים להמשך הפיתוח והמסחור, חדשנות משולבת – שילוב החדשנות הטכנולוגית עם חדשנות חברתית ועסקית, בדרך שתסייע להשיג השפעה מרבית של תוצרי המו"פ על התמודדות עם אתגרי בריאות, לרבות שיתוף פעולה עם מיזמים חברתיים רלוונטיים במדינות המתפתחות.