הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הוכרזו הזוכים בתחרות שמן הזית ''ראשון המסיק'' 2015


עם סיום עונת המסיק, נערך השבוע כנס 'ראשון המסיק' המסורתי, המוקדש כולו לתרבות שמן הזית. השנה נערך הכנס לכבודו של פרופ' שמעון לביא, מבכירי המומחים העולמיים בתחום שמן הזית, והשתתפו בו מדענים ומומחים מכל העולם. במהלך הכנס הוכרזו שמני הזית המצטיינים לשנת 2015

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-01-2015



צילום: ענף הזית במועצת הצמחים

כנס בינלאומי בנושא שמן הזית, נערך השבוע ע''י ענף הזית במועצת הצמחים בהשתתפות מגדלים, מדענים ומומחים מכל העולם. במהלך הכנס שנפתח בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ברחובות והסתיים ברמת הנדיב בזכרון יעקב, השתתפו האורחים בהרצאות מקצועיות של מיטב המומחים העולמיים בתחום - מאיטליה, ספרד וישראל.

יצרני שמן זית מכל הארץ, הציגו את שמן "ראשון המסיק" - השמן הראשון המופק ומשווק בעונה, המוכר בזכות טריותו וטעמו הדומיננטי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הכנס התקיים השנה לכבודו של מי שכיהן נשיא ארגון שמן הזית העולמי פרופ' שמעון לביא, בן ה-85, שתוצאות מחקריו הניחו את הבסיס המקצועי לגידול האינטנסיבי עצי הזית להפקת שמן בישראל, אשר תרמו רבות למטעים בארץ וזכו להכרה בינלאומית רחבה. פרופסור לביא חינך דורות של בעלי מקצוע וחוקרים, ועסק רבות בהרחבת הידע של מדריכים וחקלאים. הוא פרסם עבודות מחקר חשובות, ופיתח קשרים הדוקים עם מוסדות מחקר וארגונים מקצועיים בחו"ל.


בזכות המחקר והפיתוח - מטע הזיתים של "נגבא" ברביבים שבנגב הצחיח, צילום: עזרא צחור

הכנס, שבשיאו הוכתרו הזוכים בתחרות "ראשון המסיק", נערך בשיתוף עם הפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, מכון וולקני, רמת הנדיב, קק"ל וארגון שמן הזית העולמי. במהלך הכנס הוצגו שמני הזית של המגדלים והמשווקים השונים, וטעימות ניסיון הוצעו לצד כיבוד קל המבוסס על שמן זית. 

עוד הוצגה בכנס תגלית ארכיאולוגית של כלי חרס מהאלף השישי לפני הספירה שנמצאו בחפירות בציפורי ובתוכם שרידים של שמן זית מלפני 8,000 שנה. לדברי החוקרים של רשות העתיקות שהצליחו להוכיח את הימצאותו של השמן בכלי החרס, זוהי העדות הקדומה ביותר לייצור שמן זית בארץ, ואולי בכל אגן הים התיכון.

לתחרות השנה ניגשו 33 שמנים, אשר עברו בדיקות מעבדה כימיות לבדיקת איכותם ותקינותם של השמנים. השמנים שעברו את בדיקות המעבדה, הגיעו לפאנל של טועמי שמן זית מומחים, אשר בחנו ודירגו כל אחד מהשמנים לפי פרמטרים מקצועיים של ריח וטעם. השמנים בתחרות חולקו ל-3 קטגוריות: היקף שיווק קטן: יצרן המייצר עד 5 טון שמן, היקף שיווק בינוני: יצרן המשווק בין 5 טון שמן זית ועד 25 טון, היקף שיווק גדול: יצרן המייצר למעלה מ 25 טון שמן זית.


יצרני שמן הזית הזוכים, בקטגוריות השונות

בין השמנים שניגשו השנה לראשונה לתחרות, היו גם שמן סג'רה, אשר מיוצר על ידי הזמר יובל בנאי ושותפו זיו ריקלין במושב אילניה בגליל התחתון ושמן "אורי שגיא" אשר מיוצר ע"י ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (מיל') אורי שגיא בכפר ביאליק.

מנהל ענף הזית, ד"ר עדי נעלי, ציין בעת הענקת הפרסים: ''מן הכנס ומן המומחים הבינלאומיים למדנו כי ההשבחה ותהליכי המחקר המתקדמים שהוביל פרופ' לביא הקדימו את המחקר בשאר מדינות העולם בכ-30 שנה. פיתוחים אלה אפשרו גם גידול ונטיעת עצי זית במדבר, ובכלל זה בקיבוץ רביבים ברמת הנגב, שם מייצרים את שמן הזית "נגבא" שהגיע למקום הראשון. בשנה שבה אנו עורכים את האירוע לכבודו של פרופ' לביא - יש בזכייה זו סמליות רבה".