הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנכ''לית מועצת החלב: משק החלב הישראלי הוא 'הצוק האיתן'


ההתפתחויות בגבול סוריה והתעצמות החיזבאללה בלבנון, מחייבים התייחסות מחודשת לנקודות התורפה של משק החלב המאופיין בתלות גדולה בין החוליות בשרשרת הייצור. לאור זאת, החליטה השנה מועצת החלב לקיים את תרגיל ניהול הסיכונים השנתי ברמת הגולן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-01-2015



קבוצת עבודה בתרגיל ניהול סיכונים מועצת החלב, צילום באדיבות: מועצת החלב

תרגיל ניהול הסיכונים השנתי של מועצת החלב בנושא תפעול משק החלב בעת מלחמה, התקיים ביום ג' השבוע במשרדי המועצה אזורית גולן. בתרגיל נטלו חלק, בנוסף לצוות מועצת החלב, נציגי משרד החקלאות, משרד הביטחון, פיקוד העורף, רשות חירום למים,מקורות, מתקן הכילוי, תנועת המושבים, שיאון, החקלאית, נציגי מחלבות, נציגי רפתנים מהדרום ומנהלי רפתות.

בחלקו התיאורטי של התרגיל סקר תא"ל (מיל') שוקי בן ענת את האיומים באוגדת רמת הגולן ומשמעותם. לאחר מכן הרצו שמי שם טוב ממשרד החקלאות על תפיסת ההפעלה בחירום ואריאל חג'בי מרשות המים על הסיכונים ואפשרויות המענה. שמיל בלברמן רכז התארגנות רפת יח"מ, אדי פולנסקי מרכז רפת קיבוץ אור הנר וראובן הייניק מכיסופים סקרו בפני המשתתפים את מסקנותיהם ממבצע "צוק איתן".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בחלקו האופרטיבי של התרגיל הציג למשתתפים תא"ל (מיל') יוסי סמבירא, יועץ מועצת החלב לשעת חירום, שני תרחישים של לחימה ממושכת בגזרה הצפונית כולל המשמעויות לרפת החלב. המשתתפים נחלקו לקבוצות עבודה, בהן התבקשו החברים להתמודד עם בעיות לוגיסטיות, ממשקיות וביטחוניות. בסיום נערכה שיחת סיכום שבה כל ראש קבוצה הציג את הנתונים והממצאים שלו ובעיקר את סדר הפעולות שנקט כולל רשימת משימות ואתגרים להם צריך לתת מענה.

מיכל קראוס מנכ"לית מועצת החלב אמרה כי "מבצע צוק איתן הוכיח מעל כל ספק את מה שהיה ידוע לכולנו, משק החלב הוא הצוק האיתן ויודע לפעול ביעילות תחת אש. הרפתנים עבדו תוך סיכון חייהם ולא נטשו את הרפתות על מנת להבטיח לעם ישראל אספקת חלב שוטפת".

קראוס הוסיפה כי "ניתוח ההתנהלות לאחר מבצע צוק איתן חשף שורה של כשלים אפשריים בשמירת הרציפות התפקודית שלנו כמערכת, חלקם נובע מהתלות הגבוהה בתשומות ייצור שאינן בשליטתנו, כגון אספקת מים וחשמל, וחלקן נובע ממצבם הפיזי של המתקנים שאינם ערוכים ואינם מוגנים דיים לפעולה בתנאי מלחמה או בתנאי מצבי חרום אחרים. לאור זאת החליטה מועצת החלב לרכוש מכון חליבה נייד שיוכל לספק מענה בשעות חירום וכן לפעול למען הצבת מיכלי מים לרפתות.

בהתייחס לתרחישים שנבחרו לתרגיל אמרה קראוס "ההתפתחויות בגבול סוריה והתעצמות החיזבאללה בלבנון, בעיקר באזור רמת הגולן והגליל, מחייבים התייחסות מחודשת לנקודות התורפה של משק החלב המאופיין בתלות גדולה בין החוליות בשרשרת הייצור, והשפעתם על תפקודו של המשק רבה. השנה לאור זאת החליטה המועצה לקיים את התרגיל ברמת הגולן, לאור האיומים הניצבים בפני אזור זה".