הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בית המשפט קבע: ספקית הפרגיות אחראית לנזקים ותפצה את המגדלים


שישה חקלאים שרכשו מחברת 'פרגיות ירושלים' אלפי פרגיות להטלה, תבעו את החברה בגין ארבעה מקרים של הידבקות בוירוס הברונכיט ובשני מקרים בשל תחלואה של צניחת ביב. לטענתם, עובדה זו הוסתרה מהם ע''י הספקית. ביהמ''ש הטיל על החברה את מלוא האחריות וקבע כי עליה לפצות אותם בסכום כולל של כ-640,000 ₪

עו''ד דוד דהאן *  15-01-2015



לול פרגיות, צילום:  Naim Alel - מתוך ויקיפדיה 

בשני פסקי דין שניתנו לאחרונה ע"י בית משפט השלום בירושלים חויבה חברת פרגיות ירושלים בע"מ (מקבוצת תדמיר) לשלם לחקלאים פיצוי בסך כולל של כ-640,000 ₪ בשל אספקת פרגיות קלות להטלה שהתגלו כפגומות.

ארבעת החקלאים הזוכים בפסק הדין האחד (ת.א. 35437-10-10 תורג'מן ואח' נ' פרגיות ירושלים) הינם תושבי מועצה אזורית מעלה יוסף, המתפרנסים מגידול עופות מטילות להטלת ביצי מאכל לפי חוק המועצה לענף הלול. החקלאים הגישו בשנת 2010 באמצעות עו"ד דוד דהאן, תביעות כנגד חברת 'פרגיות ירושלים' העוסקת בייצור ושיווק פרגיות קלות להטלה, בגין נזקים שנגרמו להם כתוצאה מאספקת מטילות פגומות, שחלו בצעירותן בווירוס הברונכיט.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

החקלאים, משלושה משקים חקלאיים במעלה יוסף, טענו בתביעותיהם, אשר נתמכו בחוות דעתו של הווטרינר ד"ר כתריאל אלרום, כי כמות כוללת של 8,430 עופות מטילות שסופקו להם התגלו כסובלות ממצב בריאותי ירוד – פגיעה קשה במערכת הרבייה המתבטאת באחוזי הטלה נמוכים משמעותית ושיעורי תמותה גבוהים, פגיעה הנובעת מהידבקות בווירוס ברונכיט בחוות האימון של ספקית הפרגיות.

התובעים טענו כי ספקית הפרגיות ידעה שהמטילות נדבקו בגיל מוקדם בווירוס הברונכיט בחוות הגידול שלה, בחוות נוחם, לרבות המשמעויות העתידיות של תחלואה זו, וכי אף על פי כן סיפקה פרגיות ירושלים את המטילות לתובעים תוך הסתרה מכוונת של התחלואה. כמו כן טענו החקלאים, כי ספקית הפרגיות התרשלה בכך שהיה עליה לפעול להשמדת להקת המטילות בחוות הגידול ולא לשווקה לגידול מסחרי.

ספקית הפרגיות טענה מנגד להגנתה כי התביעות הוגשו בחוסר תום לב מצד החקלאים, כי אחריותה לנזקי החקלאים מוגבלת חוזית וכי לא הוכח שהנזקים נגרמו עקב מחדליה. כמו כן, ספקית הפרגיות פעלה במקביל להגשת תביעות כנגד שניים מהחקלאים שלא שילמו חלק מהתמורה בגין הפרגיות בשל התחלואה שהתגלתה והנזקים שנגרמו להם.

הדיון בתביעות ארבעת החקלאים ובתביעת ספקית הפרגיות לקבלת יתרת התשלום אוחד. ביהמ"ש מינה את פרופ' יורם ויסמן כווטרינר מומחה מטעמו וזה אימץ את מסקנותיו של ד"ר אלרום מטעם התובעים בכל התיקים.

בפסק דין שניתן ביום 17 לנובמבר 2014 קיבל בית המשפט את תביעות ארבעת החקלאים. בית המשפט חייב את חברת פרגיות ירושלים לשלם לארבעת החקלאים התובעים פיצוי ע"פ הערכת שמאי מטעמם המסתכם בתוספת הפרשי ריבית והצמדה עד למועד מתן פסק הדין בסך כולל של כ-396,000 ₪. מסכום הפיצוי הורה ביהמ"ש כי יש לנכות את חלק מתמורת הפרגיות שטרם שולמה ע"י החקלאים תוך שהוא מקבל את טענת הקיזוז של התובעים ומכיר בזכותם לקזז את יתרת התמורה מהפיצוי שמגיע להם.

בית המשפט קבע שספקית הפרגיות ידעה ידוע היטב שהעופות חולים במחלת הברונכיט (כלשונו) טרם אספקתן לחקלאים. בית המשפט הגיע למסקנה ברורה כי ספקית הפרגיות הפרה את חובותיה כלפי החקלאים וסיפקה להם ממכר פגום אף שידעה על הפגם בממכר. כמו כן קבע בית המשפט כי שיווק פרגיות שחלו בצעירותן בברונכיט לחקלאים מהווה התרשלות מצד ספקית הפרגיות.

קביעה חשובה מאוד בפסק הדין נוגעת לטענת הגבלת האחריות של ספקית הפרגיות. בית המשפט קבע בצורה ברורה ומפורשת כי תנאי הגבלת האחריות המופיעים על הסכמי ההזמנה של ספקית הפרגיות עם החקלאים מהווים תנאים מקפחים בחוזה אחיד ולכן דינם בטלות. בכך קיבל ביהמ"ש את טענתם של התובעים נגד ההסכמים ודחה לחלוטין את טענת הגבלת האחריות של ספקית הפרגיות.

כמו כן, בנוסף לפיצוי חייב בית המשפט את פרגיות ירושלים לשלם לחקלאים הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד.

פסק דין השני כנגד ספקית פרגיות זו (ת.א. 47817-01-12 מבורך ואח' נ' פרגיות ירושלים) ניתן ביום 17/12/14. בתיק זה הגישו שני חקלאים תושבי מושב דלתון שבמרום הגליל באמצעות עו"ד דוד דהאן תביעה כנגד חברת פרגיות ירושלים בגין נזקים שנגרמו להם כתוצאה מאספקת כמות של 5,500 עופות מטילות שסבלו מתופעת צניחת ביב.

ביהמ"ש השלום בירושלים מינה את פרופ' דן הלר כווטרינר מומחה מטעמו ולאחר שאימץ את מסקנותיו קבע כי חברת פרגיות ירושלים התרשלה ולכן מוטלת האחריות לשלם לשני החקלאים פיצוי ע"פ הערכת שמאי המסתכם בתוספת מע"מ בסך כולל של כ-234,000 ₪ וכן חייב אותה לשלם לשני החקלאים פיצוי נוסף בסך של 10,000 ₪ בגין עגמת נפש, את הוצאות המשפט ושכ"ט עו"ד.

בית המשפט שב ופסק גם בתיק זה כי תנאי הגבלת האחריות בהסכמי ההזמנה של הספקית בטלים בהיותם תנאים מקפחים. בכך דחה בית המשפט את טענתה החוזרת של חברת פרגיות ירושלים כי אחריותה לנזקי החקלאים מוגבלת חוזית והטיל עליה את מלוא האחריות לנזקי התובעים.

את החקלאים התובעים בשני פסקי הדין ייצג עו"ד דוד דהאן המתמחה בדיני מושבים ובייצוג המגזר החקלאי.

הכותב - דוד דהאן, עו"ד
מרכז עסקים, אלוף עוזי נרקיס 9, מעלות 21090
טל/פקס: 04-6883831
נייד: 052-7950637
אתר: www.dahan-law.co.il