הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החקלאים: להעביר את סמנכ''לית האסדרה של רשות המים מתפקידה


במכתב של תנועות ההתיישבות למנהל רשות המים, מועלות טענות קשות על דרך התנהלותה של הגב' תמי שור במהלך שימוע לארגוני החקלאים. ''לא אפשרה למשתתפים להשלים את טיעוניהם, התפרצה לדבריהם בגסות וקטעה אותם כשנאמרו דברים שלא היו לרוחה''. בעבר גם אמרה לדבריהם, שמבחינתה אפשר לחסל את החקלאות. רשות המים: ניסיון נואל להטיל דופי בעובדת בכירה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-12-2014



נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, צילום: יח''צ התאחדות האיכרים

תנועת המושבים והתאחדות האיכרים הודיעו לרשות המים על כוונתן לנתק כל קשר עם הרשות ולא להגיע לשימועים מתוכננים, וזאת עד שסמנכ"לית האסדרה של הרשות תמר שור, תועבר מתפקידה.

במכתב ששלחו מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור ונשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי למנהל רשות המים מר אלכס קושניר, מועלות טענות קשות על דרך התנהלותה של שור במהלך שימוע שקיימה רשות המים לארגוני החקלאים לפני כשבוע, לקראת פרסום כללי המים וקביעת תעריפי המים לחקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לקראת פרסום כללי המים לשנת 2015, זומנו הארגונים החקלאיים השונים, אשר יושפעו מהכללים, להשמיע את דעתם וההתנגדויות שלהם. נושא זה הינו מהותי ובעל השפעה מרחיקת לכת על עתיד החקלאות במדינת ישראל. ''משחרב זו מוטלת על צווארם'' כותבים צור ואמיתי במכתבם לרשות המים ''ציבור גדול של קיבוצים, מושבים, אגודות מים, גופים וארגונים חקלאיים הגישו ניירות עמדה והתנגדויות לכללים אלה, מתוך תקווה, כי קולם ישמע וכי טיעוניהם המנומקים לא יפלו על אזנים ערלות.''

''השימוע נוהל בצורה מחפירה וניכר בו כי לדבריהם של הגופים החקלאיים- אין כל משמעות בעיני רשות המים. התנהלותה של שור, שניהלה את השימוע היתה חסרת סבלנות וגסת רוח. היא לא אפשרה למשתתפים להשלים את טיעוניהם, התפרצה לדבריהם בגסות וקטעה את דבריהם - כשנאמרו דברים שלא היו לרוחה".

עוד הוסיפו השניים וכתבו לקושניר: "כשביקש נשיא התאחדות האיכרים ויו"ר אגודת מים בגליל, דובי אמיתי לשאול שאלה - מנעה ממנו שור לדבר ולא אפשרה לו לומר ולו מילה אחת וזאת תוך התבטאויות קולניות וסגנון שאינם הולמים ואינם ראויים לנציג ציבור וזו רק דוגמה אחת מיני רבות. התנהגות כזאת פסולה שבעתיים במקום שבו מטרת ההתכנסות היא שימוע, שיאפשר לחקלאים להשמיע את דבריהם בנושא כה רגיש".

"אמרה בעבר שמבחינתה אפשר לחסל את החקלאות"

במכתבם הוסיפו צור ואמיתי כי עקב התנהלותה של שור לא נותרה בידי נציגי הגופים החקלאיים השונים כל ברירה והם הפסיקו את השימוע, תוך שהם יוצאים את החדר בכעס רב: "התנהלותה של נציגת הרשות הצביעה על כך כי בבסיס השימוע לא עמדה כוונה אמיתית לקיים הליך תקין ובתום לב, שיאפשר לחקלאים להשמיע את דברם, אלא רק לקיים הליך פורמלי כדי לצאת ידי חובה ויש בכך כדי לפסול את ההליך כולו. לצערנו, זאת לא הפעם הראשונה שבה אנו נתקלים ביחס בלתי הולם מצדה של שור: בעבר היא ציינה בפני חקלאים כי הם אינם מעניינים אותה ומבחינתה אפשר לחסל את החקלאות. אמירות אלה מעידות כאלף עדים על חוסר התאמתה לתפקיד ועל חוסר יכולתה למלא אותו כהלכה".

''אין ספק, כי במצב דברים זה הגב' שור אינה ראויה להמשיך ולשמש בתפקידה וכי יש להעבירה מתפקיד זה לאלתר'' כותבים צור ואמיתי. ''תפקיד כאמור ראוי שימלא גורם המסוגל לשקול את מכלול השיקולים באופן אובייקטיבי וליצור מאזן הולם וראוי בין האינטרסים הציבוריים לבין הפגיעה בחקלאים. ההליכים המתקיימים בעניין אינם הליכים פורמאליים ותו לא ולסגנון ההתנהלות ולגישה לעניין חשיבות מכרעת מאין כמוה.

בנוסף להעברתה של שור מתפקידה באופן מיידי ''באיש מקצוע שמעוניין ומסוגל למלא תפקיד זה כהלכה על כל המשמעויות הכורות בכך'', מבקשים צור ואמיתי מקושניר לפסול את הליך השימוע שהתקיים איתה וביקשו לקיימו מול גורם אחר מטעם הרשות. כמו כן הודיעו, כי ינתקו כאמור כל קשר מרשות המים ולא יגיעו לשימועים כל עוד הגברת תמי שור לא תועבר מתפקידה.

תגובת רשות המים

מרשות המים נמסר בתגובה: ''רשות המים דוחה בשאת נפש את הניסיון הנואל להטיל דופי באחת מעובדותיה הבכירות. גב' תמי שור הינה מהמעולות בעובדי הציבור הבכירים, הן במקצועיותה והן ביושרתה הגבוהים והמוערכים ביותר ואין אלא להצטער על הניסיון של התאחדות האיכרים להסית את הדיון הענייני לדיון אישי ובלתי ענייני.''

''ולגופו של ענין: הנושא המדובר, הוא עדכון היטלי הפקה לחקלאות, הנמוכים מאד (פחות מ-1 ש"ח למ"ק) לרמה סבירה לצורך ניהול תקין של משק המים. יש חקלאים הנמנעים משימוש במי קולחים, ומעדיפים להמשיך להפיק מים מבארות שברשותם בגלל ההיטל הנמוך המושת על מים אלה, וע"י כך אינם מאפשרים ניצול יעיל של מקורות המים. כדרכה בנושאים השונים, גם בנושא זה פרסמה מועצת רשות המים את הנושא לשימוע ציבורי, לקבלת עמדות הציבור השונות בכתב.''

עוד מוסרים מרשות המים, כי השימוע שנערך בנושא ושנוהל ע"י הגב' שור היה נרחב ועמוק, וכלל עבודה מקיפה עם משרד החקלאות והתאחדות חקלאי ישראל, אשר בה חודדו הבעיות והמחלוקות בנושא, ונשקלו פתרונות מקצועיים שונים. ''הישיבה לשמיעת העמדות בע"פ המוזכרת במכתב הייתה רק שלב אחד בהליך זה, ואכן הייתה טעונה, ונבעה בין השאר, מהגעה בלתי מתוכננת של חקלאים רבים, שבתום לב ביקשו להציג את עמדתם באריכות. הצגה זו לא התאפשרה עקב מסגרת הדיון שנקבעה מראש חשוב לציין כי מדובר במסגרת נוספת לחידוד נקודות שכבר הוצגו בפרוטרוט בכתב''.

''התאחדות האיכרים, אשר על אנשיה נמנה מר דובי אמיתי, החתום על המכתב, הציגו כבר את עמדותיהם עם שאר ארגוני החקלאים יום לפני כן לבקשתם. הפרסומים נגד תמי שור התבצעו לאחר שסירבה להסכים להקפאת ההליך המקצועי לנושא היטלי ההפקה, כפי שנדרשה ע"י מר דובי אמיתי - אשר חתום על המכתב - אתמול בשיחה טלפונית ביניהם. הגב' שור הציגה את עמדת רשות המים כי הבחינה המקצועית של הנושא תמוצה עד תומה, ובכללה סיום שמיעת עמדות כל הצדדים בנושא. מר אמיתי השמיע איומים מרומזים לגבי המשמעות של אי ההסכמה לדרישתו.''

''חשוב מאוד להדגיש כי הגברת שור מנהלת בהצלחה רבה את חטיבת אסדרה מזה מספר שנים ועל כך יעידו שלל הגורמים הבאים איתה בממשקי עבודה. למרבה הצער, בחר נציג התאחדות האיכרים להשתלח באופן חמור ביותר, חסר תקדים, ומשולל כל יסוד עובדתי באחת העובדות הטובות והנאמנות שבמשרתי הציבור. למותר לציין כי האמירות אשר מיוחסות כביכול לגברת שור חסרות שחר, וגובלות בהוצאת לשון הרע. ''

עוד נמסר מרשות המים, כי היא תפעל במלוא המרץ ובכל הכלים העומדים לרשותה בנושא פניה זו מול גורמי הממשלה השונים, ותמשיך בפעילותה להמשך פעילות האסדרה המקצועית של משק המים, לרבות מתן אפשרות לכלל הגורמים המעורבים להציג את עמדתם בנושאים המועלים.