הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סגן השר אקוניס: הוסר החשש לזיהום מפרץ אילת


הצוותים בשטח עדיין עוסקים בשאיבת הנפט משמורת עברונה ומנסים למנוע הרעלת בעלי חיים שעלולים לאכול מזון ספוג בנפט. פעולות השיקום מתבצעות במקביל לחקירה הפלילית של המשטרה הירוקה. ביום ראשון הקרוב תובא לאישור הממשלה תוכנית נרחבת לשיקום האזור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  14-12-2014



שאיבת הנפט בשמורת עברונה, צילום: בן ארי - רשות הטבע והגנים

בישיבת הממשלה השבועית שהתקיימה הבוקר (א'), דיווח סגן השר להגנת הסביבה ח"כ אופיר אקוניס, כי הוסר החשש לזיהום מפרץ אילת, בעקבות דליפת צינור הנפט של קצא''א לפני כשבועיים סמוך לבאר אורה. בסקירה ציין סגן השר אקוניס, כי במקביל להיערכות לשיטפונות וחפירת הסכרים אשר מנעו בסופו של דבר את התפשטות הנפט מעבר לאזור המזוהם, שאיבת הנפט ממשיכה וכעת אין כל חשש לזיהום המפרץ. בדליפת הנפט שארעה לפני כשבועיים, דלפו על-פי דיווחי חברת קצא''א כ-5 מיליון ליטרים של נפט גולמי אשר פגעו בשמורת עברונה הייחודית באופן קשה ביותר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

סגן השר אקוניס עדכן את השרים כי בהתאם להחלטתו, שמורת עברונה תישאר סגורה למטיילים לאחר שנמצאו בה ערכים גבוהים של זיהום אוויר שעלול לסכן את הציבור. ״אנחנו שולטים במצב והתמודדנו בהצלחה מול האיום המשמעותי של זיהום מפרץ אילת. הדאגה לבריאות הציבור היא בראש סדר העדיפויות שלנו ולכן הוריתי להשאיר את השמורה סגורה ולהפנות את הציבור למצפור עברונה הסמוך, לשם הגיעו כבר מאות מטיילים בסוף השבוע האחרון" אמר אקוניס.


שמורת עברונה היום, צילום: רשות הטבע והגנים

ביום ראשון הקרוב יביא סגן השר אקוניס לאישור הממשלה תוכנית נרחבת לשיקום האזור, אשר מגובשת בימים אלה במשרד להגנת הסביבה וברשות הטבע והגנים, ובשיתוף עם ארגוני הסביבה שנפגשו ביום חמישי האחרון עם סגן השר. גיבוש התוכנית ופעולות השיקום הנעשות בימים אלה בשמורה מתבצעות במקביל לחקירה הפלילית של המשטרה הירוקה שבוחנת את כלל הנסיבות שהביאו לאירוע החמור, תפקוד הגופים ומידת האחריות לתוצאות הקשות.

במהלך הסקירה הציג סגן השר אקוניס תצלומי לווין עדכניים מהאזור המזוהם בשמורה ותיאר את פעולות השיקום ופינוי הקרקע המזוהמת המתבצעות במקום כרגע. מתמונת הלוויין של גוגל ניתן לראות את האזור שנפגע מהאסון ובו מאות שלוליות ונחלי נפט. עד כה נשאבו משמורת עברונה וסביבתה יותר משני מיליון ליטרים של נפט, ופונו ממנה כ-15 אלף טון של קרקע מזוהמת. הבוקר סיירו במקום חברי ועדת הפנים והגנת הסביבה, ובהם חה"כ תמר זנדברג (מרצ), מירי רגב (ליכוד), דב חנין (חד"ש), יפעת קריב (יש עתיד) ודוד צור (התנועה).


זיהום הנפט בערבה בצילום לווין של גוגל (צילום: DigitalGlobe / Google)

בימים אלה כחצי מיליארד ציפורים נודדות חולפות בשמי ישראל בדרכן לאפריקה. ציפורים אלה חסרות חוש ריח וישנו חשש כבד כי הן ינחתו למנוחה בשמורה וינסו לשתות מהנפט. רשות הטבע והגנים הציבה בשמורה פקחים בשעות הלילה על מנת למנוע מהן לנחות בסמוך לאזור המזוהם. בנוסף, אוספים אנשי הרשות את זרעי עצי השיטה אשר נספגו בנפט על מנת למנוע הרעלת בעלי חיים שינסו לאכול אותם.


קורמורן מת מזיהום הנפט בשמורת עברונה. צילום: מנחם זלוצקי - המשרד להגנת הסביבה

בסוף הסקירה בישיבת הממשלה הבוקר, הודו סגן השר אקוניס וראש הממשלה נתניהו לאנשי המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים על טיפולם באירוע. ראש הממשלה נתניהו אמר כי ישנה חשיבות גדולה לשמירה על בריאות הציבור ומניעת כניסת מטיילים לשמורה במקביל לשיקומה ולפעילות למניעת אסונות דומים בעתיד.

מרשות הטבע והגנים נמסר היום (א'): ''פקחי הרשות התמקדו גם היום בהוצאת נפט ומים מהשלוליות שנותרו בבריכות הקטנות בשמורה ואנו מקווים לסיים את פעולות הייבוש כבר בימים הקרובים. היום לראשונה נצפה נחש בשמורה באזור המזוהם, מדובר בנחש יפה ובריא מסוג זעמן''