הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת הכלכלה: הוזלת מחיר המים - לא על חשבון החקלאים


ח''כ בירן שיזמה את הדיון בנושא העלאת תעריפי המים לחקלאות: את מחיר המים צריך להוריד באמצעות ביטול התאגידים ולא באמצעות היטפלות לחקלאים; רשות המים: העלאת המחיר לחקלאות תאפשר הוזלה של עד 1.5% למשקי הבית, מתוך הוזלה מתוכננת של 10%

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-12-2014



חקלאות בערבה הדרומית, צילום: עדי כצמן

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול (ד') בהעלאת מחירי המים לחקלאות, לבקשת חברי הכנסת מיכל בירן, יצחק וקנין ואורי מקלב. ח"כ בירן שיזמה את הדיון, אמרה כי ההודעה על הוזלת מחיר המים לצרכנים הביתיים היא פופוליסטית, שכן היא באה על חשבון העלאת מחיר המים לחקלאים. "את מחיר המים צריך להוריד באמצעות ביטול התאגידים ולא באמצעות היטפלות לחקלאים".

בחודש שעבר הודיע משרד החקלאות כי הושגה פשרה בעניין בין מנכ''ל המשרד רמי כהן לבין רשות המים, על פיה יעלה מחיר המים לחקלאות ב-21 אג׳ השנה, ותיערך בחינה מחודשת של הסכם המים, תוך בחינת האפשרות של ״אמבטיה חקלאית״ - קרי, חישוב תעריפי כלל מקורות המים ביחס למגזר החקלאי, ולא ביחס לציבור הכללי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מנגד טענו ראשי ההתיישבות והחקלאים כי ''מחירי המים בישראל מגיעים לסכומים בלתי סבירים ועולים עשרת מונים על מחירם במדינות ה–OECD. מחירם המופרז של המים גם לשימושים חקלאיים, הוא נדבך נוסף בגזירות שמטילה הממשלה על ציבור החקלאים ומצטרף לכוונה להעלות את היטל ההפקה החל על מפיקים פרטיים, הטלת מס המעסיקים, ביטול נקודות הזכות לעובדים זרים ועוד. ציבור החקלאים בישראל אינו יכול לעמוד במחירי המים , או ביתר הגזירות שגוזרת עליו הממשלה בשרירות לב ומתוך מטרה להעשיר את קופתה, ללא התחשבות בקשיים האובייקטיביים הניצבים בפני החקלאים''

בהתאם להסכם המים, מגיע מחירם של המים לחקלאות לסכום של 2.15 ₪ ועתיד אף לעלות עד לסך של 2.8 ₪ (המחיר כולל הובלה עד פתח היישוב). על כך, יש להוסיף כ- 30 אג' עבור חלוקה פנים יישובית, כך שסה"כ מחיר המים יגיע לסך של 3.10 ₪. ''גם במקום שבו החקלאים מתנהלים באופן עצמאי בנושא אספקת המים והשקיעו כספי עתק במימון תשתיות, החליטה רשות המים להעלות את תעריפי היטל ההפקה, כך שהיא למעשה מענישה את ציבור החקלאים על יעילותם ומתעלמת לחלוטין מהשקעותיהם בתחום אספקת המים ומהסתמכותם על מחירים ידועים מראש. העלאת היטלי ההפקה תגרור פגיעה של עשרות מיליוני שקלים במגזר החקלאי, עלייה דרסטית במחירים לצרכן וצמצום השטחים החקלאיים'' אומרים ראשי ההתיישבות.

יו"ר התאחדות החקלאים החדשה אברהם דניאל, אמר בדיון בועדת הכלכלה, כי החקלאים סופגים כל יום מכה חדשה, ומדינת ישראל לא רק שלא עוזרת לחקלאות אלא פועלת לחיסולה. הוא ציין כי השנה נסגרו 600 משקים וכתוצאה מכך יעלו מחירי התוצרת החקלאית.

מנכ"ל התאחדות האיכרים דוידי היימן, הוסיף כי לא נעשתה שום עבודה כלכלית שתבדוק אם החקלאים יוכלו לשאת בהתייקרות. "החקלאים יצאו לרחובות כי הם לא עומדים במחרים האלה".

משה ביטון מתנועת אשדודים אמר כי בסופו של דבר הצרכנים ישלמו יותר. "להוריד לנו את מחיר המים ולהעלות מים לחקלאים זה עבודה בעיניים, כי בסוף נשלם יותר על המזון", אמר ביטון.

רכז מים וחקלאות באגף התקציבים באוצר אלון מסר, הסביר כי בשנת 2006 נחתם הסכם עם החקלאים, שיישומו החל ב-2010, וקבע העלאה מדורגת של התעריף לצד תמיכה של יותר מ-100 מיליון שקל בשנה לחקלאים לטובת התייעלות. הוא דחה את הטענות כי העלאת מחיר המים תעלה את מחירי התוצרת ואמר כי אין קשר בין הדברים ודבר כזה לא קרה עד היום.

סמנכ"ל כלכלה ברשות המים גלעד פרננדס, אמר כי ההסכם עם החקלאים לא היה נחתם אם לא היה סבסוד וכשמישהו משלם פחות - מישהו אחר משלם יותר. הוא הוסיף כי השימוע של רשות המים להפחתת תעריך לצרכנים הביתיים ב-10% בשלבי סיום, וכי חלק מההפחתה תבוא על חשבון העלאת המחיר לחקלאים ב-21 אגורות לקוב. שתאפשר הוזלה של 1-1.5%.

ח"כ יואב בן צור, שמילא את מקום היו"ר, סיכם את הדיון ואמר כי ועדת הכלכלה תומכת בהוזלת מחיר המים למשקי הבית, אך לא על חשבון העלאת התעריף לחקלאים. עוד ציין בן צור כי הוועדה דרשה לקבל מהאוצר נתונים על השטחים המעובדים משנת 2010 ועד היום וכן נתונים על התמיכות לחקלאים. כמו כן דרשה הוועדה כי הכנסות המדינה מהיטל ההפקה יועברו לטובת משק המים הסגור ולא לשימושים אחרים.