הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הגשם הראשון: נזקים של כ-6 מיליון שקלים לגידולי החקלאות


על פי הערכה ראשונית של הקרן לביטוח נזקי טבע לחקלאות, עיקר הנזקים נגרמו לגידולי הכותנה, לירקות בשטח פתוח ולפירות ההדר. לאור התחזיות המטאורולוגית, בחברה נערכים לחורף קשה במיוחד מבחינת היקף הנזקים לחקלאים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  20-10-2014



נזקי הסופה בגידולי התירס, צילום באדיבות קנט - הקרן לביטוח נזק טבע בחקלאות

הגשם שב אלינו בסוף השבוע האחרון ובחלק מהמקומות אף נרשמו הצפות ומזג אוויר סוער במיוחד. על פי החזאים, המשקעים כבר עברו את הממוצע של חודש אוקטובר ומפלס הכינרת עלה בחצי סנטימטר, לראשונה מאז חודש מאי האחרון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מחברת קנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, נמסר היום כי סופת הגשמים האחרונה גרמה לנזקים של למעלה מ- 6 מיליון ₪ לחקלאים, זאת על פי הערכה ראשונית שבוצעה בחברה. מנכ"ל קנט דוד גינזבורג אומר, כי מעריכי החברה יצאו החל משעות הבוקר המוקדמות לשטח על מנת לאמוד את הנזקים ובחברה מעריכים כי רק בתקופה הקרובה ניתן יהיה לדעת במדויק את היקפם. "בכל מקרה, הנזקים הללו מכוסים ע"י החברה והמגדלים יקבלו את הפיצוי המגיע להם". אומר גינזבורג.

מהנתונים הראשונים עולה כי עיקר הנזקים נגרמו לגידולי ירקות בשטחים פתוחים וכן לגידולי כותנה וגידולי פירות, כתוצאה ממטחי הגשמים הכבדים שאינם אופייניים לתקופה זו של השנה וכן מהרוחות העזות.

עיקר הנזק בשדות הכותנה נגרם לסיבי הכותנה שנרטבו מהגשמים ובשל המטח הכבד של הגשם נשרו מהצמח לבוץ. נזק נוסף הוא נזק איכותי שנגרם לסיבים, שאותו ניתן יהיה לאמוד רק בזמן הקטיף והעיבוד במנפטה.

בענף הירקות עיקר הנזק נגרם לגידולים בשטחים פתוחים: בגידולי הגזר נרשמה פגיעה בעלווה של שתילים צעירים וכן בגידולים צעירים שכתוצאה מהגשמים והבוץ נפלטו מהאדמה. במקרה זה יש צורך בזריעה מחודשת של החלקות, אולם יש לקחת בחשבון שהשנה היא שנת שמיטה על כל המשתמע מכך. נזק נוסף נגרם לגידולי התירס כשבמקרה זה מדובר בנזק כפול: נזק שנגרם לקלחים ובנוסף נזק לצמחים עצמם המשמשים כמיספוא לבהמות.

בענף הפירות עיקר הנזק נגרם מהרוחות החזקות בעיקר בצפון הארץ שגרם לנשירה של הפרי בהיקף של מאות דונמים בעיקר של פירות ההדר כגון פומלית וגידולי אור. הנזק במקרים אלו הוא כפול ונגרם גם מנשר של הפרי על הקרקע וגם משריטות שנגרמו לפירות כתוצאה מההיטלטלות על העץ. נזקים נוספים נרשמו בגידולי האבוקדו ובגידולי התפוחים בעיקר מסוג "פינק ליידי", אשר נשארים על העץ עד נובמבר.

בקנט אומרים כי לאור התחזיות המטאורולוגיות לשנה גשומה מהממוצע ולאור העובדה שכבר בתקופה מוקדמת זו נגרמו נזקים כבדים לחקלאים, בחברה נערכים לחורף קשה במיוחד מבחינת היקף הנזקים.