הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוף צאלון בכינרת נסגר בשל צמחייה שמסכנת את המתרחצים


לאור ניסיון העבר, ברשות ניקוז ונחלים כינרת טוענים כי עקירת הצמחייה תתאפשר אך ורק באמצעות כניסה של כלי עבודה למים וטיפול נקודתי בשיחי האשלים. ברשות המים סרבו לבקשה בשל החשש מפגיעה אקולוגית ואישרו כי העקירה תבוצע ע''י משיכה בכבל באמצעות טרקטור שיפעל מהתחום היבש של החוף

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-09-2014



מפלס הכנרת ירד והשיחים הדוקרניים נחשפו בחוף צאלון, צילום: אייל כהן

מפלס הכנרת ירד והצמחים שנחשפו לאורך החוף מסכנים את המתרחצים: רשות ניקוז ונחלים כנרת הודיעה כי היא נאלצת לסגור את חוף צאלון לרחצה, זאת בשל הצמחייה אשר מכסה חלקים נרחבים מהחוף ומסכנת את הנופשים.

עקב ירידה משמעותית של מפלס הכינרת בכ-2 מטרים בחודשי הקיץ, נחשפו שיחי האשלים ושורשי קנים חדים לאורך 150 מטרים ברצועת החוף המוכרזת בחוף צאלון בצידה המזרחי של הכינרת וכן בחלק מאזור חוף גולן. מרשות ניקוז ונחלים כינרת נמסר כי היא התריעה על המפגע הבטיחותי בפני רשות המים וביקשה אישור לעקור את השיחים המסוכנים. בשל האיסור להכנסת כלי עבודה וציוד מכני למי הכנרת שעלולים לגרום לפגיעה אקולוגית במקום, צוותי העבודה של רשות ניקוז ונחלים כינרת ניסו לעקור את הצמחייה באמצעות חבלים מהחוף, אך ניסיון זה כשל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מומחים ברשות ניקוז ונחלים כינרת טוענים, כי הוצאת הצמחייה תתאפשר רק באמצעות כניסת כלי עבודה כגון מחפרון לפעילות נקודתית באזורי השתלטות הצמחייה הבעייתית במים. הוצאה מבוקרת של הצמחים החדים של אשלים וקנים, תהווה לדבריהם פתרון יעיל להכשרת החוף לרחצה. 

צביקה סלוצקי, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים כינרת: "בכל עונת רחצה ניצבים בפנינו אתגרים חדשים שאינם צפויים בשל תנודות המפלס והשפעות סביבתיות. מתוקף תפקידנו אנו אחראיים לפיתוח והכשרת החופים הציבוריים והתאמתם לרחצה נוחה ובטוחה עבור הנופשים. התפשטות הצמחייה במי בכינרת הינה תופעה מוכרת וידועה לנו. רשות ניקוז ונחלים כינרת עושה רבות לאורך כל השנה לשמירה על הסביבה הטבעית בכינרת והמאזן האקולוגי, תוך שמירה והקפדה על בטיחות המתרחצים. קיים צורך למצוא את "שביל הזהב" בין צרכי המערכת האקולוגית של הכינרת וצרכי הנופשים והמתרחצים".

תגובת רשות המים

מרשות המים נמסר בתגובה: ''כל פעולה מסוג זה של עקירת צמחייה וכד' מחייבת הגשת בקשה לפעולה כדין, ובהתאם לתנאי האישור – לפעול. כך מטופלות ומתבצעות עשרות הבקשות המוגשות כל שנה. במקרה הנדון, איגוד ערים כנרת הגישו בחודש יוני השנה, בקשה להסרת גדמים של אשלים שנכרתו עוד בשנת 2012 באמצעות משיכתם ועקירתם בכבל. יומיים לאחר הגשת הבקשה, וטרם קבלת אישור לכך, איגור ערים כנרת החליט לפעול על דעת עצמו ונכנסו עם טרקטור למי הכנרת להוצאת הגדמים באופן המסכן את איכות מי הכנרת ומהווה לכאורה עבירה על חוק המים. העבודות הופסקו מיד, וסוכם כי רשות ניקוז ונחלים כנרת תגיש בקשה חוזרת לעקירת הצמחים.''

עוד נמסר מרשות המים, כי ''בקשה כזו הוגשה רק לפני מספר ימים (9.09.2014), ועוד באותו היום הנושא נבחן והם קיבלו את האישור לעבודות, בתנאים הנדרשים. בין היתר - אישור ביצוע העבודות מנחה כי עקירת האשלים תבוצע ע"י משיכה בכבל באמצעות טרקטור שיפעל מהתחום היבש של החוף ובנוכחות פקח. רק במידה וייווכח הפקח כי ניסיונות העקירה מהחוף לא צלחו תבוצע עקירה מבוקרת, ובאופן חריג באמצעות מחפרון שיורשה להיכנס לתחום המים''.