הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי המלפפונים מבקשים לעבור לשיטת גידול ידידותית יותר לסביבה


חקלאי מושב אחיטוב, מגדלי המלפפונים הגדולים בישראל ביקשו משר החקלאות לעבור לגידול מלא בשתילים מורכבים. הגידול בשיטה זו נותן פתרון חשוב והכרחי לשדרוג הענף, להגדלת היבול ולצמצום משמעותי בחומרי ההדברה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-09-2014



ניסוי במלפפונים במכון וולקני, צילום ארכיון: אורי יפה

בסיור שערכו לאחרונה שר החקלאות יאיר שמיר וראשי משרדו במושב אחיטוב שבעמק חפר, הציגו חקלאי המושב בפני המבקרים תוכנית למעבר מלא לגידול של מלפפונים מורכבים. הודות לחוסנם של השתילים המורכבים, השימוש בשיטה זו מאפשר את הגדלת היבול תוך צמצום משמעותי בשימוש בהדברה כימית כנגד מחלות צמחים, ובכך תורם לבריאות הציבור ולהפחתת הסיכון של זיהום מי תהום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מושב אחיטוב הוא 'אסם המלפפונים' של מדינת ישראל. במושב גדלים כ-65% מהמלפפונים בישראל על שטח של 3500 דונם של חממות. בשל העלויות הגבוהות, כיום רק שליש מהגידול השנתי של המלפפונים באחיטוב הוא של מלפפונים מורכבים, ובשאר מחזורי הגידול נעשה שימוש במלפפונים רגילים שמצריכים ריסוס אינטנסיבי. בשל מבנה החקלאות במושב, חלק מהחממות נמצאות בקרבה יתירה לבתי המגורים של החברים. בנוסף לריסוסים כנגד מחלות קרקע נאלצים החקלאים לרסס תוך כדי הגידול בחומרים נוספים כנגד מחלות שורשים.

משרד החקלאות מסייע לחקלאים בהשקעות בטכנולוגיות חוסכות כוח אדם בסכומים גדולים, אולם לטענת המגדלים, ענף המלפפונים לא נהנה מתקציבים אלו בהעדר מיכון מתאים. לפיכך, מעבר לשתילים מורכבים נותן פתרון חשוב והכרחי לשדרוג הענף. המלפפונים המורכבים מניבים 20% יותר יבולים מהרגילים, מצמצמים את השימוש בחומרי ההדברה וחוסכים בכוח-אדם.

דודו מגל, מתאגיד משתלות חישתיל, חברת השתלנות המפתחת את שתילי הירקות המורכבים, מסר שמאז האיסור על השימוש במתיל ברומיד נעשה מאמץ רב לפתח שתילים עמידים למחלות ופגעים כדי להבטיח את רצף האספקה של הירקות לצרכנים ואת מקור פרנסתם של החקלאים. אנחנו במרוץ מתמיד מול המזיקים במציאת דור חדש של כנות משופרות ברחבי העולם שיעמדו מול פגעי המחלות והוירוסים. בתחום המלפפונים נערכים ניסיונות רבים בשתילים מורכבים יחד עם מדריך שה"מ יגאל מרון, וכתוצאה מכך יש לרשות המגדלים מספר אפשרויות לבחירה.