הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לוחמה ביולוגית בערבה: חצי מיליארד חרקים יפוזרו בשטחים החקלאיים


שימוש בקוקטייל של ארבעה מיני חרקים טורפים הניזונים מהחרקים המזיקים לחקלאות, יבטיחו כי הירקות שלנו יישארו נקיים מחומרי הדברה וממזיקים. כמו במבצע צבאי, בימים הקרובים יגיעו לערבה קרוב לחצי מיליארד חרקים שיובלו בתוך קופסאות במשאיות קירור, ויפוזרו בשטחי החממות לקראת עונת הגידול החדשה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-09-2014



פשפש אוריוס, צילום: באדיבות אגודת 'יופי של ירקות' עין יהב

השטחים החקלאיים בערבה יהפכו החל מהשבוע הבא לשדה קרב של לוחמה ביולוגית:  קרוב לחצי מיליארד חרקים טורפים יפוזרו בשטחי הגידול ויבטיחו כי הירקות שיגדלו במהלך החודשים הבאים יהיו נקיים ממזיקים. החרקים מגיעים לערבה בתחילת עונת הגידול, לאחר שבקיץ נערכה השבתה יזומה של כל הגידולים לתקופה של כחודש ימים, במהלכם כוסו השטחים ביריעות ניילון, ובסיוע הטמפרטורות הגבוהות של הערבה יצרו חום עצום על פני האדמה, שחיטא את השטח באופן מוחלט ואיפשר את פתיחת העונה החדשה ללא מזיקים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

כאמצעי הגנה לגידולי הירקות משתמשים חקלאי הערבה בקוקטייל של ארבעה מינים טורפים אשר ניזונים מהחרקים הצמחוניים. הטורפים מפוזרים בשטחי הגידול לאורך כל העונה וצדים את הצמחוניים שמזיקים לתוצרת החקלאית. הקוקטייל מורכב מהפשפש הטורף 'אוריוס' ששומר על הירקות מפני המזיק תריפס. האקרית הטורפת 'סבירסקי' שאוכלת את כנימות העש והביצים שלהן. האקרית הטורפת 'פרסימיליס' שאוכלת אקריות אדומות צמחוניות ומזיקות. וצרעות טפיליות, שהורגות את רימות העלה.  חלקם מוצצים את נוזלי הגוף של המזיקים ואילו האחרים מטילים ביצה בתוך הגוף של החרק, ממנה בוקע זחל שאוכל את החרק מבפנים בעודו בחיים.

הודות לפעילות החרקים הטורפים, יכולים החקלאים לוותר על הריסוסים כבר בשלב הגידול המוקדם של הירקות וכך לספק לצרכנים ירקות נקיים ובריאים. החרקים הטורפים אינם פוגעים בירקות מאחר והם לא ניזונים מהם. הירקות נשטפים היטב טרם שיווקם, זאת כדי לוודא שאף חרק לא 'תפס עליהם טרמפ'.

רמי שדה, אגרונום אגודת "יופי של ירקות" מספר שאספקת החרקים מתנהלת כמבצע צבאי. החרקים מגיעים לערבה במשאיות קירור מיוחדות, וכל חקלאי מקבל ישירות לחממה קופסאות עם החרקים הדרושים לו בהתאם לשטח הגידול ולאוכלוסיית החרקים שנמצאת אצלו.

באגודה החקלאית 'יופי של ירקות' המשווקת את התוצרת של חקלאי הערבה וחקלאים מאזורים נוספים בארץ, מבססים את תהליך היצור על שיטות אשר מפחיתות את השימוש בחומרי הדברה לרמה מינימאלית הנמוכה מכל תקן עולמי, זאת כאמור באמצעות שיטות הדברה ביולוגית מגוונות ובדיקות מעבדה קפדניות. האגודה שמחויבת לתקנים מחמירים בכל הנוגע לניקיון התוצרת החקלאית, עובדת מול כל רשתות השיווק והסיטונאים הגדולים שדורשים ומקבלים ירקות נקיים משאריות חומרי הדברה. לכן ננקטים האמצעים הביולוגים המיוחדים ובנוסף בדיקות מעבדה מתקדמות באופן שוטף למניעת מקרים חריגים.