הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יער אילנות בלב השרון הוכרז כגן בוטני


יער אילנות נכנס לנבחרת המיוחדת של 11 הגנים הבוטניים בישראל. ייחודו לעומת גנים בוטניים אחרים בישראל, שהוא מוקדש רובו ככולו לתחום היערנות. אפי שטנצלר יו''ר קק''ל: הקמנו פנינת טבע נדירה בלב הארץ ממנה יכול ליהנות כל עם ישראל שיזכה לחוויית ביקור חדשנית, נגישה וידידותית לכל המשפחה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  18-08-2014



יער אילנות, צילום: יוסי זמיר

'יער אילנות' שנמצא בלב השרון הוכרז ע"י משרד החקלאות והמועצה לגנים בוטניים כגן בוטני, ובכך נכנס לנבחרת המיוחדת של 11 הגנים הבוטניים בישראל. את התואר של גן בוטני רשמי מקבל גן הנטוע במיני צמחים שונים לפי שיטה מדעית מסוימת ולמטרה מחקרית, מדעית או חינוכית - כגון שימור מיני צמחים ייחודיים, אקלום צמחים והוראה ומחקר בתחום הבוטניקה, האקולוגיה והחקלאות. הצמחים בגן משולטים בשמם המדעי ונדרש לתעד את המידע אודותם במאגר מידע מיוחד. גן בוטני פועל ללא כוונת רווח ועומד בתנאי חוק גנים בוטניים העונה על קריטריונים מחמירים ואף מבוקר ע"י מועצת הגנים הבוטניים אחת לשנה באמצעות דו"ח המוגש למשרד החקלאות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ייחודו של הגן באילנות לעומת גנים בוטניים אחרים בישראל, בכך שהוא מוקדש רובו ככולו לתחום היערנות ועוסק בעצים. במשך למעלה מחמש שנים, פעלו מומחי קק"ל בעבודה ועשייה להכשרת היער כגן בוטני, תהליך שהובילו אנשי אגף הייעור בקק"ל, בעזרתם של אנשי מחלקת התכנון ואנשי אזור מנשה – שרון במרחב מרכז, חברי "מועצת הגנים הבוטניים בישראל" ואנשי משרד החקלאות.

פעולות ההכשרה בגן כללו מיפוי מדוקדק של הגן והעצים שבו, טיפול בעצים הקיימים, נטיעה של מיני עצים נוספים ופריסת מערכת השקיה ממוחשבת. דגש מיוחד ניתן לשילוט והסברה - בכניסה לגן מוצבת עמדת "מסבירן" קולי במספר שפות. למרגלות כל מין של עץ המיוצג בגן מוצב שלט המציג את תעודת הזהות שלו. בשלט משולב QR קוד, שניתן לסרוק אותו באמצעות טלפון נייד חכם ולזכות במידע מעניין, כולל משחק הפעלות אינטראקטיבי לכל המשפחה.

הגן הבוטני 'אילנות' הוא גן עצים ייחודי, שאין שני לו בישראל. הוא משתרע על פני 130 דונם, והיה לגן אקלום העצים של ישראל מאז נוסד בשנות ה-50. למקום נאספו כ-700 מינים של עצים מרחבי העולם אשר נשתלו בו והוא שוקק חיים. החוקרים עקבו באילנות אחר מידת התאמתם של מיני העצים לישראל ובדקו את האפשרויות לנצלם כעצי יער או עצי נוי. המקום שימש מרכז לפעילות המחקר היערני בארץ ונעשו בו עבודות מחקר חשובות ופורצות דרך בתחום. המגוון העצום של מיני העצים בגן משך למקום סטודנטים, תלמידי תיכון, אדריכלי נוף וחובבי טבע מהארץ ומחו"ל.

כמו כן, השקיעה קק"ל בהנגשת הגן ע''י סלילת  2.5 ק"מ של שבילים ברמה גבוהה המתאימים לעגלות נכים וילדים, הצבת ספסלים למנוחה באווירת הגן הרגועה ושולחנות פיקניק.

אפי שטנצלר יו"ר קק"ל: "הקמנו פנינת טבע נדירה בלב הארץ ממנה יכול ליהנות כל עם ישראל שיזכה לחוויית ביקור חדשנית, נגישה וידידותית לכל המשפחה".

איך מגיעים? יער אילנות שוכן בצדו המזרחי של כביש תל-אביב - חיפה "הישן" (כביש 4), בין צומת דרור לצומת השרון (צומת בית ליד). ניתן להיכנס לגן לנוסעים בכביש הן מדרום והן מצפון.

שעות פתיחה: כל ימות השבוע, עד רדת החשכה.
דמי כניסה: הביקור ללא תשלום.
נגישות: האתר מונגש לבעלי מוגבלות.
בשטח הגן אסור להדליק אש ו/או מנגל.