הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאי הערבה מגייסים את השמש למלחמה טבעית במזיקים


מי שעובר בימים אלו ליד מושב עין יהב שבערבה, יבחין בים הניילונים הפרוסים מאופק אל אופק, בחממות ובשדות החקלאיים. המטרה - חיטוי השטח ממזיקים בשיטה ידידותית לסביבה, לקראת עונת הגידול הבאה. בתום החיטוי, הניילונים ישלחו למזרח הרחוק למחזור

שלומית קידר, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-06-2014



ניילונים פרוסים בחממות, צילום: גילה טל - אינטרנט ערבה

הדעה הרווחת כי אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר, הפכה כבר למציאות בערבה. מי שעובר בימים אלו בשדות עין יהב שבערבה ירגיש כמו בפאטה מורגנה בלב ים הניילונים הפרוסים מאופק לאופק. בכל השדות והחממות של עין יהב הושבת לחלוטין גידול הירקות, והשטחים כוסו בכ-6 מיליון מ"ר של ניילונים,  במטרה לנקות את השטח מחרקים, מזיקים ועשבים אשר מצאו באדמה בית לאורך השנה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אזור הערבה הפך במהלך העשורים האחרונים משטח שומם וצחיח לאסם הירקות של מדינת ישראל וליצואן מוביל של ירקות ופירות לחו"ל. הריכוז העצום של שטחי הגידול עלול להוות כר פורה להתפתחות של מזיקים, ולשם כך יש צורך לחטא את הקרקע בסוף כל עונת גידול לקראת העונה הבאה. כאן מתגייסת השמש לעזרה - חודשי הקיץ בערבה מאפשרים לחקלאים לנצל את חום השמש לביצוע חיטוי טבעי ואקולוגי ללא צורך בריסוסים.

הרעיון והפיתוח של הטכנולוגיה הייחודית הם של פרופסור יעקב קטן מהאוניברסיטה העברית, אשר מאז שנות ה-70 מתמקד במיוחד בפיתוח שיטת החיטוי הסולרי להדברת פגעי קרקע על ידי שימוש באנרגית השמש כתחליף לחומרי הדברה. שיטה זו שפותחה לראשונה בישראל ע"י קבוצת מחקר בראשותו, הגיעה בחלוף השנים ליותר מ-70 מדינות. על הישגיו המחקריים זכה בפרסים רבים ובהכרה בינלאומית נרחבת, ובשנה שעברה זכה בפרס ישראל בחקר החקלאות ומדעי הסביבה.

רמי שדה, אגרונום אגודת 'יופי של ירקות' של חקלאי עין יהב, מסביר כי החיטוי הסולארי מושג באמצעות השילוב של הניילונים והשמש הקיצית שמחממים את הקרקע לטמפרטורה של כ-55 מעלות. החטוי נמשך לפחות 25 יום בהתאם למחזור חייהם של המזיקים ובסיום התקופה ניתן יהיה לפתוח את עונת הגידול החדשה עם "דף חלק" מבחינת הקרקע, מה שמצמצם מאוד את הצורך בשימוש בחומרי הדברה. עם סיום תקופת הסניטציה של הקרקע נאספים הניילונים מכל המשקים והם נשלחים למזרח הרחוק במכולות לצורך מיחזור.

חקלאי עין יהב משקיעים כ-3 מיליון שקלים בכיסוי השטחים, למרות שמדובר בהפסד של יבולים פוטנציאלים בתקופה זו. עם זאת, מדובר בהשקעה כדאית מבחינה כלכלית שמחזירה את עצמה בתמורה שמתקבלת לאורך השנה, עבור ירקות איכותיים ונקיים מחומרים כימיים. החיטוי הסולארי מצטרף לשיטות טבעיות נוספות בהן נוקטים החקלאים במטרה להגן על גידולי הירקות, ובמרכזן שימוש באמצעי לוחמה ביולוגית ואויבים טבעיים אשר מחסלים את המזיקים בדרך הטבע.

דניאל לב, מנכ"ל "יופי של ירקות", מסר שבשנים האחרונות הצטרפו לאגודה של חקלאי עין יהב חקלאים נוספים מאזורים שונים בארץ ולכן שיווק הירקות והפירות נמשך גם בתקופה שהגידול בערבה מושבת. האגודה ממשיכה לצרף חקלאים לשיווק המשותף במטרה להגדיל את זמינות התוצרת בכל חודשי השנה ולחזק את הכוח אל מול גורמי השוק.