הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קומפוסט לחקלאות: בעולם מחרימים - ברשות הפלסטינית נהנים


קומפוסט אור היא חברה שמתמחה במחזור פסולת, ובבעלותה מפעל בבקעת הירדן שבו הופכים בוצת שפכים וגזם המעובד לקומפוסט לחקלאות. מהתוצרת נהנים חקלאים ישראלים ברחבי הארץ וגם חקלאים ברשות הפלסטינית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2014



ייצור קומפוסט בבקעת הירדן, צילום: קומפוסט אור

בזמן שבעולם מחרימים את התוצרת החקלאית מיישובים שמעבר לקו הירוק, בין השאר מיישובי בקעת הירדן – ברשות הפלסטינית דווקא יש מי שמרוויח משיתוף הפעולה הזה. חברת קומפוסט אור, שבבעלותה המפעל הגדול ביותר בישראל לייצור קומפוסט מבוצת שפכים, הופכת את מה שנחשב בעבר לנטל אקולוגי – לקומפוסט איכותי שמקטין את הצורך בדישון כימי. קומפוסט אור הנה אחת מהחברות היחידות בישראל אשר מצליחה למחזר 100% מהבוצה שמגיעה למפעל, שמעסיק עובדים ישראלים ופלסטינים. הקומפוסט נמכר לחקלאים ישראלים בכל הארץ, ולאחרונה אף לחקלאים ברשות הפלסטינית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הקומפוסט הייחודי מופק בתהליך מבוקר של עירוב בוצה ממכוני טיהור שפכים עם גזם גרוס, שמתקבל מקבלני טיפול בגזם ברחבי הארץ. תהליך הפקתו נעשה בתנאי בקרה ופיקוח מוקפדים על מנת לוודא כי בסיום התהליך התוצר נקי ממזהמים, גורמי מחלות וזרעים. בזכות כמות נמוכה של לחות בחומר, מקבל החקלאי יותר חומר אורגני מכל קומפוסט אחר. אחוז הרטיבות הנמוך בקומפוסט, בנוסף למיקום האתר במרכז הארץ, תורמים גם להוזלת עלות ההובלה ומקטינים עוד יותר את דריסת הרגל האקולוגית של התהליך. וחשוב מכל - הקומפוסט מכיל רמות גבוהות של חנקן וזרחן, מה שמקטין משמעותית את הצורך של החקלאי בשימוש בדישון כימי, לצד מליחות נמוכה המאפשרת גידול תוצרת חקלאית ללא שימוש באדמה. עובד זו הפכה את הקומפוסט לפופולארי באזורים כמו בקעת הירדן, בהם מליחות הקרקע גבוהה ולא מאפשרת גידולים חקלאיים. אתר החברה נמצא במזרח בקעת הירדן, באקלים שהוא בעיקרו יבש וחם. בנוסף להקפדה יתרה על תהליך הייצור, נמנעים כמעט לחלוטין מפגעי הריח והחרקים השכיחים באתרי קומפוסט אחרים.

דניאל אונגר, מנכ"ל קומפוסט אור, הוא בוגר הטכניון בחיפה שאף תכנן בעצמו את המכונות הייעודיות הפועלות במפעל: "הגאווה הגדולה שלנו היא שהצלחנו להגיע למצב שבו 100% מהבוצה והגזם שנכנסים למפעל הופכים למוצר שמסייע לחקלאים, ישראלים ופלסטינים כאחד, ולמעשה המפעל לא מייצר כלל פסולת. בימים שבהם יש מי שבוחר להחרים תוצרת ישראלית אנחנו גאים שהמוצר שלנו מסייע גם לחקלאים בבקעה ובכל ישראל – וגם לחקלאים ברשות הפלסטינית. אנחנו ההוכחה שאפשר להגיע להישגים גדולים באמצעות שיתוף פעולה".