הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לקראת חתימת חוזה החכירה לדורות: בוחנים את גבולות הנחלות


בחינת התכנית לצרכי רישום הינה כלי ניהולי להנהלת האגודה בראש ובראשונה וכמובן לכל בעל משק במושבים. יש לבצע את הבחינה בהקדם האפשרי על מנת לזהות את הסוגיות הקיימות במושב ולפתור אותן טרם תחילת הליך חתימת חוזי החכירה לדורות

יוגב שריד – מנכ''ל מבט מושבים  14-06-2014



צילום: דורון לב, הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בימים אלו רשות מקרקעי ישראל נערכת לחתימת חוזי חכירה לדורות מול חברי המושבים. כחלק מהכנות התשתית התכנונית, אנו בוחנים את גבולות הנחלות בין השכנים.

גבול הנחלות (חלקות א') נקבע על ידי המרכז לרישום משבצות בתוכנית שנקראת תצ"ר (תכנית לצרכי רישום) שאושר במוסדות השלטון ונרשם בטאבו על שם מדינת ישראל.

המרכז לרישום משבצות החל את פעילותו בשנות ה 70 של המאה הקודמת וכיום כ 202 מושבים סיימו את הליך רישום התצ"ר, כ 100 נוספים נמצאים בשלבים שונים של רישומו וכ 100 טרם נכנסו להליך הכנת התצ"ר.

על מנת להיערך לחתימת חוזי החכירה לדורות, יש לבצע "בדיקת תצ"ר", שמשמעותה הינה ליצור מפה פוטוגרמטרית עדכנית למושב ולהלביש עליה את שכבת התצ"ר אל מול המצב הקיים.



בדרך זו אנו מנתחים את גבולות הנחלה, כאשר מסקנות הבדיקה יכולות להעלות 3 סוגיות אפשריות:
1. שביל משותף
2. חריגה של מבנה חקלאי
3. חריגה של מבנה מגורים
במשקים בהם לא מופיעה אף אחת מהסוגיות שצוינו לעיל, אין מניעה להתקדם בהליך חתימת חוזי החכירה לדורות ורישום הנחלות בטאבו.

שביל משותף

במקומות בהם ישנו שביל המשותף לשני משקים שכנים ומשרת באופן קבוע את שני המשקים, ניתן לפתור את הסוגיה ע"י הסכמה / הסכם בין השכנים שאין לו תוקף משפטי סטטוטורי, או שניתן לבצע רישום זיקת הנאה. מהי זיקת הנאה? חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969 סעיף 5. זיקת הנאה: זיקת הנאה היא שעבוד מקרקעין להנאה שאין עמו זכות להחזיק בהם.

זיקת הנאה היא זכות במקרקעין של הזולת שמכפיפה את המקרקעין להנאתו של הזכאי מכוח הזיקה (הנאה שמתבטאת בעשייה או בגרימת עשייה או מניעת עשיית פעולות במקרקעין), מבלי שתהיה לו זכות להחזיק בהם ומטילה חובה על בעל המקרקעין הכפופים, החייב על פי הזיקה, שלא להפריע לזכאי ליהנות מהמקרקעין.





רישום זיקת ההנאה מבוצע גם בטאבו ומקנה ודאות ובטחון לשני הצדדים שהשביל יישאר כפי שסוכם.

חריגה של מבנה חקלאי

במקרים בהם ישנו מבנה חקלאי החורג מקו הגבול הרשום בתצ"ר (לא קווי בניין), נוצר מצב אבסורד בו בעל נחלה חותם על חוזה חכירה לדורות למרות שהשכן חורג למשקו או שהוא חורג לשכן.

לאחר דיונים רבים של תנועת המושבים ומבט מושבים עם הנהלת רמ"י בנושא זו, הוחלט שבמקומות בהם שני השכנים מכירים בחריגה ומסכימים לגבי קיומה בשלב זה, ייחתם תצהיר של בעלי הנחלות על נושא זה.

חריגה של מבנה מגורים

במקרים בהם מבנה מגורים חורג מהגבול, לא ייחתם חוזה חכירה לדורות בין שני המשקים הצמודים עד הסדרת הגבול / המבנה. הסדרת הגבול תיעשה בתהליך של שינוי תצ"ר נקודתי.



סיכום

בחינת התצ"ר הינה כלי ניהולי להנהלת האגודה בראש ובראשונה וכמובן לכל בעל משק במושבים.

יש לבצע את בחינת התצ"ר בהקדם האפשרי על מנת לזהות את הסוגיות הקיימות במושב ולפתור אותם טרם תחילת הליך חתימת חוזי החכירה לדורות.

חברת מבט מושבים הקימה צוות איכותי ומקצועי לבחינת התצ"ר ובשנה האחרונה מבצעת את הבדיקות, כולל התיקונים הנדרשים בעשרות מושבים.

בחינת התצ"ר הינו תנאי סף להתקדמות בהליך חתימת חוזי החכירה עבור האגודה וללא ביצוע הבדיקה, גם במשקים ללא סוגיות מיוחדות, לא ניתן יהיה להתקדם לקראת חתימה על חוזה חכירה לדורות עבור בעלי המשקים.

הכותב: יוגב שריד הוא מנכ''ל מב''ט מושבים

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק