הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שתי דבוראיות צעירות מייצגות את ישראל בכנס דבוראים בפולין


אלה חורש מכרכור וגאיה סלומון מעמיקם נבחרו ע''י מועצת הדבש לייצג את ישראל בכנס הבינלאומי שנערך השנה בפולין. מטרת הכנס לעודד את הדור הבא של הדבוראים, להפגין יכולות מקצועיות ולהביא למודעות את חשיבותו ותרומתו של הענף עבור האדם, במיוחד לאור התופעה המדאיגה של העלמות הדבורים בעולם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-06-2014



דר עזריה לופו, אלה חורש וגאיה סלומון, צילום: דבי סלומון

שתי דבוראיות צעירות מישראל - אלה חורש מכרכור וגאיה סלומון מעמיקם, בנות למשפחות דבוראים וחקלאים, יצאו ביום שלישי לייצג את ישראל בכנס דבוראים צעירים שייערך השנה בפולין. אלה וגאיה נבחרו על ידי מועצת הדבש הישראלית בזכות מעורבותן הפעילה בגידול הדבורים בשגרת היום יום, בין המבחנים, הבגרויות, החוגים ושיעורי הבית, כשהן משלבות עבודה בכוורות וטיפול בדבורים.

הכנס ביוזמת ארגון הדבוראים העולמי, נוסד בעקבות התופעה החמורה של התמוטטות מושבות דבורים, אשר גרמה עד כה להיעלמותן של כשליש מהדבורים בעולם ומטרתו לעודד את הדור הבא של הדבוראים להצטרף לענף.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בכנס יפגשו הדבוראיות עם נערים ונערות מממדינות שונות, ביניהן גרמניה, אנגליה, אירלנד, איטליה, לטביה, ליטא, הולנד, רוסיה. בנוסף, יפגינו הדבוראים הצעירים את יכולותיהם המקצועיות בגידול דבורים, יעברו סדנאות בטיפול וגידול הדבורה ועוד.

אלה חורש בת ה-15 היא דור שלישי למשפחת דבוראים. סבה יענקל'ה חורש, הקים את "משק חורש" בשנת 1953 ומאז כל המשפחה עובדת במשק. אלה נולדה עם האהבה לדבורים ומתלווה לאביה מגיל צעיר לעבודת המכוורת ומעל הכל - הדבר שמעניין אותה ביותר היא דבורת הדבש, שאחראית על האבקת הגידולים החקלאיים ובעצם על המזון שכולנו אוכלים. אלה חוקרת אותה ומגלה בכל יום דבר חשוב אחר. משפחת חורש הקימה גם משק הדרכה בגן שומרון וחורש הצעירה משתתפת בימי הדרכה והפעלה שנערכים במקום. בשנה האחרונה הקימה פינת ליטוף קטנה במשק ההדרכה ואחת לשבוע היא מסייעת לווטרינר שמלמד אותה את התחום, מכיתה ג' היא משתתפת במחנות אילוף ב"כלביית אפיקים" ועכשיו היא כבר מדריכה בעצמה.

גאיה סלומון גם היא בת 15 נולדה במושב עמיקם, דור שלישי למשפחת חקלאים. סבה משה סלומון, ממקימי המושב, חקלאי שגידל כרמים והיה למזכיר הראשון של עמיקם. כבר מגיל צעיר שוטטה גאיה בין הפרדסים והכרמים של המשפחה, סייעה בעבודות המשק החקלאי, למדה על ענפי החקלאות השונים במושב וכך נחשפה לעולם הדבורים באמצעות הדבוראי הוותיק אריה טנדט חבר המשפחה מעמיקם. חברתה הטובה, אלה חורש, תרמה לחיזוק האהבה הגדולה של גאיה לדבורת הדבש והשתיים לומדות יחד על עולמן המרתק של הדבורים. גאיה שואפת להתפתח בענף ותעבוד בחופש הגדול במכוורת של משפחת טנדט במושב. כמו כן, מגדלת היא מגדלת בחצר ביתה תרנגולות ועצי תות, אוהבת לנגן בפסנתר ולטייל בטבע.

מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור: "אני מברך את הדבוראיות הצעירות על ייצוג ישראל והדבוראים, בתקופה קריטית זו לענף הדבורים, בה אנו שותפים לבעיה כלל עולמית של היעלמות אוכלוסיית הדבורים. המטרה הינה להביא למודעות את חשיבותו ותרומתו של ענף הדבורים עבור האדם. הדבוראיות הצעירות שייצגו אותנו, הינן בנות של משפחות דבוראים וחקלאים וותיקות, הקרובות מאוד לנושא ולמקצוע. אני מקווה, כי באמצעות הכנס נביא להכרה בענף חשוב זה שגם יקרב את הדור הבא של הדבוראים, אני מאחל לשתיים הצלחה ומייחל להמשך העשרת הידע החשוב בתחום".