הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאות חברתית ישירה: קנו פירות וירקות ישירות מהחקלאים


המיזם החדש שכבר תפס תאוצה הוקם על ידי צרכנים וחקלאים שנמאס להם מהמחירים השערורייתיים שגובות רשתות השיווק על פירות וירקות. יו''ר הלובי החקלאי זבולון כלפה שהיה היום בנקודת המכירה במכללת ספיר: ''פערי התיווך בין החקלאי לצרכן גבוהים מתמיד, במכירה ישירה יש אמירה של ערבות הדדית''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-05-2014



צילום: אגודת הסטודנטים

לחקלאים ולצרכנים נמאס: פערי התיווך בין המחיר שמקבל החקלאי עבור התוצרת החקלאית שלו לבין המחיר שמשלמים הצרכנים גבוהים מתמיד וגורמים להפסדים אצל החקלאים ולמחיר מופקע ברשתות השיווק אותו נאלצים הצרכנים לשלם. גל מחאה שהחל בשם "מחאת הפלפלים'' שטף את רשת הפייסבוק בחודש שעבר, כאשר המגדלים הודיעו כי נמאס להם למכור סחורה במחירי הפסד (1 ₪ לק''ג) כשהם נמכרים ברשתות במחירים גבוהים של 10 ₪ לק''ג.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לפני כשבועיים העלתה כרמית משיח, חקלאית ממושב פארן, פוסט אישי בעמוד הפייסבוק שלה, בו כתבה: "אנחנו חקלאים מהערבה שנאלצים לזרוק פלפל טוב, בעוד רשתות השיווק מוכרות קילו פלפל ביותר מעשרה שקלים. המשווקים לא מוכנים לקנות מאיתנו רק בכדי שהמחירים לצרכן יישארו גבוהים. מי שנדפק הוא החקלאי והצרכן".

בעקבות הפוסט פנו אליה מקואופרטיב ברחובות, איגוד של משפחות פרטיות שקונות לעצמן את מוצרי הצריכה ישירות מיצרנים. כבר במכירה הראשונה נמכרו 1,000 ק"ג של פלפלים במחיר של 4 וחצי שקל לק"ג, מחיר הנמוך ב-50% מהמחיר ברשתות השיווק. מאז היא קיבלה מאות פניות מחקלאים שביקשו למכור את תוצרתם, ומצרכנים שביקשו לארגן קבוצות מכירה.

בעקבות ההיענות הרבה, הקימה משיח עמוד פייסבוק שנקרא "חקלאות חברתית ישירה", דרכו התארגנו תוך מספר ימים קבוצות רכישה של צרכנים והמאבק התרחב מפלפלים לסוגי ירקות נוספים. לדברי המארגנים, מאז שהוקם המיזם, מגיעות אלפי פניות מצרכנים המעוניינים לרכוש פירות וירקות ישירות מהחקלאים במחיר אמיתי ושפוי וללא פערי תיווך. 'חקלאות חברתית ישירה' מארגנת כיום 'מכירות מחאה' שנערכות בכל רחבי הארץ.

היום (ה') העמידו חקלאים שוק ירקות בכיכר המרכזית במכללת ספיר ומכרו למעלה מטון וחצי ירקות ללא עלות תיווך. הסטודנטים ותושבי האזור נהנו מסחורה במחירי עלות הישר ממשקי החקלאים, במחירים הנמוכים בכ 50% ממרבית רשתות השיווק. עגבניות שרי נמכרו ב- 6 ש"ח לק"ג, פלפלים ב- 4.5 ש"ח לק"ג, קולרבי נמכר ב- 4 ש"ח לק"ג וחציל ב- 3 ש"ח לק"ג.

יו"ר הלובי החקלאי בכנסת ח"כ זבולון כלפה, שחבר למיזם והגיע היום לנקודת המכירה במכללת ספיר אמר: "מאז שהגעתי לכנסת הרגשתי שיש פער אדיר בין המציאות לבין מה שהציבור חושב. לחקלאים יש דימוי מסוים שאינו תואם ואני פועל להצגת המציאות האמיתית יותר. באתי לפה היום ואני מאוד נהנה. יש פה התארגנות מדהימה של אגודת הסטודנטים של מכללת ספיר. יש פה תושבים, עובדי מכללה וסטודנטים שכולם הבינו שיש פה משהו מיוחד ושונה. ישבתי עם מורן ברנס, יושב ראש האגודה וחשבנו על פעולות כיצד להפוך את זה למשהו שהוא לא חד פעמי ואנו מקווים שנצליח לשנות את הדברים. יש פה אמירה של ערבות הדדית וכולנו פה ביחד. אני מאוד מאמין ביוזמה וחושב שיש פה משהו גדול" אמר כלפה.


מימין: יו''ר הלובי החקלאי בכנסת זבולון כלפה במכללת ספיר היום, צילום: דוברות

מורן ברנס, יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת ספיר: "החקלאים בערבה פתחו במחאה שלדעתנו כאגודה מוצדקת. כשהציבור הישראלי מגיע לרשתות המזון ורוכש לעצמו ירקות, הוא נתקל במחירים חסרי פרופורציות. החקלאים בחרו לעשות מחאה בדרך הטובה ביותר לטעמינו - לא מחאה שתפגע בציבור, אלא ההיפך - מחאה שתוכיח לנו, האזרחים, כי אנחנו מנוצלים ואף תקל על הוצאותינו. כאגודת סטודנטים בכלל, וכאגודה שפועלת בפריפריה הישראלית, אנו מכירים ומתמודדים באופן יום יומי עם יוקר המחיה כאן, וכשאנחנו נחשפים ליכולת לצאת כנגד או לעשות מהלך שייטיב עם הסטודנטים ותושבי האזור, מתפקידנו להצטרף ולתמוך במהלך.

מורן הוסיף כי ''המחאה שהתחלנו היום זכתה להצלחה גדולה, הרבה יותר משחשבנו. החיבור עם החקלאים היה מדהים, וגם הסטודנטים וגם התושבים המקומיים הגיעו בהתלהבות והשתמשו בכוחם הצרכני, והפעם על מנת לעודד את החקלאים במאבקם הצודק על אחוזי התיווך ובמאבק של כולנו על יוקר המחייה. אנחנו עובדים כעת על הגדלת המחאה והפיכתו למאבק ארצי בו יקחו חלק אגודות סטודנטים מכל הארץ. הדרך היחידה לשנות את מציאות היא סולידריות חברתית- בין כל פלחי העם ובמקרה הזה- בינינו לבין שכנינו החקלאים".


צילום: אגודת הסטודנטים

מארגני המיזם 'חקלאות חברתית ישירה: ''אנחנו מרגישים בכיסנו שירקות ופירות הפכו ממוצרים בסיסיים בכל בית למותרות במדינת ישראל 2014. הצרכנים רוכשים ישירות מהחקלאי פלפלים טריים ושאר ירקות במחירים הוגנים והחקלאי מקבל מחיר אמיתי בעבור התוצרת שלו. שני הצדדים נהנים משיתוף פעולה המעלה למודעות הציבורית את פערי התיווך הבלתי אפשריים. חקלאות חברתית ישירה מארגנת מכירות מחאה בכל הארץ להגברת המודעות לפערי התיווך הגבוהים בין החקלאי לצרכן, ושמה לעצמה למטרה להילחם ביוקר המחייה ולאפשר לחקלאים להתפרנס בכבוד''.

''המכירה בספיר היתה מדהימה וההתארגנות של אגודת הסטודנטים בספיר היתה מרשימה'' הוסיפו מארגני המיזם. ''נמכרה כטונה של תוצרת טרייה שנקטפה אתמול מהשדה. לא פחות ממרגש היה לראות את החקלאים הצעירים שעומלים קשה ביום יום, מגיעים עם בגדי השדה שלהם ומוכרים ישירות לצרכנים. בזכות כח הסטודנטים והחקלאים הוכחנו שוב לעצמינו ולכולם שהשינוי מתחיל מלמטה''.