הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות: כלב שנשך יוכל לשהות בהסגר בית


בישראל מוסגרים מדי שנה אלפי כלבים לכלביות רשותיות לאחר שנחשדו בנשיכה, בכדי לבדוק אם הם נגועים בכלבת. החלטה חדשה של משרד החקלאות תאפשר לכלבים או חתולים בריאים ומחוסנים לשהות בביתם בתקופת ההסגר, בכפוף לתנאים מסויימים. ההחלטה הועברה להסדר משפטי

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-05-2014



צילום ארכיון: נירית צפורי-ברקי - משרד החקלאות ופיתוח הכפר

משרד החקלאות מקל על בעלי החיים: כלבים שנשכו לא יחוייבו יותר בהסגר בכלביה אלא יוכלו לשהות בהסגר ביתי, כך קבע משרד החקלאות. ההחלטה התקבלה בעקבות המלצה של ועדה בין משרדית אשר בחנה את הנושא שהועבר להסדרה משפטית.

פקודת הכלבת מחייבת כי חיה שנשכה אדם או בעל חיים, תובא להסגר על ידי בעליה תוך 24 שעות, בכדי למנוע נשיכות ומגע נוסף עם בני אדם, ולבחון האם בעל החיים מראה סימנים קליניים שעשויים להצביע על חשד למחלת הכלבת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מחלת הכלבת היא מחלה סופנית, חשוכת מרפא. מרגע הופעת סימנים קליניים ראשונים בבני אדם או בבעלי חיים, אין אפשרות להציל את החולה, והמוות הינו ודאי ומוחלט. כל 10 דקות(!!) מת בן אדם בעולם ממחלת הכלבת. במקרה של חשש להדבקה ניתנת לננשך סדרה של זריקות חיסון, המגינות עליו מפני המשך התפתחותה של המחלה. במהלך שנת 2013 נרשמו בישראל 29 מקרי כלבת בבעלי חיים שונים. בכל שנה מוסגרים כ-3,500 כלבים לכלביות של רשויות מקומיות בעקבות מקרי נשיכה.

במקביל לחשיבות הרבה שבשמירה על בריאות הציבור ובעלי החיים שברשותו, קיימת גם דאגה לבריאותם של בעלי החיים המוכנסים להסגר לתצפית כלבת. במקרים רבים מדובר בכלב או חתול ביתי, בריא ומחוסן, המוחזק כבן משפחה שרגיל לישון בתוך הבית ולפעמים אפילו במיטת בעליו. כדי לצמצם את הסבל הנגרם לבני המשפחה ולחיות המחמד, הוחלט לבחון את הנושא מחדש, ולפני מספר חודשים, מינה מנהל השירותים הווטרינריים במשרד ועדה שתגדיר את הקריטריונים שיאפשרו הסגר ביתי מבלי להגדיל את הסיכון לבריאות הציבור. חברי הוועדה כללו נציגים ממשרדי החקלאות והבריאות, רופאים וטרינרים רשותיים ופרטיים, אשר ישבו על המדוכה בחודשים האחרונים והחליטו להמליץ על תצפית כלבת ביתית בתנאים מסוימים.  עבודת הוועדה כללה הכנת סקירה הבוחנת את הנורמות הנהוגות לגבי תצפית בכלב שנשך במדינות מערביות אחרות בעולם, המצב האפידמיולוגי בישראל והשינויים שחלו בשנים האחרונות לגבי יכולת המעקב והדיווח על כלב שנשך והמצב המשפטי.

על פי המלצות הוועדה הסגר ביתי לכלב או לחתול יתאפשר כאשר בעל החיים נמצא באחריות בעליו ומובא למחלקה הווטרינרית לבדיקה אחת למספר ימים. במקרה של הודעת נשיכה, הכלב או החתול יובאו לבדיקה ראשונית אצל הרופא הווטרינר הרשותי, שיוכל להחליט על תצפית בית במקרים בהם מתקיימים התנאים הבאים: הכלב או החתול לא נמצאו במהלך 3 החודשים שקדמו לנשיכה באזור שנקבע כ"אזור סיכון לכלבת"; הכלב מסומן, רשום ומחוסן כנדרש בחוק, החתול חוסן, אין מידע על מגע של הכלב או החתול עם חיה חשודה במהלך 45 הימים שקדמו לנשיכה; אין סימני שינוי התנהגות או סימנים קליניים אחרים המעלים חשד לכלבת ועוד.

תנאי נוסף הוא כי בעל הכלב או החתול מוכן להתחייב כי יגיע לביקורות סדירות אצל הרופא הווטרינר הרשותי במהלך תקופת התצפית, וכן יביא את הכלב או החתול מידית לבדיקה אצל רופא וטרינר רשותי בכל מקרה של חשד למחלה/שינוי התנהגות או מוות.

בין התנאים הנוספים עליהם המליצה הוועדה: בעל הכלב או החתול מתחייב כי בתקופת התצפית לא יהיה הכלב או החתול במגע עם בעלי חיים אחרים, למעט אלה המוחזקים דרך קבע באותו בית; בעת יציאה לטיול יוחזק הכלב בידי אדם בוגר בלבד, במהלך הטיולים עם הכלב ימנע מכניסה לגנים ציבוריים, גני משחקים ומוסדות חינוך. חתול לא יצא כלל מהבית בתקופת ההסגר למעט לצורך בדיקות וטרינריות, בעל הכלב או החתול יפקיד ערבון כספי כהתחייבות לעמידתו בתנאים.

ד"ר בוריס יעקובסון, יו"ר הוועדה ומנהל המעבדה לכלבת בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות: "הנהגת אפשרות לקיום תצפית בית לכלב שנשך תתרום לרווחת הכלבים ובעליהם ובמקביל תקל על העומס בכלביות הרשות , וזאת מבלי להגדיל את הסיכון לבריאות הציבור להפצת מחלת הכלבת".