הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


זכרונות ממשלתיים: רגעים בחיי ראשי ממשלה מבעד לעדשה


תערוכת צילומים ייחודית של צלם לשכת העיתונות משה מילנר במוזיאון הפתוח לצילום בתל חי לרגל יום העצמאות ה-66 למדינת ישראל. בתערוכה שמונים צילומים בהם מונצחים תשעה ראשי ממשלת ישראל, מלוי אשכול ועד בנימין נתניהו ושמעון פרס כנשיא, בתחנות מרכזיות בחייהם האישיים ובתולדות מדינת ישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-04-2014



גולדה מאיר וריצ'רד ניקסון, צילום - משה מילנר 

עם גולדה עישן סיגריות בהפסקות שבין האירועים וגם נכח כשסירבה להאמין כי תפרוץ מלחמה, את מנחם בגין אפשר היה לצלם גם בפיג'מה, אולמרט תמיד היה לבבי והכיר כל אחד בשמו, שמעון פרס זוכה להערצה בכל העולם, אהוד ברק ובנימין נתניהו מעבירים כל צילום לאישור אנשי הצוות שלהם.

תערוכת צילומים ייחודית של צלם לשכת העתונות הממשלתית משה מילנר תתקיים לקראת יום העצמאות ה-66 למדינת ישראל במוזיאון הפתוח לצילום בגן התעשייה תל-חי. בתערוכה מונצחים תשעה ראשי ממשלת ישראל, מלוי אשכול ועד בנימין נתניהו ושמעון פרס כנשיא, בתחנות מרכזיות בחייהם האישיים ובתולדות מדינת ישראל. התערוכה מציגה שמונים צילומים מאפשרת לקהל לראות מקרוב ללא איפור ותפאורה את המנהיגים כמות שהם במבט קרוב שהתאפשר למילנר ששימש כצלם הרשמי והאישי שלהם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הקריירה של מילנר כצלם מתחילה בשנת 1965 עת שהוצב כצלם ביחידת דובר צה"ל. באותה תקופה כיהן רא"ל יצחק רבין כרמטכ"ל ומילנר ליווה אותו כצלם בסיוריו. "במשמר הכבוד למשל, לאחר שרבין היה עובר והייתי מצלם אותו, הייתי מבקש ממנו לחזור ולעבור שוב בכדי להספיק גם להסריט" נזכר מילנר.  ראש הממשלה ושר הביטחון באותה תקופה היה לוי אשכול ומילנר הנציח את סיוריו הביטחוניים. קצת אחרי מלחמת ששת הימים השתחרר מילנר מצה"ל והצטרף ללשכת העיתונות הממשלתית. "באותה תקופה ליוויתי את ראש הממשלה לוי אשכול, איש חביב שדיבר הרבה יידיש" מספר מילנר.


הרמטכ''ל יצחק רבין וראש הממשלה לוי אשכול, צילום: משה מילנר

אחרי אשכול, התלווה לגולדה מאיר בסיורים בארץ "היא היתה יותר גבר מהרבה גברים אחרים" הוא אומר. בשנת 1973 הצטרף לנסיעה לווינה אוסטריה. "שלושה ימים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים מגיעה גולדה מאיר לפגישה עם קנצלר אוסטריה ברונו קרייסקי, שמזהיר אותה מפריצת מלחמה קרובה ביותר והיא מתעלמת מכך" מספר מילנר שהיה נוכח בחדר. "הקשר עם גולדה היה טוב. באותה התקופה שנינו עישנו את אותן סיגריות- וירג'יניה והיינו עושים יחדיו הפסקות עישון בין האירועים".

בשנת 1974 היה צלם של יצחק רבין כראש הממשלה בקדנציה הראשונה, אליו התלווה לסיורים בארץ וביקורים בחו"ל. ליווה את רבין כשהגיע מטוס ה-F-15 הראשון מארה"ב בשנת 1976 "המטוס הגיע בצהרי יום שישי ובגלל שעת ההגעה, לדעת שותפי הקואליציה, חוללה השבת ולכן הפילו את ממשלת רבין" מספר מילנר.

ב-1977, צילם את חילופי ראשי הממשלה יצחק רבין ומנחם בגין. "את בגין הכרתי עוד לפני הגיוס לצה"ל, כשהייתי חניך בשומר הצעיר ובגין היה מגיע ל'ויכוחים' שהתקיימו עם נוער בית"ר. הייתי מצלם אותו בכל מקום, גם בבית עם הפיג'מה, גם ברחוב וכד'. הוא לא התערב בצילומים ונתן יד חופשית לגמרי" .

ב- 19 בנובמבר 1977, הגיע נשיא מצרים אנואר סאדאת לישראל ומילנר זכה להיות הראשון שצילם את לחיצת היד של בגין וסאדאת שהובילה לחתימת הסכם השלום הראשון בין ישראל למדינה ערבית אויבת. "כולם היו המומים ובגין אף פנה אליי ושאל אותי אם אני מאמין שזה אכן קורה". מילנר התלווה גם למשלחת ישראל לקמפ דיוויד בארה"ב בהשתתפות הנשיא סאדאת ונשיא ארה"ב ג'ימי קרטר.


ג'ימי קרטר, מנחם בגין ואנואר סאדאת, צילום: משה מילנר

בין השנים 1982-1995 עבד מילנר כצלם עיתונות בחברת הצילום "סיגמה" בצרפת וכן עורך צילומים בספרים וכד'. בשנת 1995 חזר ללשכת העיתונות כראש ענף ארכיון ממוחשב ומיין את התמונות שיכנסו ל"אוסף התצלומים הלאומי" וכן צילם את ראש הממשלה יצחק רבין עד הירצחו ב- 4.11.95. ביום הרצח, לא עבד מילנר היות וחגג את יום הולדתו. למחרת הרצח, מזכירתו של רבין העבירה למילנר מכתב אישי שכתב לו רבין לכבוד יום הולדתו.

צילומי נשיא המדינה שמעון פרס, מלווים בחוויות מרגשות, כמו במפגש עם מארק צוקרברג, מייסד הרשת החברתית ומנכ"ל פייסבוק. "מדהים לראות כמה הערצה יש אל הנשיא פרס מכל הסובבים אותו. גם בוועידות עולמיות בהן יש אישים רבים אחרים, ניכרים ההערצה והכבוד אליו''. עם פרישתו של מילנר לפנסיה, אירגן לכבודו פרס מסיבת פרידה.


הנשיא שמעון פרס עם מארק צוקרברג, צילום: משה מילנר

בקדנציה הראשונה של בנימין נתניהו, כראש ממשלה, נזכר מילנר שבמסוק לכיוון רצועת עזה אמר לו נתניהו: "אתה לא מצלם אותי עם ערפאת". מילנר סבר, כי ראש הממשלה עושה שגיאה ואמר לו: "לי אין בעיה לא לצלם אותך עם ערפאת, אבל קח בחשבון שערפאת בעצמו יביא צלם". נתניהו התרכך ואמר: 'אם הוא יביא צלם - אז גם אתה תצלם' ובאמת, אחרי שהוא ראה שערפאת הגיע עם צלם, צילמתי אותם לוחצים ידיים. בקדנציה השנייה כבר הייתי צריך לקבל אישור מיועציו על כל תמונה שאני מצלם" מספר מילנר. ''כך גם בקדנציה של אהוד ברק - התמונות לא יוצאות מבלי שעברו אישור''.


ראש הממשלה בנימין נתניהו ויאסר ערפאת, צילום: משה מילנר

את אריאל שרון זוכר מילנר עוד מהתקופה בה שירת כחובש במילואים תחת פיקודו במלחמת יום הכיפורים. בשנת 1979 התלווה מילנר לטיול בו שרון כשר חקלאות התרגש מכך שהוא עומד בצד המערבי של תעלת סואץ כשר החקלאות ולא כאיש צבא. "בפעם הקודמת היינו שם יחד כשצלחנו את התעלה ב- 1973. לשרון כראש ממשלה היו יחסים מאוד טובים עם הנשיא בוש. הוא מאוד העריך אותו והתקשורת ביניהם היתה מאוד טובה וזה בלט מאוד בתמונות שלהם יחד".


ראש הממשלה אריאל שרון, צילום: משה מילנר

את רוב הקריירה שלו העביר מילנר כצלם רשמי של לשכת העיתונות הממשלתית וליווה תשעה ראשי ממשלה מבין התריסר שעמדו בראשה של מדינת ישראל. "אתה מלווה אותם ברגעים הכי קשים, במלחמות, ברגעי לחץ, במשברים, בקבלת החלטות וגם ברגעים אופטימיים של שלום'' אומר מילנר.


ראש הממשלה אהוד ברק, צילום: משה מילנר


ראש הממשלה אהוד אולמרט, צילום: משה מילנר

שעות פתיחת המוזיאון: ב'-ה' 08:00-16:00; שבת וחג 10:00-16:00; ו' וערבי חג - סגור
כניסה בתשלום: מבוגר- 20 ₪, ילד/סטודנט-16 ₪, פנסיונר-11 ₪, חיילים-חינם
המוזיאון הפתוח לצילום, גן התעשייה תל-חי- 04-6816702, www.omuseums.org.il