הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צה''ל לוקח אחריות על הטבע: הושק הפרויקט 'צבא הגנה לטבע'


הפרויקט הייחודי של צה''ל בשיתוף החברה להגנת הטבע, הושק הערב באירוע בקריה בתל אביב בהשתתפות סגן הרמטכ''ל גבי איזנקוט. במסגרת המיזם, נבחרו לשנת 2014 תשע יחידות שונות ברחבי הארץ, אשר בהובלת מפקדיהן תבצענה פעילות חינוכית וסביבתית למען שמירת הטבע והסביבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-04-2014



סגן הרמטכ"ל גדי איזנקוט באירוע ההשקה. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע  

"לצה"ל יש חובה מוסרית לשמור על הטבע והסביבה", כך אמר הערב (א') סגן הרמטכ"ל האלוף גדי איזנקוט, באירוע השקת וחשיפת הפרויקט 'צבא הגנה לטבע' שהתקיים בקריה בתל אביב. במסגרת הפרויקט הייחודי של צה"ל בשיתוף החברה להגנת הטבע, נבחרו לשנת 2014 9 יחידות שונות, ובהובלת מפקדיהן כל אחת מהן תבצע פעילות חינוכית וסביבתית למען שמירת הטבע והסביבה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עוד אמר איזנקוט: "משימתו הראשונה במעלה של צה"ל היא להבטיח את ביטחון תושבי מדינת ישראל, אולם תרומתו של צה"ל ומחויבותו לחברה אינה מסתכמת רק בכך, אלא גם בשמירה על הטבע והסביבה. צה"ל, כצבא העם, מחנך ומעצב את הדור הצעיר של המדינה ולכן הוא חייב לקחת אחריות גם על הסביבה, זו החובה המוסרית שלנו, אחריות גדולה מוטלת על המפקדים, לצורך הצלחת המשימה".

פרויקט צבא הגנה לטבע בצה"ל, הוקם בשיתוף וביוזמה של החברה להגנת הטבע, באמצעות קרן הדוכיפת מבית החברה להגנת הטבע, אליה הצטרפו גם גופים נוספים, כמו רשות הטבע והגנים, במטרה ליצור מיזם סביבתי חינוכי משמעותי, בהובלתו של הצבא. במסגרת המיזמים, נבחרו מפקדי יחידות להובלת פרויקט סביבתי ביחידתם, תוך קבלת מלגה כספית למימון הפרויקט לשנת 2014.

תשעת המיזמים שנבחרו לשנת 2014

1. שלום בין הצבא לטבע בחרמון. שם היחידה - חטיבת החרמון, פיקוד הצפון. מטרת המיזם שיקום בית הגידול והפיכת כלל השטח לראוי לשמורת טבע והנגשה מושכלת לציבור של הנוף הייחודי של החרמון הגבוה

2. גן מקלט לצמחים נדירים. שם היחידה - בסיס טירונות חוות השומר, חיל החינוך והנוער. תחזוקה ופעילות חינוכית סביב גן מקלט לצמחים נדירים ואנדמים בסכנת הכחדה של אדמות כבדות

3. שימור עטלפים בבקעת הירדן. שם היחידה - חטיבת הבקעה, פיקוד המרכז. שימור והגנה על מינים נדירים של עטלפי חרקים במוצבים הנטושים בבקעת הירדן.

4. מובילים בסביבה. שם היחידה - גדוד אבירי המרכז, מרכז ההובלה, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. פיתוח ושימור הסביבה הקרובה לבסיס והפיכתה לאבן שואבת אזורית לבעלי חיים, לצמחים ולבני האדם.

5. פלמחים שומרים על החולות. שם היחידה - בסיס פלמחים, זרוע האוויר והחלל. בסיס פלמחים כקהילה שומרת טבע, שמירה על בית הגידול החולי.


חיילים בפעילות סביבתית בחולות פלמחים. צילום: אלון רוטשילד, החברה להגנת הטבע

6. שימור שטח האש משריפות וייזום שביל סובב בא"פ לכיש. שם היחידה - בסיס אימונים פיקודי לכיש, פיקוד המרכז. שילוב צבא וקהילה בשימור השטח, הרחבת הנגישות באופן מבוקר לאתרים ייחודיים והעלאת המודעות לנזק השריפות, הפגיעה בעתיקות, בחי ובצומח וייחודיותו של שטח האש.

7. דרך סיפורה של גזרה. שם היחידה - אוגדת שועלי הדרום, פיקוד הדרום.חיזוק חשיבות השמירה על הסביבה בקרב חיילי האגודה.

8. מאמצים את מישורי הלס והחוברות - מין בסכנת הכחדה. שם היחידה - בסיס חצרים, זרוע האוויר והחלל.הגברת מודעות החיילים לטבע הסובב אותם, החי והצומח הייחודי שבבסיס, שיפור בריאות ותפקוד אקולוגי של בית הגידול מישורי הלס.

9. . מעקב אחר חיות בר בקו ההפרדה המצרי. שם היחידה - גדוד קרקל, חטיבת שרגא. מזעור הפגיעה בשמורת הטבע המשתרעת על פני מרבית גזרת החטיבה, על ידי יצירת שגרת חיים תקינה לבעלי החיים השוכנים בשטחי הגזרה.


להורדת החוברת לחצו על התמונה