הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כנס שמאים חקלאיים בנושא 'עצים בוגרים בישראל'


ענף החקלאות באיגוד שמאי הביטוח ערך בשבוע שעבר כנס שמאים חקלאיים בנושא 'עצים בוגרים בישראל'. יו"ר הענף, עמוס רגב: ''האיגוד משול לאילן ששורשיו מרובים ונטועים עמוק בקרקע. אני מאמין שהוא יעמוד איתן מול הרוחות החזקות הנושבות לאחרונה וימשיך לפעול לקידום מעמדם של שמאי הביטוח''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-04-2014



מימין: מנחה הכנס השמאי עמיר עזר, יו"ר ענף חקלאות באיגוד השמאים עמוס רגב, יו"ר איגוד השמאים עו"ד דורון חבקין ושמאי החקלאות חברי ועד ענף חקלאות: נעמני פחארי, איתמר עוזי ו עו"ד רוני גווילי 

ביום חמישי האחרון, קיים ענף החקלאות של איגוד שמאי הביטוח, כנס שמאים חקלאיים בקיבוץ נען, בנושא "עצים בוגרים בישראל". הכנס שהונחה ע"י השמאי מר עמיר עזר הוקדש לזכרו של השמאי החקלאי הוותיק חבר נשיאות האיגוד גידי גלבוע ז"ל, והתקיים בנוכחות בני משפחתו וחבריו לענף.

במסגרת הכנס חולקו תעודות חבר לשמאים החקלאיים שהצטרפו לאחרונה לאיגוד ונערכה הרמת כוסית לקראת חג הפסח הקרב. כמו כן, בכנס הועלו קווים לדמותו ולזכרו של גלבוע ז"ל ע"י נציג האגוד המנחה מר עמיר עזר, יו"ר האיגוד מר חבקין דורון ובני משפחתו של גידי, שוש ורד וטל גלבוע.

בחלקו השני של הכנס, ניתנו 3 הרצאות מקצועיות בנושא "עצים בוגרים בישראל", ע"י נציגי משרד החקלאות מר חגי שניר פקיד היערות הממשלתי בנושא 'פקודת היערות והגנת האילנות עפ"י החוק', מר גלון ישראל פקיד היערות הארצי בנושא: 'שיטות חישוב לערכו של עץ' והמומחה לעצים מר פינס ניסים בנושא: 'היבטים לתרומת עצי נוי לסביבה האורבנית'.


» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השמאי עמיר עזר שהנחה את הכנס אמר: "גידי גלבוע ז"ל היה איש מקצוע מליגת העל אדם, אדם שנון, אינטליגנט ובעל השכלה כללית רחבה ביותר שאפשר היה לדבר אתו על כל דבר וגם אם לא ידע לא התבייש להגיד וביקש ללמוד, בעל הומור ציני שנון, טיפשות ואטימות עצבנה אותו, אדם צנוע, למד משפטים שלא בשביל לעשות כסף, אלא בשביל להכיר לעומק את המערכת בה הוא חי כפי שתמיד נהג לחקור לעומק כל בעיה בה טיפל, למרות מצבו הבריאותי, גידי תרם לאיגוד עד הרגע האחרון מתוך אמונה בתרומה למען הכלל".

יו"ר ועד ענף חקלאות, עמוס רגב אמר בכנס: "אני מברכים את חברנו השמאי עו"ד דורון חבקין שמונה לכהן כיו"ר האיגוד במקומו של מר עזרא שוהם, אשר בכל תקופת כהונתו באיגוד פעל רבות לטובת הציבור והאיגוד, ועל כך תודתנו נתונה לו. לך דורון, אנו מאחלים הצלחה ומאמינים שתוביל את האיגוד להישגים. הכנס הזה יעסוק ב- "עצים בוגרים בישראל", הנטיעות שנערכו בארצנו היו סמל להתיישבות קבע ולהיאחזות בארץ, האיגוד משול לאילן ששורשיו מרובים ונטועים עמוק בקרקע. אני מאמין שהאיגוד יעמוד איתן מול הרוחות החזקות הנושבות לאחרונה''

רגב ציין, כי לאחרונה הוגשה ע"י חבר הכנסת מיקי רוזנטל, הצעת חוק שמאי ביטוח בכל ענפי השמאות השונים: חקלאות, רכב, רכוש, ציוד חקלאי והנדסי, ימי, אווירי וחבויות, הצעה משופרת של מספר הצעות קודמות שהוגשו בכנסת שמסיבות שונות לא צלחו. שמאות הביטוח לא זכתה עד כה לביטוי או התייחסות מצד המחוקק, להבדיל מנושא שמאי המקרקעין, וראוי שעניין זה יוסדר בחקיקה ראשית. העדר הסדרה בענפי השמאות הנ"ל, פוגעים בציבור הרחב. מטרת החוק היא להגדיר את מעמדם ותחומי פעולתם של שמאי הביטוח ולהבטיח כי מי אשר יורשה לעסוק בו ימצא ראוי לכך מבחינת הכשרתו, ניסיונו ויושרו האישי.

''טובת הכלל דורשת, כי השרות שיינתן לציבור המבוטחים וחברות הביטוח המסחריות לרבות הקנט (הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות), יהיה מקצועי, אמין וחופשי משיקולים זרים, ללא ניגוד עניינים, ללא תלות של השמאי בחברות הביטוח, כך שתגמולי הביטוח ישולמו לפי קריטריונים אובייקטיבים וענייניים אשר ישקפו נכונה את היקף הנזק. השגת מטרה זו מחייבת בין היתר הכשרה לעסוק בשמאות ביטוח ופיקוח ציבורי בתחום זה. מזה שנים רבות מנהל האיגוד מאבק עיקש בנושאים הנ"ל. זהו למעשה היעד העיקרי שהצבנו בפנינו. ואני תקווה שהצעת החוק הנוכחית תצא סוף סוף אל הפועל וציבור השמאים בארץ יצא לחירות ויזכה להכרה ולמעמד הראוי לו".  אמר רגב.

עו"ד דורון חבקין, יו"ר איגוד שמאי הביטוח אמר בכנס: "תיקון 89 לחוק התכנון והבנייה משנת 2008 ששינה את פקודת היערות הביא לידי כך שמרבית האילנות בארץ מוגנים וכריתה של אילן היא עבירה פלילית שעונשה עד 12 חודשי מאסר. א"י היא לא ארץ של חורש טבעי, החורש פה מיוצר ע"י אנשים ולכן התיקון הזה כ"כ חשוב. שמאי החקלאות של האיגוד מבצעים הערכות של עצי נוי וחורש על פי פקודת היערות והם מבקשים להיות במאגר מומחים של פקיד היערות".

חגי שניר בהרצאתו "הגנת אילנות בישראל": "המציאות השכיחה בישראל היא עצים שמתייחסים אליהם כמו לעמודי חשמל, כאשר הם פתאום מוצאים עצמם באתר בנייה, מקיפים אותם שלא יזוזו. חפירות ליד עצים פוגעים בשורשים. האיסור העיקרי בפקודת היערות אומר שאסור לכרות עץ זית או עץ חרוב או עץ בוגר אחר, אלא אם קיבל אישור מיוחד מפקיד היערות. בשנת 2008 נכנס תיקון 89 לחוק התכנון והבנייה שמתייחס לעץ בוגר, על פי תיקון זה חובה לסמן את העצים בתכנית לפני הבנייה, להתייחס אליהם בשיקול התכנוני ולקבל החלטות כבר בשלב התכנון. הרעיון הוא להעניק וודאות מלאה ליזם שרוכש את המכרז – אילו עצים הם לשימור, אלו להעתקה וכדומה. אתם שמאי החקלאות יכולים בעזרת הידע שלכם לתרום לשינוי העתיד מבחינת איכות הסביבה".