הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תיעוד נדיר: יגאל אלון בשעותיו האחרונות


הצילומים בהם אלון מארח את שר ההגנה המצרי שעות לפני מותו - נחשפו בקיבוץ גינוסר במסגרת שבתרבות שהתקיימה בקיבוץ גינוסר במלאות 34 שנה למותו של אלון. בדיון שהתקיים במסגרת האירוע נדונו מספר נושאים בוערים שעל סדר היום של התנועה הקיבוצית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-03-2014




ב-28 בפברואר 1980, נפטר יגאל אלון מהתקף לב והוא בן 61. בסוף השבוע האחרון, באירוע "שבתרבות" שהתקיים במלון נוף גינוסר שלשפת הכנרת, הציג ארכיון הקיבוץ צילומים נדירים בהם נראה יגאל אלון, חבר קיבוץ גינוסר, בשעותיו האחרונות. הסרטון שצולם ע"י חבר הקיבוץ, הוקרן במלאות 34 שנה למותו. בסרטון ניתן לראות את שר ההגנה המצרי בעת ביקורו בקיבוץ גינוסר, לצד עזר וראומה ויצמן. דברים לזכרו של אלון נאמרו על ידי ניצה קפלן שעמדה בראש בית יגאל אלון בעבר, וחברת הכנסת לשעבר עדנה סולודר, חברת קיבוץ גשר. שתיהן הדגישו את אופיו המיוחד כחבר אמיתי, שמצא דרכים אנושיות לפתרון בעיות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדיון שהתקיים במסגרת האירוע נדונו מספר נושאים בוערים שעל סדר היום של התנועה הקיבוצית. בעניין מאבק הקיבוצים על אדמותיהם והרחבת הבנייה בקיבוצים, הציגו חברי הפאנל את דעותיהם והסבירו את מורכבות הדברים. איתן ברושי מזכ"ל התנועה הקיבוצית הציג את עמדת הקיבוצים ואת העובדה שהתנועה לא עשתה די בעבר, וכעת ניצבים הקיבוצים בפני רגע הכרעה. ''המדינה חייבת להבין כי הקיבוצים מגדילים את אוכלוסייתם לא כעסקת נדל"ן אלא מתוך רצון עז של בנים לחזור לחיות במקום הולדתם'' אמר ברושי.

עו"ד משה קריף מהקשת הדמוקרטית הציג עמדה שונה אשר שוללת את זכותם של הקיבוצים על אדמותיהם בשל העבר והחלוציות. יוסי ורדי ראש מועצת עמק הירדן, הוסיף כי המגזר הכפרי בישראל, דהיינו הקיבוצים, מהווה צורך קיומי ואסטרטגי למדינת ישראל. ''אנחנו לא הבעיה, אנחנו הפתרון. כעת אנו נאבקים על הבית שלנו".

בנושא חופי הכנרת, הוצג המצב הבעייתי, בו המדינה והגופים הירוקים, מבקשים לפתוח את חופי הכנרת לכניסה רגלית של כלל הציבור, ומכאן עולה השאלה מי יתחזק את החופים. יוסי ורדי שמכהן גם כיו"ר איגוד ערים כנרת שבאחריותו 14 מקטעי חוף, ציין כי על מנת שניתן יהיה להפוך אותם לחופים ראויים ומתוחזקים, על המדינה להקציב לכך משאבים. בפועל אין יכולת אמיתית להחזיק את החופים ברמה של תשתיות, הצללה, הצלה, מים, חשמל וכדומה. נוצר מצב בלתי אפשרי שעל המדינה למצוא לו פתרון מידי. 24 רשויות פועלות בו זמנית על חופי הכנרת שכל רשות מציגה פן אחר בנושא. ללא פתרון אמיתי לבעיה.

בתחילת הדברים, נשאל איתן ברושי מי שהיה בתפקידו האחרון נציג ההתיישבות במשרד הביטחון, מהי עמדתו לגבי הפרשה המורכבת של הרפז ואשכנזי. ברושי התבטא בזהירות אומר כי "כמו שנראה הפרשה תשאיר כתם על הנוגעים בה ועל החברה הישראלית כולה".

האירוע התקיים בהשתתפות מזכ"ל התנועה הקיבוצית איתן ברושי , ראש המועצת האזורית עמק הירדן יוסי ורדי , חה''כ לשעבר עדנה סולודור, עו"ד משה קריף מהקשת הדמוקרטית המערבית, מנכ"ל תיירות נוף גנוסר רוני מנור, יוסי ג'ינו  בעל קרקעות מכפר נחום, שאול גור ואורחים נוספים.

ניתן לצפות בדברים שנדונו בפאנל בקישור כאן