הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אתר דודאים הוסב לאתר מיון ומחזור פסולת לקומפוסט


במסגרת מדיניות המשרד להגנת הסביבה לצמצם ולהפסיק את הטמנת הפסולת בקרקע, יהפוך דודאים לאתר מיון ומחזור פסולת לקומפוסט לחקלאות והפיכת חומרי גלם לתעשיות המשך. בעתיד מתוכנן מתקן לעיכול אנאירובי להפקת גז וחשמל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-03-2014



מכונת הפרדת הפסולת החדשה באתר דודאים, צילום: הדר מוריץ 

אתר הפסולת 'דודאים' שליד באר שבע המנקז אליו אלפי טונות של אשפה מערי ויישובי הדרום והמרכז, יצא הבוקר (א') לדרך חדשה עם גזירת הסרט על מכונת הפרדת הפסולת האורגנית החדשה. המכונה תהפוך את אתר ההטמנה הותיק מעוד מפגע תברואתי ומזהם לאתר הפרדת פסולת מתקדם שבתוך שנה וחצי, עם השלמת שאר מתחמי ההפרדה, ידע למיין את כל הזבל המגיע אליו לפי סוגים שונים ולהעביר את מרביתו למחזור.  אתר דודאים הוא מהמובילים בכל הקשור לטיפול בפסולת ומשמש מודל לחיקוי לגורמים בארץ ובעולם.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"אנחנו מבינים שבתוך עשר שנים כבר לא יהיו יותר אתרי הטמנה בישראל כי כל העולם הולך לכיוונים של הפרדת פסולת ודאגה לסביבה" אומר עידו רובינשטיין, מנכ"ל אתר דודאים. ''בישראל פועלים כארבעה אתרי הטמנה מרכזיים וגדולים והם לא מפרידים פסולת אלא מטמינים אותו בהר זבל גדול שהולך ונערם יותר ויותר. אתר דודאים הוא האתר הראשון למעשה שמפריד פסולת ומייצר קומפוסט ללא מפגעי ריח ובמערכת סגורה. עלות הקמת המפעל למחזור ומיון מוערך בכ-80 מיליון שקל והוא יתפרש על פני כ-40 דונם והמשרד להגנת הסביבה תיקצב את הפרוייקט ב-30 מליון שקלים''.

המהלך של המועצה האזורית בני שמעון להפיכתו של 'דודאים' מאתר אשפה לאתר חדשני בכל הקשור למחזור, הפרדה ומיון של פסולת, תואם את המדיניות של המשרד להגנת הסביבה למציאת פתרון קצה לפסולת ביתית, שנחשב בין אחד היעדים העיקריים שהמשרד הציב לפניו. עמידה ביעד תחשב הצלחה גבוהה במבחן העשייה.

תהליכי ההפרדה והמיון במפעל החדש מתוכננים בסטנדרטים ותקנים גבוהים גם ביחס למדינות במערב אירופה. רק השבוע, עשרות אנשי עסקים מובילים ונציגי חברות מובילות בתחום המחזור ובהן: אמניר תעשיות, 'נגב אקולוגיה', שיכון ובינוי, ואוליה, אשכולות אנרגיה, כלל סאן וגרניט ועוד הגיעו לאתר דודאים ל'מפגש מציעים' והביעו עניין בהקמת המפעל. עידו רובינשטיין מנכ"ל האתר וסיגל מורן, ראש המועצה האזורית בני שמעון, הדגישו בפני אנשי העסקים כי הם מחפשים שותף אמיתי עם ידע וניסיון לניהול ותפעול בתחום ולא רק שותף בעל הון, "אחרת היינו פונים לאחד הבנקים בישראל", התבטאו השניים.

מה עושים עם חומרי הגלם שהופרדו ?

הקמת המפעל היא הפרויקט הראשון במסגרת פארק המחזור שיקום באתר דודאים. לצדו מתכננת המועצה בני שמעון את הקמתם של 'מפעלי המשך' שיקלטו את חומרי הגלם שיופרדו במפעל למיון והפרדה ויועברו לשימושי תעשיות המשך וחקלאות.  הפסולת הביתית מהווה כ-50% מהפסולת הנקלטת באתר. עד היום הטיפול בפסולת הביתית באתר דודאים (ובמדינה כולה) מתבצע על ידי הטמנה מסודרת ואחראית אך כמעט שלא מתבצעת פעולת הפרדה ומחזור.

לאחר סידרה של הפרדות פיסיקליות ייווצרו במתקן שלושה זרמים משמעותיים: חומר אורגני לייצור קומפוסט - תחילתו של הפרויקט תהיה בהקמת מתקן סגור בטכנולוגיית GORE אשר הקמתו נשלמת בימים אילו, שיהפוך את החומר האורגני הממוין מתוך הפסולת לקומפוסט שיימכר לחקלאות. (45%) בעתיד מתוכנן לקום מתקן לעיכול אנאירובי להפקת גז וחשמל. חומרי גלם לתעשיות המשך כגון: מתכת, פלסטיק לסוגיו, קרטון, נייר ועוד. (10%). שאריות מיון שיועברו בעתיד לייצור תחליפי דלק (RDF) . (45%)

כבר הבוקר החלה הפעלת מכונת מיון הפסולת האורגנית החדשה שמקבלת את שקיות הזבל, מוציאה את הפסולת האורגנית מתוכן בשיטות מתקדמות ומעבירה את הפסולת למתקן להכנת דשן חקלאי. הרעיון להקמת מפעל קומפוסט באתר נהגה כבר לפני שנים אך כנראה בעקבות היטל ההטמנה הגבוה שקבע המשרד להגנת הסביבה, הרשויות בדרום בעיקר מחפשות יותר דרכים להפריד ולמחזר את הזבל מאשר סתם להטמין אותו באדמה ולשלם כספים רבים בעבור זה.


אתר דודאים, צילום: הדר מוריץ

התהליך שאתר דודאים עובר לא קרה ביום אחד, הדבר כרוך בפרצדורה סבוכה וארוכה, כמו כן אתר דודאים בשנים האחרונות עבר שינויים רבים: הקמת מערכת ביו גז האוספת גז מתאן (מ-90 בארות ממנו מופקת אנרגייה, "חשמל ירוק", הקמת תא הטמנה לפסולת יבשה וביצוע מיון ומחזור, קידום תב"ע למפעלי מיון והפרדה ופעילויות חינוכיות: 10,000 מבקרים בשנה, כאשר הביקוש רק הולך וגובר. ככל הנראה הנושא של אשפה לצד מיון ומחזור מסקרן אנשים רבים.

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, מנכ"ל משרדו דוד לפלפר, ומנכ"ל מחוז דרום גיא סאמט באו בסוף השבוע לחזות במתקן ה-GORE המיועד ליצור קומפוסט מפסולת אורגנית לחקלאות. ההפרדה נעשית על ידי נפה תעשייתית המפרידה בין שני זרמי הפסולת: הרטוב והיבש.

הקומפוסט מכוסה ביריעות מיוחדות ומבוצרות למניעת הפצת ריחות במבנה בטון הנדסי מיועד המזרים אוויר לפסולת האורגנית. השר עמיר פרץ אמר כי הוא שמח על מהפכת המחזור שהחלה באתר דודאים והוא שמח מאוד על שיתוף הפעולה המלא בין המועצה אזורית בני שמעון ואתר דודאים למשרדו. גיא סאמט, מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה אמר: "ללא מתקן שכזה, אין זכות קיום לכל הפרויקטים של הפרדה במקור, שהמשרד להגנת הסביבה מפעיל בכל הרשויות בדרום הארץ". בשלב ראשון תפוקות המתקן יהיו של פסולת אורגנית לקומפוסט ובתכנון לטווח ארוך תפוקתו תהיה 50,000 טון פסולת אורגנית בשנה. המתקן הנוכחי מהווה אך ורק שלב ראשון למפעל מחזור ומיון שעומד לקום בדודאים ובעקבותיו 'מפעלי המשך' למחזור.