הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ראש מכון וולקני: ביטחון המזון של ישראל יושפע משינויי האקלים


יתרונה היחסי של ישראל הוא הידע העצום שהיא צברה בחקלאות מדברית לאורך השנים, אשר מאפשר לה להתמודד עם מה שמדינות אחרות נחשפות אליו זה עתה. אולם לדברי פרופ' קופלניק, לא ברור כי גם בעוד עשור או שניים תוכל ישראל לספק את סל המוצרים הטריים לתושביה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-02-2014



חקלאות על סף מדבר: פרדס הדרים בנגב, צילום: מכון וולקני 

ראש מכון וולקני פרופ' יורם קפולניק הזהיר היום (ב') בועידת ישראל הרביעית לחקלאות, כי ביטחון המזון של ישראל יושפע משינויי האקלים להם אנו עדים בארץ ובעולם. ''לא ברור כי גם בעוד עשור או שניים נוכל לספק את סל המוצרים הטריים לתושבי ישראל. מכשולים חדשים שלא ידענו בעבר מצריכים אותנו להשקיע יותר ויותר משאבים וכוח אדם במחקר כדי שגם בעתיד יוכלו תושבי ישראל לקבל את מה שהיום מובן מאיליו - תוצרת טרייה במחירים שווים לכל נפש".

פרופ' קפולניק הוסיף כי יתרונה היחסי של ישראל בהשוואה למדינות אחרות הוא הידע העצום שהיא צברה בחקלאות מדברית לאורך השנים, היות שמאז ומעולם הייתה מדינה בעלת אקלים חצי מדברי. הידע שנצבר מאפשר לישראל להתמודד עם מה שמדינות אחרות נחשפות אליו זה עתה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''רק ביום שישי האחרון הכריז נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על בצורת קשה במדינת קליפורניה, המספקת חצי מהתצרוכת של הפירות והירקות לארה"ב כולה. בהחלטתו, הוקמה קרן פדראלית לתמיכה בחקלאי טקסס, אוקלהומה, קולורדו, ניו-מקסיקו ונברסקה ולטובת פיצוי חקלאים נוספים במספר ענפים'' אמר קפולניק. ''באותה עת, אנו עדים לעצירת גשמים חריפה הפוקדת אזורים ניכרים במערב אוסטרליה שבה ירדו עד תום העונה הגשומה לא יותר מ-65% מכמות הגשמים השנתית. במדינה הוכרזה תכנית חירום הכוללת פינוי ערים השוכנות במרכז הבצורת. גם בארץ אנו חווים בצורת קשה שלא נראתה 20 שנה, אך בעיקר ניזוקים מעיתוי גרוע של חלוקתם דבר הפוגעים בגידולי החורף. אין ספק כי ריבוי מיקרי הבצורת באזורים יצרניים ישפיעו על מחירי המזון וזמינותו''.

פרופ' קפולניק התייחס בדבריו גם להקמת מרכז מחקר בינלאומי ראשון מסוגו, שיוקם בנגב ויעסוק בהעשרת הידע בתחום החקלאות המדברית האינטנסיבית. "המצויינות בחקלאות הישראלית מתבססת על היכולת לזהות את הצרכים של החקלאים והשוק בראיה עתידית של עוד כמה שנים. כבר עכשיו אנו שוקדים על הקמתו של מרכז מצוינות ל'חקלאות על סף המידבר' שיעסוק בהגברת יצור המזון בחבלי ארץ הנתונים לשינויי אקלים חריפים. שינויים אלה מביאים גורמים רבים בחו"ל ליצור שיתופי פעולה מחקריים וללמוד מהניסיון שלנו כמדינה חצי- מדברית. מסגרות המו"פ של מדינת ישראל צריכות להתאחד כדי למצוא פתרונות שיאפשרו לתושבי המדינה ליהנות מסל המזון הטרי אליו הורגלו. ידע חקלאי הוא הכרחי, אך אינו מספק. בכדי לוודא אספקת מזון טריה בעשורים הבאים במחירים סבירים דרושה פעולה משותפת של כמה זרועות בממשלה." אמר קפולניק.