הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


זהירות - תחקירים טלוויזיוניים


או מדוע אין סיכוי שכולנו נעבור לצרוך ירקות אורגניים, בעקבות המשדר 'זהירות, ירקות'. חקלאות אורגנית היא חלום יפה, ובעולם אוטופי זה אולי היה עובד, הבעיה היא שכל מני חרקים, פטריות, תולעים ושאר מזיקים מקלקלים לנו את העולם האוטופי. לחקלאות אורגנית יש המון מגבלות מעבר לעלות הגבוהה

אבי בליזובסקי - אתר הידען  14-02-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

אתמול בערב (ה') עסק תחקיר בהגשת גלית גוטמן בערוץ 2 בסוגיית חומרי ההדברה שעושים את דרכם לירקות שאנו אוכלים תחת הכותרת "זהירות ירקות". ד"ר ארז גרטי, עמיתי, עורך אתר דודיסון-און ליין, מסביר כי היו שם ממצאים חשובים על חריגות בחומרי הדברה מהתקן, ובמהלך התחקיר הגיעו גם להמלצות חשובות ליישר קו עם התקן האירופאי אבל שם החלק הטוב נגמר.

המסר שעולה מן הכתבה הוא שחומרי הדברה, ולא משנה באיזה מינון הם הרעלה לאורך זמן. עלה משם המסר שחקלאות אורגנית היא הדרך הנכונה. ובשורה התחתונה עלה משם המסר שאנחנו למעשה מרעילים את הילדים שלנו עם ירקות "קונבנציונליים", ושאנחנו כבר "גמורים".

חקלאות אורגנית היא חלום יפה, ובעולם אוטופי זה אולי היה עובד, הבעיה היא שכל מיני חרקים, פטריות, תולעים ושאר מזיקים מקלקלים לנו את העולם האוטופי. לחקלאות אורגנית יש המון מגבלות מעבר לעלותם הגבוהה.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי ערכה לפני כשנתיים השוואה בין תפוקת חקלאות אורגנית וחקלאות קונבצניונלית (נייצ'ר, 9 במארס 2012). החוקרים: ורנה זויפרט, נאבין ראמאקוטי וג'ונתן פולי ציינו כי דוחות רבים חשפו את הצורך בשינויים גדולים במערכת המזון העולמית. החקלאות חייבת לענות על האתגר הכפול של האכלת אוכלוסיה הולכת וגדלה הדורשת בשר ומזון עתיר קלוריות, ובמקביל בצורך להפחית את ההשפעה הסביבתית.

"חקלאות אורגנית - מערכת המתיימרת לייצר מזון תוך פגיעה מזערית במערכת האקולוגית, בעלי חיים ובני אדם היא הפתרון המוצע לעיתים תכופות. ואולם, המבקרים טוענים כי חקלאות אורגנית מניבה תפוקה נמוכה יותר ועלולה לדרוש יותר שטח כדי לייצר את אותה כמות מזון בהשוואה לחקלאות קונבנציונלית, דבר שיתבטא בהגדלת השטחים שיבוראו מהיערות ואובדן המגוון הביולוגי, וכך היא למעשה חותרת נגד היתרונות הסביבתיים של הפרקטיקות האורגניות.

החוקרים השתמשו בשיטת ניתוח מטה-אנליטית כדי לבחון את התפוקה היחסית של חקלאות אורגנית וחקלאות רגילה באופן כללי. הניתוח של נתונים זמינים הראה כי באופן טיפוסי שדה אורגני מניב תפוקה נמוכה יותר מאשר שדה קונבציונלי, ואולם ההבדלים תלויים במאפיינים מקומיים ומערכתיים ונעים בין 5% פחות (בשדות המושקים במי גשם וחומציות הקרקע מתונה או אף קרקע בסיסית מתונה, 13% פחות (כאשר משתמשים בפרקטיקות האורגניות באופן מלא) ועד 34% פחות (כאשר המערכות הקונבציונליות והאורגניות ניתנות להשוואה מיידית)."

בתנאים מיוחדים - עם ניהול טוב, סוגים מסויימים של צמחים ותנאי גידול - יכולה החקלאות האורגנית לספק תפוקה דומה לשדה רגיל, אך מדובר במקרים חריגים. כדי להפוך את החקלאות האורגנית לכלי חשוב במערכת ייצור מזון בת קיימא, יש צורך להבין טוב יותר את הגורמים המקטינים את התפוקה, וכן להעריך את ההשפעות החברתיות, הסביבתיות והכלכליות של מערכת חקלאות אורגנית בקנה מידה גדול.

עם זאת המבקרים טוענים כי הנתונים הללו מוטים כלפי מטה, משום שאינם לוקחים בחשבון כגון השפעות ריסוס משדה קונבנציונלי השכן לשדה האורגני, וכי הפער עשוי לעבור את ה-25%.

וכמובן שלא כיסינו במאמר זה את ההתנגדות למזון מהונדס גנטית (בדרך כלל מצד אותם מצדדי החקלאות האורגנית), שדווקא יישומה עשוי לחסוך בחומרי הדברה אך במקביל גם להגדיל את היבול.

ד"ר חיים חביב ממכון ויצמן פרסם אתמול באתר דודיסון און ליין מאמר אשר עוסק במגבלות של החקלאות האורגנית

* הכותב - אבי בליזובסקי
עורך אתר הידען https://www.hayadan.org.il
זוכה פרס מיזם החדשות הדיגיטלי המצטיין בכנס אילת לעיתונות 2012