הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סערת שולץ: נתונים על צריכת המים בישראל וברשות הפלשתינית


דבריו של נשיא הפרלמנט האירופי לפיהם הישראלים צורכים מים למעלה מפי 4 מהפלשתינים עוררו סערה גדולה, וחברי הבית היהודי החליטו לנטוש את המליאה. נתניהו: ''השמיעה הסלקטיבית לצערי הפכה נחלת חוגים רבים באירופה. הנתון ששמע הנשיא ברמאללה איננו נכון''. רשות המים מפרסמת היום את הנתונים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-02-2014



מאגר מים, צילום: ארגון עובדי המים 

''צעיר פלסטיני שאל אותי למה ישראלי יכול להשתמש ב-70 ק"ב מים ופלסטיני רק ב-17. לא בדקתי את הנתונים, אני שואל אתכם אם זה נכון?'' כך שאל נשיא הפרלמנט האירופי מרטין שולץ בנאומו אתמול (ד') בכנסת. דבריו של שולץ עוררו סערה גדולה, וחברי הבית היהודי החליטו לנטוש את המליאה במהלך הנאום. "לא אקבל הטפת מוסר שקרית נגד עם ישראל בכנסת ישראל, בטח לא בגרמנית", אמר יו"ר הבית היהודי ושר הכלכלה נפתלי בנט. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף מאוחר יותר את שולץ על דבריו ואמר: "השמיעה הסלקטיבית לצערי הפכה נחלת חוגים רבים באירופה. נשיא הפרלמנט ביקר ברמאללה ושמע שם נתונים על שימוש במים שלפיהם ישראלי משתמש בלמעלה מפי 4 מים בצריכה לנפש לעומת פלסטינים. המספר הזה איננו נכון".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

על פי נתוני רשות המים שנמסרו היום בתגובה לדברי שולץ, עולה כי הצריכה העירונית לנפש בישראל ב-2012 עמדה על  183 ליטר ליום - 66.8 מ"ק לשנה. על פי דו''ח שפרסמה רשות המים הפלשתינית בשנת 2011, הצריכה העירונית הפלשתינית לנפש עמדה על 103 ליטר ליום - 37.6 מ"ק לשנה. לצורך השוואה: הצריכה הביתית לנפש בגרמניה עומדת על 122 ליטר לנפש ליום ע''פי דו"ח רשמי של המשרד להגנת הסביבה הגרמני משנת 2009.

כיום 95.2% מהאוכלוסייה הפלשתינית מחוברת לרשת מים מסודרת, כאשר בשנת 1967 לאחר מלחמת ששת הימים, רק כ-10% מהפלשתינים היו מחוברים לרשת מים מסודרת. בפועל, מדינת ישראל היא זו שהסדירה את רוב רשת המים ביהודה ושומרון לאוכלוסייה הפלשתינית. עוד אומרים ברשות המים כי מדינת ישראל נענתה לבקשות הרשות הפלשתינית ומספקת לפלשתינים 56 מלמ"ק, למרות שעל פי ההסכם החתום בין הצדדים, ישראל אמורה לספק לפלשתינים רק 31 מלמ"ק.

בשנת 2013, צריכת המים של הרש"פ הייתה כ- 196 מלמ"ק - 140 מלמ"ק הפקה עצמית ו-56 מלמ"ק אספקה מישראל. לרשות הפלשתינית עומד מקור מים נוסף - השבת הקולחין, אשר לפי ניסיון רשות המים יגדיל את היצע המים העומד לרשותה בכ- 30%. לצורך השוואה: מדינת ישראל משיבה כ- 87% מהקולחים שברשותה, בעיקר לשימושי חקלאות ותעשייה.

יו"ר הכנסת: כנראה שגורמים למיניהם הטעו את נשיא האיחוד האירופאי

יו"ר הכנסת יולי אדשלטיין התייחס במליאת הכנסת למהומה סביב נאומו של יו"ר הפרלמנט האירופאי: "נשיא הפרלמנט האירופאי הוא גורם רם דרג ולא מוסר את נאומו לצנזורה. אף אחד לא ידע מראש מה הוא הולך להגיד. למרות זאת, עשרות חברי הכנסת שנכחו בבניין, ולא ידעו מה הוא הולך להגיד, בחרו שלא לשמוע אותו, לא עשו זאת בגלל התוכן, וזה כאב לי באופן אישי מאוד''

''לגבי תוכן הדברים אני לא אפתיע אף אחד אם אומר שהיו קטעים שאני לא מסכים איתם, וכנראה שהטעו אותו גורמים למיניהם'' הוסיף אדלשטיין. '' יש לי עוד פגישה איתו שאוכל לנסות להבהיר לו את הדברים. נשיא המדינה שלנו שמעון פרס, נאם בפני הפרלמנט האירופי ושיבח את המדינה הציונית, ואני לא חושב שהיה שם כיסא ריק ולא ראיתי שמישהו יצא באמצע. הם מצאו דרכים אחרות. אני לא מחנך של אף אחד, אבל בואו ניקח את כל הדברים האלה בחשבון. באיזה פרצוף אנחנו מחר נכעס על מישהו שלא רוצה לדבר בפני הכנסת, כי יפריעו לו, ומעדיף לדבר בפני סטודנטים, אם זה הסגנון. אם לא רוצים, לא צריך, לא יבואו אורחים והכנסת לא תשחק שום תפקיד בזירה בין לאומית. כמו שהכנסת יודעת להתאחד בגינוי אלימות, כך גם בדברים אחרים עלינו להיות כנסת אחת." .