הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חשד להרעלה: 25 חיות בר נמצאו מתות ברמת הגולן


תנים, זאב, שועל ונשר נמצאו היום מתים לאחר שככל הנראה אכלו פגר של טלה שהורעל בחומר הדברה קטלני. בחקירה ראשונית הודה תושב המקום במעשה וטען כי ריבוי מקרי הטרף בעדר הבקר שלו הביאו אותו לבצע זאת. רק אתמול התקיים דיון מיוחד בנושא בהשתתפות חקלאים, אנשי רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-02-2014



צילום: רשות הטבע והגנים 

מקרה הרעלה חמור התגלה היום בדרום רמת הגולן. 25 חיות בר נמצאו מתות בשדה לאחר שככל הנראה אכלו פגר של טלה שהורעל בחומר הדברה קטלני, ביניהן 21 תנים, זאב, שועל ועקב עיטי. במרחק קילומטר משם נמצא גם נשר מת עם משדר עליו וכרגע בודקים האם גם הוא קשור לאותה הרעלה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך חקירה שהתבצעה היום, הגיעו אנשי רשות הטבע והגנים לתושב אחד מיישובי דרום הגולן שהודה במעשה וטען כי ביצע את ההרעלות בשל ריבוי מקרה הטרף שהיו בזמן האחרון בעדר הבקר שבנו מגדל, ולכן החליט לבצע את המעשה. תיק חקירה נפתח נגדו ויוגש בימים הקרובים לבית המשפט.

חיות הבר המתות נשלחו לנתיחה בבית דגן על מנת לוודא ולהוכיח כי סיבת המוות היא אכן הרעלה. בשבועות האחרונים פקחי רשות הטבע והגנים של מחוז צפון טיפלו בכ-15 מקרי הרעלות שונים שבהם מתו עשרות חיות בר.

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין: "הורתי לחקור את ההרעלות ולמצות את הדין עם האשמים הגורמים נזק עצום לחיות הבר ולטבע, אך גם למצוא פתרונות שיסייעו לחקלאים. אנו פועלים יחד עם יו"ר השדולה החקלאית בכנסת ח"כ זבולון כלפה, משרד החקלאות, המועצה האזורית והחקלאים על מנת להגיע לפתרון".

''הפקחים שומרים על החיות, אבל מי שומר על החקלאים?''

חבר הכנסת זבולון כלפה, יו"ר הלובי החקלאי מסר היום בתגובה: "כואב לי לשמוע על חיות בר שמצאו את מותן בהרעלה, מעשה קיצוני שאני מגנה מכל וכל. עם זאת, אני חש חובה לידע את הציבור גם בצד השני של הסיפור, בסיטואציה הקשה אליה נקלעים החקלאים שאינם מורשים להגן על רכושם''

כלפה מציין כי בשנים האחרונות אוכלוסיית חיות הבר הולכת וגדלה וביחס ישר מתעצמים הנזקים לשטחים החקלאיים ולמשק שהופכים מקורות הזנה לחיות. ''החקלאים, שעובדים מאוד קשה, בעיקר בשנת הבצורת הנוכחית, מתקשים לשמור על התוצרת בשל ההגבלות החמורות המונעות את הרחקת המזיקים. פקחי רשות הטבע מגוננים על החיות אבל מי שומר על החקלאים? מי מונע מחיות הבר לגזול מהחקלאי את פרנסתו? את האוכל של ילדיו? (או בעצם את האוכל של כולנו...). החקלאים מיואשים וזה מביא אותם למעשים קיצוניים''.

''באותו עניין, בדיוק אתמול ערכתי דיון מיוחד בנושא נזקי בע"ח לחקלאים, אני מאמין שניתן יהיה לפתור את הבעיה באמצעות שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, משרדי הממשלה הרלבנטיים והחקלאים'' אומר כלפה.