הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרויקט שיקום מורד הירדן יצא לדרך


הפרויקט שנחשב לאחד המובילים בשיקום נחלים בישראל, כולל את שיקום נהר הירדן מסכר דגניה ועד נהריים. בסיומו יהפוך המקום שהוזנח במשך עשרות שנים לפנינת טבע. כבר עכשיו, בתחילתו של הפרויקט ניתן לראות כי בתי הגידול החדשים החלו למשוך בעלי חיים רבים שלא נראו באזור במשך שנים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-02-2014



הטיית אפיק הנהר - נפתול בית זרע, צילום: ציון כהן  
  
פרויקט אקולוגי ותיירותי ייחודי לשיקום נהר הירדן יצא לדרך בימים אלו. תכנית השיקום, בהשקעה של 20 מיליון שקלים תתבצע לאורך 11 קילומטרים, מסכר דגניה עד לנהריים שמדרום לכינרת, במקטע היחיד בו שתי גדותיו של הירדן נמצאות בתחומי מדינת ישראל. התכנית היא ביזמת רשות ניקוז ונחלים כינרת, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, רשות מקרקעי ישראל ובמימון של 5 מיליון שקלים על ידי הקרן לשטחים פתוחים. בסיום הפרויקט יהפוך מורד הירדן לשמורת טבע, המאפשרת כניסה רגלית למטיילים ללא תשלום ותהווה המשך לשמורת הטבע של נחל יבנאל.

על אף חשיבותו הדתית והיסטורית, סבל נהר הירדן משנים של הזנחה ושימש כמוביל שפכים ומים מליחים של הכינרת. ספיקת המים במורד הירדן פחתה במידה ניכרת עם הקמת המוביל הארצי בשנות ה-60 וכתוצאה מכך נוצר במים ריכוז של מליחות גבוהה שהוביל להכחדת צמחי בר, פגיעה בבתי הגידול הטבעיים ולהשתלטות מיני צמחים מתפרצים כמו אשלים וקנים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

השלב הראשון של הפרויקט, כולל פיתוח אקולוגי להחזרת הנוף הטבעי באמצעות הרחבת אפיק הנהר לרוחב של 30 מטרים והעמקתו ל 2.5 מטרים, אשר יאפשרו את חידוש זרימת המים בנפתולי הנהר. בנוסף מתבצע מיתון גדות הנהר שיאפשר השבת 100 מיני צמחים טבעיים למערכת האקולוגית המתחדשת, שנאספו על פי סקר אקולוגי מקדים. במסגרת התכנית רחבת ההיקף, נבנה מכון טיהור  בביתניה, שיקלוט את מי השפכים של טבריה ועמק הירדן, שם הם יעברו תהליכי טיהור וסינון ויוקצו לצרכים חקלאיים.  במקביל, מתבצע פיתוח תיירותי לאורך 11 ק"מ, הכולל הסדרת מערכת שבילים להולכי רגל ולרכיבה על אופניים, נקודות תצפית, פינות פיקניק, הקמת חניון לילה לנופשים.

דרור פבזנר, אחראי לשיקום נחלי הצפון במשרד להגנת הסביבה: "מורד הירדן מהווה חלק מהשבר הסורי אפריקאי המקשר בין שלוש יבשות שונות ומכאן חשיבותו לקיום מגוון מינים. ברמה הארצית נהר הירדן מהווה מסדרון אקולוגי המאפשר מעבר בין אוכלוסיות בעלי החיים וצמחים מהירדן הדרומי, לכינרת ולירדן העליון". עוד מוסיף פבזנר, כי המשרד להגנת הסביבה תומך בפרויקטים של שיקום נחלים, המנגישים את אוצרות הטבע והסביבה לציבור הרחב ללא תשלום, צדק סביבתי הינו צדק חברתי, על כן פרויקט זה נחשב לאחד מהפרויקטים המובילים לשיקום נחלים בישראל.

רן מולכו, מהנדס רשות ניקוז ונחלים כינרת: "פרויקט מורד הירדן הינו נדבך נוסף במסגרת תפקידנו במטרה ל"החיות" את הנחלים וגדותיהם. שיקום מורד הירדן הינו אבן דרך ראשונה בשיקום הירדן הדרומי כולו. תעלת ביוב תהפוך לפנינת טבע ותאפשר אטרקציות תיירותיות נוספות להשלמת חווית השהות בכינרת לציבור הישראלי ולמילוני הצליינים ובכך נחזיר את הירדן לציבור הרחב".

יונתן הררי אקולוג רשות הטבע והגנים אומר, כי האתגר הינו להחזיר את המופע הטבעי של הירדן על ידי פיתול אפיק הנהר, העשרת מגוון הצמחים והשבת מינים מקומיים שנכחדו במהלך עשרות שנים של הזרמת שפכים לנהר. "כבר עכשיו, בתחילתו של הפרויקט ניתן לראות כי בתי הגידול החדשים החלו למשוך בעלי חיים רבים אשר במשך שנים לא נראו באזור, בניהם: אנפות, ברווזים וצבי מים" אומר הררי.