הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חיישנים לבישים ינסו לפענח את תופעת העלמות הדבורים


בעשור האחרון נעלמה כ-30% מאוכלוסיית הדבורים ברחבי העולם. כעת מנסים מדענים באוסטרליה להבין מה גורם לתופעת התמוטטות מושבות הדבורים, ע''י מעקב אחרי מעופן באמצעות חיישנים מיניאטרים שמוצמדים לגופן. ''באמצעות הטכנולוגיה אנו מתכוונים להבין את היחסים של הדבורה עם סביבתה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-01-2014




התמוטטות מושבות הדבורים שנמשכת כבר למעלה מעשור ברחבי העולם, מביאה מדינות רבות להשקיע משאבים ומחקרים בניסיון לאתר את הסיבות לתופעה המדאיגה, שהביאה עד כה להעלמות של כשליש מהדבורים בעולם. בשלב זה לא ידועות כל הסיבות הוודאיות, מלבד מספר מחקרים שהראו קשר ישיר בין שימוש בחומרי הדברה מסוימים בחקלאות, או וירוס שהתגלה ע''י חוקר ישראלי שאף זיכה אותו בפרס על גילוי זה.

מאז שזוהתה לראשונה בשנת 1994, היא מוגדרת כאיום ממשי על החקלאות בעולם כולו. לתופעה עלולות להיות השלכות הרות אסון, לא רק בשל הפגיעה בייצור הדבש, אלא בעיקר בשל העובדה כי הדבורים אחראיות לגידולים חקלאיים רבים, שאותם הן מאביקות ומבטיחות את המשך צמיחתם. אקולוגים אף הזהירו כי ללא הדבורים עלולה אוכלוסיית העולם להיקלע למשבר מזון קריטי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במחקר חדש שנערך על ידי סוכנות המדע האוסטרלית הלאומית (CSIRO) אשר מנסה להבין את הסיבות לתופעה, הולבשו על גבי אלפי דבורים בטסמניה שבדרום אוסטרליה, חיישנים בגודל של 2.5 מילימטר רבוע ובמשקל של 5 מיליגרם. החיישנים המיניאטוריים מוצמדים לדבורים בתהליך הקפאה שמכניס אותן למצב של מנוחה, בו ניתן לחבר את החיישן לגבן באמצעות דבק. התהליך אינו מזיק לדבורים ולא מפריע למעופן או לתפקוד הרגיל שלהן.

ד"ר פאולו דה סואוזה, העומד בראש הפרויקט: "באמצעות הטכנולוגיה הזו אנחנו מתכוונים להבין את היחסים של הדבורה עם סביבתה. זה יאפשר לנו להבין את התנאים האופטימליים לפרודוקטיביות, כמו גם להרחיב את הידע שלנו על הגורמים להפרעת התמוטטות המושבה. דבורים הן חיות חברתיות, שחוזרות אל אותה נקודה ופועלות לפי לוח זמנים צפוי מאוד. נוכל לזהות מהר מאוד מתי חל שינוי בתנועתן ולשים את האצבע על הסיבה''.

לדברי מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור, המחקר צפוי להביא לשיפור משמעותי ביעילות גידול הדבורים. ''עבודת הדבוראי דורשת נוכחות בכוורות ובדיקות תכופות מדי יום בכל כוורת, בכדי לבדוק את מצבן הבריאותי של הדבורים. תוצאות המחקר החדש ויישומו בשטח יוכלו לשפוך אור על הקשר בין הסביבה לדבורת הדבש, לשפר את ניטור בריאות דבורת הדבש ובעיקר, הצלת מכוורות רבות מקריסת מושבות הדבורים, שהינה מטרתו העיקרית של המחקר, למיגור התופעה המדאיגה של העלמות הדבורים בעולם".

תרומת דבורי הדבש לכלכלת העולם היא עצומה. הערך הכלכלי של האבקה בעולם מגיע לכ-153 מיליארד יורו, ומייצג כמעט עשירית מערך התוצרת החקלאית. לכן ישנה חשיבות עליונה להמשך קיומו של ענף הדבורים, אשר אינו מתבטא רק בייצור דבש. בארץ, ענף הדבורים משמש כתשתית לייצור החקלאי באמצעות האבקת הגידולים שהיקף התוצר השנתי שלהם הוא כ-2.5 מיליארד ₪ בשנה.

על פי נתוני מועצת הדבש, בישראל כיום 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 100,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. דבורת הדבש הינה המאביקה הבלעדית בחקלאות ובישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה.