הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הקישון שומר על מעמדו בראש אתרי הלינה של הקורמורן הגדול


מנתוני ספירת הקורמורנים שבוצעה ברחבי הארץ עולה, כי זו הפעם השלישית ברציפות שחורשת לינת הקורמורנים בקישון היא בין הגדולות בישראל. שרון נסים, מנכ''לית רשות נחל הקישון: "הקישון מוכיח שוב ושוב כי הוא אתר צפרות מוביל. לצד הקורמורנים, מצויים בנחל עופות מים רבים. הרשות מתכננת הקמת פארק אקולוגי רחב ידיים שבמסגרתו יושב נוף הביצה שאפיין את האזור בעבר''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  13-01-2014



חורשת לינת הקורמורנים במורד נחל הקישון. צילום: אלון בן מאיר, רשות נחל הקישון

במסגרת ספירת הקורמורנים הארצית שהתבצעה בשבוע שעבר ברחבי הארץ, נספרו במורד נחל הקישון 2,764 קורמורנים גדולים. כך מדווחת רשות נחל הקישון. מנתוני הספירה עולה כי, זו הפעם השלישית ברציפות שחורשת לינת הקורמורנים בקישון היא בין הגדולות בישראל! כרבע מהקורמורנים שחורפים בארץ נמצאים בקישון. סה"כ נספרו הבוקר בארץ כ- 12,000 פרטים. הקורמורן הגדול הינו הגדול מבין עופות המים האירופאים המגיע לארצנו בתקופת הסתיו והחורף. עופות אלה חורפים בישראל ונשארים באזורינו עד סוף מרץ. הקורמורן ניזון מדגים וידוע כצוללן מצוין.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ברשות נחל הקישון מציינים בחיוב כי הגעת הקורמורנים לקישון קשורה לתהליך שיקום הנחל, שנערך בשנים האחרונות ע"י הרשות, אשר בא לידי ביטוי גם בשיפור מי הנחל וריבוי הדגים במימיו. הקורמורנים מצאו את הקישון כאתר אטרקטיבי ומזמין עבורם כבר משנת 2007. עם השנים, רואים עליה מתמשכת במספר הקורמורנים הפוקדים את הנחל, למעט השנה, בה חלה ירידה במספר הפרטים בכל רחבי הארץ. ירידה זו, יתכן ונובעת משינויים במשטר הדגה בשטחי המחייה של הקורמורנים באזורי התפוצה שלהם ומדילול אוכלוסייה הגורמת למפגעים שונים באתרי הקינון בארצות המקור.


נתוני ספירת הקורמורנים בקישון בשנים האחרונות

את הספירה באזור הנחל ביצעו ממונה הפיקוח של רשות נחל הקישון אלון בן מאיר וראש תחום סביבה מיכאל קופליק, אליהם הצטרפו נציגים מטעם רשות הטבע והגנים: שי קבסה, אוהד הצופה ואסף מרוז. הספירה נערכה כמידי שנה עם אור ראשון, כאשר להקות הקורמורנים עדיין לנות על עצי האיקליפטוס בגדות הנחל, בסמיכות לגשר ההסתדרות בחיפה. את הספירה מבצעים בשטח, בחלוקה למתחמים. תחילה סופרים את הפרטים המעופפים ולאחר מכן את הפרטים שנותרו על העצים, תוך כדי גיבוי ע"י צילום אתרי הלינה. עם אור ראשון כאשר הקורמורנים נמצאים עדיין על העצים, בטרם ייצאו לתור את מזונם. כך מוודאים שכל הלהקה נמצאת.

שרון נסים, מנכ"לית רשות נחל הקישון: "הקישון מוכיח שוב ושוב כי הוא אתר צפרות מוביל, לצד הקורמורנים הפוקדים את הנחל, מצויים עופות מים רבים, ביניהם שלל אנפות, שלדגים, מגלנים וביצניות. הרשות מתכננת הקמת פארק אקולוגי רחב ידיים במורד הקישון, שבמסגרתו יושב נוף הביצה שאפיין את האזור בעבר ולאורכו שבילי נחל ומצפורים לטובת הציבור".