הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: סטודנטית ירדנית תזכה במלגת קרן יאיר גוראון


המלגה תוענק לזאינב טאיה על מחקרה בנושא השפעתן של תמציות צמחי מדבר על עצירת התפשטותם של תאים סרטניים. מלגות קרן גוראון יוענקו לזוכים במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל, שתתקיים באמצע חודש ינואר בערבה. טאיה החלה את לימודי המאסטר בישראל, וכעת שוקלת להמשיך אותם במסגרת לימודי הדוקטורט

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-01-2014



זאינב טאייה, צילום: לילה השוואין

זאינב טאיה (26) תושבת עמאן בירדן, סטודנטית לתואר MSc וחוקרת במרכז מדע ים המלח והערבה, היא הסטודנטית הירדנית הראשונה שזוכה במלגת מחקר מטעם 'קרן יאיר גוראון'. המלגה תוענק לה על מחקרה בנושא השפעתן של תמציות המופקות מצמחי המדבר על עצירת התפשטותם של תאים סרטניים.

מטרת המחקר שנערך במסגרת לימודי המאסטר של טאיה, הוא למצוא את החומרים בצמח המדברי האחראים על הפעילות האנטי סרטנית של הצמח, ולהבין את מנגנון הפעולה של חומרים אלו. במקביל, תפתח טאיה בתחנת יאיר של המו"פ החקלאי בערבה, פרוטוקול להנבטה וגידול של הצמחים, כך שיכילו את החומרים הפעילים בכמות המרבית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

תוצאות המחקר מראות כי מיצוי הצמח המדברי "כוכב ריחני" הוא בעל יכולת עצירת התפשטות שני סוגים של תאים סרטניים - תאי לוקמיה וסרטן השד. במחקר חדשני נוסף הנערך במו"פ ערבה, נמצא שתמצית המופקת מעצי השיטה מסוגלת גם היא לעצור התפשטותם של תאים סרטניים. במהלך הניסויים מוחדרת התמצית לתאים סרטניים שטופחו בתנאי מעבדה. תמציות אלו מעוררות תהליך מדורג, מסודר ועקבי המוביל לעצירת התפשטותם של התאים הסרטניים. לאור הצלחת הניסוי, יורחב המחקר למודלים נוספים לבדיקה.

במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, ובשלוחת ערבה תיכונה, מרכז מדע ים המלח והערבה - שם מתבצע המחקר של טאיה, מקווים כי ממצאי המחקר יביאו למציאת תרכובת רלבנטית לפיתוח תרופה לסרטן ולגידול חדש בערבה.

זאינב טאיה, החלה את לימודי המאסטר בישראל, במו"פ (מרכז מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, בשל היותו מרכז מחקרי, לימודי ומתקדם, קרוב לארץ מולדתה. כעת היא שוקלת להמשיך את לימודיה בישראל במסגרת הדוקטורט. טאיה אינה רואה בהחלטתה ללמוד בישראל צעד חריג או יוצא דופן, היא מתארת את הבחירה כהזדמנות להרחיב את אופקיה בפן לימודי ותרבותי. טאיה מוסיפה, כי בני משפחתה תומכים בהחלטתה, ולא ראו זאת בבחינת טאבו. לעומת זאת, מחצית מחבריה אינם מצדדים בבחירתה לחיות לצד הישראלים ואף ניתקו עמה קשר. על כך מספרת טאיה כי היא מתמקדת בחברים שמבינים ותומכים בבחירתה ומצרה על חוסר הסובלנות של מי שהיו מכריה.

טאיה אומרת כי היא מאמינה בכוחם של הצעירים להביא לשינוי, ובחוויות משותפות של אנשים מתרבויות אקלקטיות שיהוו גשר לשלום וכאופציה לקידום יחסים טובים יותר בין עמי האזור. עוד היא מדגישה את החשיבות בהכרת הצד השני ושבירת החיץ שיש בין ערבים לישראלים. לדעתה, הפחד הוא הגורם שעוצר אותנו והיא רואה בחייה בישראל הזדמנות לשבור את החומה, לראות את הצד של השני תוך הבנת והכרת ההיסטוריה של האחר ועם רצון אמתי להביא לשינוי בעתיד, בו אולי נוכל לחיות יחד בשלום.

טאיה מחלקת את זמנה בין לימודיה בערבה, לביקורים בבית משפחתה בעמאן אחת למספר שבועות, בהתאם לחופשות ממחקרה האינטנסיבי. בשנת 2009 סיימה את לימודי התואר הראשון באוניברסיטת המדע והטכנולוגיה בירדן, במקביל, למדה קורסים בביולוגיה מולקולארית בבית החולים אל קאלד בערב הסעודית, התנדבה ולקחה חלק במחקרים שנעשו במרכז אל חוסיין לחקר הסרטן בירדן וכעת מתנדבת חברתית פעילה בארגונים חינוכיים החושפים בני נוער לטכנולוגיה ותרבויות העולם.

זוכים נוספים במלגות: סיון איזקסון סטודנטית לתואר PhD, גדעון אורגיל סטודנט לתואר MSc, אבי שטיין סטודנט לתואר MSc, שיר זקן תלמידת תיכון בבי''ס 'שטים', ותלמידי בי"ס 'עין גדי' - עומר דור, סער אורון, וגיל-עד אופיר.

המלגות יוענקו בטקס חגיגי על ידי רן גוראון, המשנה למנכ"ל בזק, מקרן המלגות על שם אביו יאיר גוראון ז"ל, במסגרת הכנס המקצועי שייערך בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל, 15-16 בינואר, בתחנת "יאיר", שאותה הקים יאיר גוראון ז"ל. תחנת המו''פ חרטה  על דגלה יוזמה וקידום החקלאות בישראל בכלל ובמדבר בפרט. בתערוכה יציגו מאות חברות מהארץ והעולם את חידושיהן ופיתוחיהן בחקלאות, חקלאות מים, חסכון במים, אנרגיה סולרית, גינון ועוד. הכניסה חופשית.