הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנהל מכון וולקני: מדיניות 'פג התוקף' צריכה להבחן מחדש


בעוד 30 שנה נצטרך לייצר כמויות מזון הגדולות ב-30% ממה שאנחנו מייצרים היום בגלל הגידול באוכלוסיה. ''הקלות הבלתי נסבלת שבה נזרקת סחורה חקלאית בשרשרת היצור ובבתי הצרכנים, תעמיד אותנו באתגר קשה בעוד שנים ספורות בלבד'' כך הזהיר מנהל מכון וולקני פרופ' יורם קפולניק בוועידת ישראל לעסקים בנושא ''מזון ומים - זהב בעידן החדש''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-12-2013



צילום ארכיון: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

''הקלות הבלתי נסבלת שבה נזרקת סחורה חקלאית בשרשרת היצור ומהמקרר הביתי של הצרכנים תעמיד אותנו באתגר קשה בעוד שנים ספורות בלבד" כך הזהיר מנהל מכון וולקני פרופ' יורם קפולניק בדיון בנושא 'מזון ומים - זהב בעידן החדש' שהתקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים של עיתון "גלובס". פרופ' קפולניק תאר את הצפוי בנוגע למשבר המזון העולמי במדינת ישראל בעוד שני עשורים בלבד.

על פי דבריו, יש לבחון מחדש את מדיניות "פג התוקף" כפי שהיא מוכרת היום. אפשר לתמחר בנפרד מוצרים שהמועד שלהם עומד לפוג ולהניח אותם על מדפים נפרדים. בנוסף לכך, סחורה חקלאית רבה אינה נמכרת לא בגלל פגם אמיתי או סכנה בריאותית אלא בגלל שהפרי או הירק נחשב למכוער ולא עונה על הסטנדרטים האסטטיים של הצרכנים. עוד הוסיף פרופ' קפולניק כי היום יש ברשותנו כלים מדעיים מתקדמים יותר כדי לדרג פירות על פי קטגוריות איכות של טעם ולתמחר אותם בהתאם. באמצעות הכלים האלו אנחנו יכולים "לנבא" עד כמה יהיה הפרי חמוץ או מתוק בשעת מכירתו.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

למרות המחקר המתקדם בנושא זה אותו מוביל מכון וולקני, אין בכך די כדי לסגור את הפערים בין הביקוש להיצע בעוד כמה עשורים. כבר היום נזרקת לפח, על פי הערכת החוקרים כ-25% מהתוצרת החקלאית מרגע הקטיף ועד לרגע בו הצרכן רוכש את המזון. ''בעוד 30 שנה נצטרך לייצר כמויות מזון הגדולות ב-30% ממה שאנחנו מייצרים היום הודות לגידול האוכלוסייה. נוכל לשפר את יעילות ייצור המזון ומניעת האובדים רק עד 15%, וזאת באמצעות המחקר המתקדם ושינוי החקיקה בתחום. מעבר לכך, תצטרך המדינה להשקיע משאבים בחינוך של האוכלוסייה לצריכה נבונה כבר מגיל ינקות בגנים ובבתי- הספר כבר עכשיו, שכן, בקרב המדינות העשירות בעולם המערבי אחוז האובדנים של שרשרת יצור המזון עומדת על 50%'' אמר פרופ' קפולניק.

אחסון מזון הוא אחד מתחומי המחקר המבוקשים בעולם. כבר עכשיו יש הבנה גלובלית שאחד הפתרונות המיידים למשבר המזון הוא קידום המחקר בתחום זה. במכון וולקני עורכים קורסים בין לאומיים בנושא זה עבור משתלמים ממדינות מתפתחות ומפותחות מידי שנה. הנושא הזה חוצה יבשות. רק עכשיו הסתיים קורס בין לאומי בנושא זה המשותף לישראל ולרשות הפלסטינית. עוד הוסיף מנהל מכון וולקני כי הפתרון למחסור במזון יצטרך להיות פתרון אינטגרלי. משרדי הממשלה כגון: משרד החינוך, הבריאות, הכלכלה והגנת הסביבה יצטרכו להירתם לנושא ולשתף פעולה יחד.