הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דיווחים על נזקים בעקבות הסופה; יתכנו שיבושים באספקת תוצרת חקלאית


דיווחים על נזקים שנגרמו ברחבי הארץ לגידולים חקלאיים בשטחים הפתוחים, בבתי רשת ובחממות. למרות זאת, החקלאים מברכים על שפע המשקעים. מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל: ''ייתכן ובימים הקרובים תהיה בעיה באספקת פירות וירקות, אך היא תהיה נקודתית וזמנית, ואני בטוח, כי חקלאי ישראל יפעלו להחזרת מלאי התוצרת בהקדם האפשרי''. בארגון מגדלי הפירות מבקשים להדגיש: אין כל סיבה להעלאת מחירי הפירות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  15-12-2013



פרדס מוצף באזור בארי, צילום: עינד אלושלה

דיווחים ראשונים מתחילים להגיע על נזקי הסערה שפקדה אותנו בימים האחרונים. מזכיר ארגון מגדלי ירקות מאיר יפרח, דיווח אתמול בערב (שבת) למנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, על הנזקים הקשים שנגרמו בשטחים חקלאיים בכל הארץ, אשר עלולים להביא למחסור בחלק מהתוצרת החקלאית ולפגיעה בגידולים המיועדים ליצוא.

ממשרד החקלאות נמסר כי מנכ״ל המשרד רמי כהן שוחח במהלך סוף השבוע עם מנהלי המחוזות של המשרד ואנשי מפתח בענף החקלאות בכדי לאמוד את היקף הנזקים לחקלאות. היום בבוקר תתקיים ישיבת הערכת המצב במהלך שעות הבוקר לגיבוש הצעדים הדרושים לטיפול בבעיות שיתעוררו בקרב החקלאים.

מארגון מגדלי הירקות נמסר כי בין הגידולים שספגו נזקים, מאות דונמים של גידולי חסה וירקות עלים נפגעו מהברד בשטחים פתוחים באזורי הדרום והמרכז. ישנו גם חשש לנזקים עתידיים הצפויים לתפוחי-האדמה ולגזר, בשל ריקבון שעלול להיווצר כתוצאה מהברד וההצפות. כמו כן נפגעו שטחי תות-השדה מהצפות שפגעו בפרי שבדרך. נזקים נגרמו גם בגידולי חממות בכל האזורים, כתוצאה מברד, הצפות ורוחות, וכן נפגעה איכות התוצרת כתוצאה מניילונים שהועפו וחשפו את הגידולים למזג-האוויר הקשה. באזורי הערבה ובקעת הירדן הנזקים קלים יחסים, ולכן ניתן לסמוך על אספקת תוצרת ירקות סדירה מאזורים אלה לציבור בישראל. חשש כבד מלווה את המגדלים ליצוא, שהעונה ה"חמה" לקראת חג המולד עלולה להשתבש ולסכן את מעמדם כיצואנים על המדפים בחו"ל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בחברת מושבי הנגב בבעלות של 34 מושבים בנגב הצפוני מברכים על גשמי הברכה שירדו באזור בימים האחרונים. עד כה נמדדה כמות משקעים שגדולה פי 6 מהכמות שירדה באותה תקופה אשתקד. האזורים המובילים בנגב בשיא המשקעים הם ניר משה עם 300 ממ' של גשם, אזור מגן עם 200 ממ' ומושב פטיש. לצד האושר ישנו כמובן גם חשש לנזקים שנגרמו לגידולים חקלאיים. ''אין טוב בלי רע'' אומר הבוקר מנכ''ל מושבי הנגב יאיר מנע ''בגדול אנחנו שמחים מאוד, זו התחלה טובה. 70% מהשדות של חברת מושבי הנגב תלויים בגשם, ובלי גשם אין חיים בנגב''

גם בגליל ובגולן ברכו החקלאים על הקור העז והשלג שהחל לרדת אתמול (שבת) בבוקר באזור ההר הגבוה ביראון בגובה 700 מטר מעל פני הים, על כרמי הענבים של יקב הרי גליל ובכרם משגב בגובה 800 מטר מעל פני הים. הייננים ביקב הרי גליל ביראון אומרים כי הטמפרטורות הנמוכות ומנות הקור, מאפשרות לענבים לפתח את הטעמים הנפלאים ויתרמו לאיכותם ולענבים מובחרים בבציר הקרוב.


השלג טוב לענבי היין: כרם משגב של יקב הרי גליל, צילום: אורי טירולר

בארגון מגדלי הפירות מבקשים להדגיש כי אין כל סיבה להעלאת מחירי הפירות בעקבות הסערה. לדברי מנכ''ל הארגון איציק כהן ''תפוחים, ענבי מאכל, אגסים, אפרסמונים וזנים נוספים נקטפו בקיץ ומשווקים מקירור. החקלאים כבר קיבלו את התמורה עבור הפירות וכל עלייה במחיריהם היא משחק של גורמים בשרשרת השיווק כדי להרוויח מהסערה ללא כל הצדקה. הבננות הן הפרי היחיד שאינו משווק מקירור, אך האזורים בהם נמצאים המטעים, שהם בגובה נמוך לאורך החוף או בעמק הירדן, לא נפגעו ממזג האוויר. גם מחיר פירות ההדר לא אמור להיות מושפע ממזג האויר'' אומר כהן

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן אמר אתמול בערב: "חקלאי ישראל מברכים על גשמי הברכה, אשר מסייעים לגידולי החורף, אך כבר כעת, אנו יודעים שהסופה של הימים האחרונים הובילה לנזקים רבים גם בתחום החקלאות. מטעים ועצים נפגעו ונזקי הברד פגעו בגידולים ובחממות. אני קורא לחקלאים שספגו נזקים, לפנות בהקדם לקרן נזקי הטבע, ולהעביר מידע על היקף הפגיעה. בעוד מספר ימים, נשב עם משרד החקלאות לביצוע הערכת מצב לנזקים, במידה ואלו גבוהים מהיקף הביטוחים, ייתכן ויהיה צורך בהכרזה ממלכתית על אסון טבע. כמו כן, ייתכן ובימים הקרובים תהיה בעיה באספקת פירות וירקות, הבעיה תהיה נקודתית וזמנית, ואני בטוח, כי חקלאי ישראל יפעלו להחזרת מלאי התוצרת בהקדם האפשרי."

מארגון מגדלי הירקות נמסר, כי כל המגדלים בענף מכוסים ב-50% ביטוח חובה לנזקי טבע באמצעות מועצת הצמחים, ורבים ביצעו ביטוחי רשות נוספים. עם זאת, עדיין קיים חשש לפגיעות שאינן מכוסות בביטוח. ''אנו מקווים שמשרד החקלאות יתכנס לסייע לחקלאים שהביטוח אינו מכסה את נזקיהם" אמר היום מאיר יפרח והוסיף כי למרות הנזקים, החקלאים מברכים על שפע המשקעים שירדו בכל אזורי הגידול, ומצפים שהמדינה תוזיל מיידית בהתאם את מחירי המים לכלל האוכלוסייה וגם לחקלאים.

ממועצת החלב נמסר: ''סוף השבוע הסוער סיפק אתגרים בהתמודדות מול הסערה תוך שמירה על שיגרת התנהלות בכל רפת ורפת. במספר רב של רפתות התבצעה החליבה בסיוע גנראטורים וכמו כן חלו שיבושים באיסופי החלב, אולם בסך הכול נשמרה השגרה כאמור. רפתות שבכל זאת זקוקות לסיוע בהתמודדויות עם פגעי מזג האוויר מוזמנות לפנות אל מועצת החלב ואנו נסייע ככל הניתן.''